یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 56402

به گفته یك متخصص تغذیه، اضافه وزن در كودكی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن در بزرگسالی است.

اضافه وزن در كودكان را جدی بگیرید
سلامت نیوز : به گفته یك متخصص تغذیه، اضافه وزن در كودكی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن در بزرگسالی است.

دكتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: افزایش كلسترول، افزایش MDA خون و دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان كه در چند دهه گذشته در افراد 40 سال به بالا مشاهده می‌شد، اكنون به علت شیوع اضافه وزن در كودكان در سنین پایین‌تر مشاهده می‌شود.این متخصص تغذیه با بیان اینكه وزن كودكان بر دو مبنای سن و قد سنجیده می‌شود، افزود: سنجش وزن بر اساس قد بسیار مهم‌تر از سنجش وزن بر اساس سن است زیرا ممكن است كودكی از نظر سن قد بلندی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین برای تشخیص اضافه وزن در كودكان از منحنی رشد یا نمایه توده‌ای بدن و BMI استفاده می‌كنیم. این منحنی دارای حد پایین و بالا است. حد پایین مدرك 3 و حد بالا مدرك 95 است و زمانی وزن كودك متعادل است كه بین دو مدرك 3 و 95 قرار گرفته باشد و اگر كودكی بالای مدرك 95 باشد دچار اضافه وزن است.دكتر نیستانی با بیان اینكه حركت ناگهانی و سریع در منحنی رشد نیز نشان‌دهنده اضافه وزن است مثلا اگر رشد بچه‌ای روی مدرك 25 باشد و به طور ناگهانی به 50 و 70 برسد نشان‌دهنده اضافه وزن بی‌رویه است.

وی تاكید كرد: نكته‌ قابل اهمیت این است كه اگر منحنی‌های رشد از ابتدای تولد صعودی است اما در سن پنج شش سالگی كاهش پیدا می‌كند زیرا در این سن كودكان نسبت به قدشان كاهش وزن پیدا می‌كنند و نسبت به دو سال اول كه چاق هستند به نظر لاغر می‌آیند. در صورتی كه وزن كودك در این سن كاملا طبیعی است.نیستانی با تاكید بر اینكه به كودكان زیر پنج سال معمولا رژیم غذایی داده نمی‌شود، افزود: آنچه كه اهمیت دارد اصلاح الگوی غذایی خانوار است زیرا امكان ندارد در خانواده‌ای كه برنامه غذایی سالمی ندارد، فرزند كوچك از رژیم غذایی خاصی استفاده كند اما در سنین بالاتر علاوه بر تصحیح رژیم غذایی خانواده، رژیم غذایی هم به فرد داده می‌شود.

این متخصص تغذیه اظهار كرد: الگوی غذایی سالم، نظم غذایی، خوردن صبحانه و مصرف حداقل دو واحد لبنیات در روز از مواردی است كه حتما باید در رژیم‌های غذایی كودكان رعایت شود. همچنین استفاده از سبزی‌ها در وعده‌های اصلی غذا و مصرف میوه و استفاده مناسب از مغزدانه‌ها برای آنها بسیار مناسب است.وی تاكید كرد: تمام اعضای خانواده لازم است بدانند كه سكان هدایت تغذیه كودك دست مادر است و نوع غذا، نحوه طبخ و زمان صرف آن را باید مادر خانواده تعیین كند.وی در پایان اظهار كرد: علاوه بر الگوی مناسب غذایی خانواده‌ها باید فرزندان كوچك‌تر را با یك فعالیت بدنی منظم مانوس كنند زیرا كمبود تحرك در كودكان در زندگی امروزی مشكلات و عواقب بسیاری را برای آنها در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha