سلامت نیوز : به گفته یك فوق تخصص گوارش، بیش از 60 درصد افراد در كشور بدون اینكه از وجود عفونت هلیكوباكتری در بدن خود آگاه باشند به آن مبتلا هستند.

دكتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه لزومی هم ندارد كه همه افرادی كه به این عفونت‌ مبتلا هستند، درمان شوند، افزود: این عفونت كه معده را درگیر می‌كند، ممكن است ماه‌ها و سال‌ها بدون هیچ نشانه‌ای در بدن وجود داشته باشد.وی افزود: این عفونت به صورت حاد نیست بلكه مزمن بوده و بسیار سریع و ساده انتقال پیدا می‌كند و برخلاف سایر عفونت‌های بدن با تب همراه نیست.

اسحاق حسینی ادامه داد: دست، آب و غذای آلوده، مهم‌ترین راه‌هایی هستند كه این باكتری را انتقال می‌دهند. این عفونت، از راه تنفس و از طریق مادر و جفت به فرزند نیز انتقال پیدا می‌كند.این فوق تخصص گوارش افزود: اگر بیماری علائمی همچون لاغری و كاهش شدید اشتها داشته و دچار زخم و ورم معده یا زخم اثنی‌عشر باشد حتما باید آن را درمان كند تا از گسترش آن جلوگیری شود زیرا باقی ماندن این میكروب در بدن در سه درصد موارد به سرطان معده منجر می‌شود.

وی با بیان اینكه مهم‌ترین علامت رشد این میكروب، درد در ناحیه شكم است، افزود: درمان این بیماری با استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها بین 10 تا 14 روز طول می‌كشد كه با طی این دوران حدود 95 درصد كسانی كه به این بیماری مبتلا هستند، درمان شده و تنها ممكن است حدود پنج درصد افراد به دلیل مقاومت دارویی و میكروبی به درمان‌ها پاسخ ندهند.اسحاق حسینی تاكید كرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی مهم‌ترین وسیله برای پیشگیری و درمان این بیماری است.

این فوق تخصص گوارش افزود: از آنجا كه راه انتقال این بیماری بسیار ساده است ممكن است حتی در بعضی از كسانی كه بهداشت را كاملا رعایت می‌كنند نیز این بیماری مشاهده شود.اسحاق حسینی با اشاره به اینكه این میكروب در همه كشورها وجود دارد، افزود: در كشورهای توسعه یافته میزان آن روز به روز كم‌تر می‌شود اما در كشورهای در حال توسعه مانند ایران این میكروب در همه جا وجود داشته و متاسفانه آمار آن بالا است.وی در پایان اظهار كرد: تنها افرادی باید این عفونت‌ را درمان كنند كه علائم آن را در خود مشاهده كرده باشند، همچنین این افراد باید از تعداد زیاد آزمایش‌ها پرهیز كنند و به جای آن به درمان قطعی بیماری بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha