یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 56406

داشتن یک لبخند زیبا یکی از خواسته های همیشگی مردم در تمام دنیا بوده و هست به نحوی که بسیاری از مردم برای زیباتر شدن لبخند خود به داندانپزشک مراجعه می کنند ولی آیا هیچ وقت پیش خودتان فکر کرده اید چه عواملی باعث می شود لبخند زیبا باشد؟

چه عواملی باعث زیبایی لبخند شما می شود؟
سلامت نیوز : داشتن یک لبخند زیبا یکی از خواسته های همیشگی مردم در تمام دنیا بوده و هست به نحوی که بسیاری از مردم برای زیباتر شدن لبخند خود به داندانپزشک مراجعه می کنند ولی آیا هیچ وقت پیش خودتان فکر کرده اید چه عواملی باعث می شود لبخند زیبا باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ برخی از عوامل زیبا بودن لبخند به فاکتورهای پیچیده ای ارتباط دارند نظیر فرم صورت، استخوان های دو فک، فرم بافت های نرم صورت و عواملی از این است ولی عوامل دیگری هم در حفره دهان در دندان های قدامی هستند که تشخیص و احیانا تغییر دادن آنها ساده تر از موارد قبلی است. برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این عوامل گفت و گویی با دکتر فرخ آصف زاده انجام داده ایم. دکتر آصف زاده متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، عضو آکادمی دندانپزشکان زیبایی آمریکا و یکی از دندانپزشکان برجسته کشور در زمینه درمان های ترمیمی و زیبایی محسوب می شوند.

هفت کلید طلایی زیبایی

عوامل زیادی در زیبایی لبخند ما نقش دارند، از فرم صورت و استخوانبندی بگیرید تا مقدار باز شدن حفره دهان اما بدون شک اصلی ترین فاکتور تعیین کننده در زیبایی یک لبخند به خود دندان ها مربوط می شود. به طور کلی اگر دندان ها و بافت اطرافشان شرایط طبیعی و سالمی داشته باشند فرد به احتمال فراوان لبخندی مناسب و زیبا خواهد داشت اما به طور خلاصه می توان عوامل اصلی در زیبایی یک لبخند را در هفت مورد برشمرد. این هفت مورد عبارتند از رنگ دندان ها، فواصل بین دندان ها، ردیف بودن دندان ها، سلامت لثه، نبودن پوسیدگی، نبود شکستکی در دندان ها، عدم وجود ترمیم های معیوب.

1- رنگ دندان ها: اگر رنگ دندان ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد باعث نازیبایی لبخند می شود. دندان ها به این دلایل دچار بدرنگی می شوند: داشتن جرم زیاد، مصرف برخی داروها در دوران کودکی یا بارداری مادر، مصرف زیاد سیگار، نوشیدن زیاد چای و قهوه، وجود پوسیدگی و پرکردگی های قدیمی معیوب، صدمه دیدن عصب دندان یا درمان ریشه قدیمی و بدرنگی ناشی از زیاد بودن فلوراید در آب که در مناطقی مانند جنوب کشور به وفور دیده می شود. برای درمان این بدرنگی ها درمان های متنوعی وجود دارد مثل بلیچینگ، مایکروابرژن، ترمیم های همرنگ، لامینیت، روکش های تمام چینی، جرم گیری و برساژ.

2- فاصله میان دندان ها: وجود فاصله میان دندان ها امری عادی است و بسیاری از افراد از وجود فاصله میان دندان های شان ناراحت نیستند اما در عوض تعداد زیادی از مردم هم از وجود چنین فواصلی میان دندان ها احساس خوشایندی ندارند. وجود فواصل زیاد بین دندان ها می تواند به دلیل کوچک بودن سایز دندان ها در مقایسه با سایز بزرگ فک، وجود بیماری های پیشرفته لثه، از دست رفتن چند دندان در همان سمت فک یا عادات دهانی نادرست باشد. فواصل بین دندان ها را برحسب شدت می توان با ترمیم های همرنگ کامپوزیتی، لامینیت چینی، روکش های تمام چینی یا با ارتودونسی بست.

3- ردیف بودن دندان ها: درجاتی از نامرتبی و شلوغای دندان ها در میان تمام مردم وجود دارد که بیشتر در دندان های جلویی فک پایین دیده می شود. شلوغی بیش از حد دندان ها می تواند ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار دهد و از اعتماد به نفس او بکاهد. جدا از این شلوغی بیش از حد دندان ها امکان تمیز کردن صحیح آن ناحیه را کاهش داده و باعث تجمع فراوان جرم و بروز پلاک و بروز مشکلاتی نظیر پوسیدگی یا عفونت لثه می شود. برای درمان نامرتبی دندان ها به خصوص در موارد شدید، ارتودونسی مناسب ترین درمان است ولی در مواردی که بیمار تمایلی به انجام ارتودونسی نداشته باشد یا شلوغی دندان ها در حد خفیف تا متوسط باشد با درمان های زیبایی می توان این مشکل را برطرف کرد.

4- لثه سالم و طبیعی:  یکی از مهمترین عوامل داشتن یک لبخند زیبا است. لثه سالم و محکم و سفت بوده و حالت پف کرده و متورم ندارد. رنگ آن نیز صورتی رنگ است و هنگام خوردن غذا یا مسواک زدن خونریزی نمی کند. اگثر لثه ای بیمار و عفونی باشد هرگز لبخند آن فرد زیبا و جذاب نخواهد بود. برای درمان مشکلات لثه طیف وسیعی از درمان ها از جرم گیری ساده تا پیشرفته ترین درمان های جراحی و پیوند لثه وجوددارد که برحسب مورد تجویز می شود، جدای از این ارتفاع لثه نیز در بهتر و زیباتر شدن دندان ها نقش مهمی ایفا می کند. گاهی ارتفاع لثه آنقدر زیاد است که بخش محدودی از دندان ها دیده می شوند. این مشکل با یک جراحی ساده و به دنبال آن در صورت لزوم درمان های زیبایی روی دندان ها قابل حل است.

5- پوسیدگی: اصلی ترین دلیل از دست رفتن و تخریب دندان ها است. وجود پوسیدگی در دندان های جلویی هنگام صحبت کردن یا خندیدن منظره بسیار زشتی ایجاد می کند. پوسیدگی در دندان های جلویی بر حسب شدت و وسعت تخریف دندان یا ترمیم های همرنگ کامپوزیتی، لامینت چینی یا حتی با روکش های تمام چینی قابل درمان است.

6- ترمیم های همرنگ کامپوزیتی: یکی از مهمترین روش های درمان زیبایی محسوب می شوند ولی انجام نادرست این درمان یا عدم رعایت صحیح بهداشت توسط بیمار می تواند باعث شکست درمان، تغییر رنگ و پوسیدگی دندان شود. در نتیجه این درمان نه تنها به لحاظ تامین زیبایی فایده ای نخواهد داشت بلکه به شدت باعث نازیبا شدن دندان های جلویی هنگام خندیدن و حرف زدن خواهد شد. چنین ترمیم های معیوبی را می توان با ترمیم های کامپوزیتی جدید یا با لامینیت و روکش چینی بازسازی کرد.

7- دندان های جلو: همیشه در معرض خطر شکستگی قرار دارند. شکستگی لبه دندان های جلویی به خصوص در کودکان بسیار شایع است. درمان شکستگی دندان ها برحسب مقدار گسترش شکستگی و سالم بودن عصب و بافت های نگهدارنده دندانبسیار متنوع و متفاوت است اما برای بازسازی شکستگی لبه یا تاج دندان ها برحسب شدت تخریب می توان از ترمیم های همرنگ کامپوزیتی، لامینیت یا حتی روکش های چینی استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha