یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

سلامت نیوز : طبق اعلام وزیر بهداشت حدود 70 درصد بیمارستان‌های كشور فرسوده‌اند با این اوصاف مكان‌هایی كه هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی بی‌شك اولین مامن و پناهنگاه مصدومان و مجروحانند، امروز خود نیازمند امدادهای غیبی هستند؛ گواه این موضوع هم دو بیمارستان اهر و هریس است كه با زلزله‌ 6.2 ریشتری از خدمت بازمانده و خود نیازمند کمک شدند!

این وضعیت البته در پایتخت اسف‌بارتر است به طوری كه بیش از 80 درصد بافت بیمارستانی آن را بیمارستان‌های فرسوده تشكیل می‌دهند؛ از بیمارستان سینای 138 ساله گرفته تا شهدای تجریش 58 ساله.اكنون دو دستگاه دولتی در كشور بیمارستان سازی می‌كنند؛ وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و البته هر دستگاه مسوول و ناظر بر ساخت و ساز خود است؛ ساخت و سازی كه وزیر بهداشت تاكید دارد بر اساس استانداردهای بیمارستان سازی دنیا باشد و به فونداسیون و مقاوم سازی آن توجه جدی شود تا در زمان بروز حوادث احتمالی، بیمارستان فرو نریزد و نقض غرضی صورت نگیرد.

البته وزیر بهداشت امیدوار است كه با بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از حدود 67 هزار تخت بیمارستانی در حال طراحی، مطالعه و ساخت در سراسر كشور، نفس راحتی بكشد و خیالش از بابت بافت فرسوده بیمارستان‌ها راحت شود؛ تخت‌هایی كه ساخت و تجهیز آنها بی‌شك نیازمند اعتبارات مكفی است.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به فرسودگی 70 درصد بیمارستان‌های كشور و بیش از 80 درصد بیمارستان‌های تهران در توضیح علت فرسودگی بیمارستان‌های پایتخت، گفت: علت آن است كه پیش از این در استان‌ها و شهرستان‌ها و به ویژه از دولت نهم تاكنون، بیمارستان‌های جدید احداث شد اما در تهران این كار صورت نگرفت به طوری كه جدیدترین بیمارستان ساخته شده بخش دولتی تهران، مركز قلب تهران است. در مجموع بافت بیمارستان‌های كشور فرسوده است.

بیش از 14 هزار تخت بیمارستانی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وی با بیان این كه اكنون حدود 67 هزار تخت بیمارستانی در سراسر كشور در حال طراحی، مطالعه و ساخت است، افزود: تقریبا 55 درصد از این تخت‌های بیمارستانی، بیمارستان‌های جایگزین هستند كه جایگزین بیمارستان‌های فرسوده می‌شوند، 50 درصد مابقی نیز تخت‌های جدید برای مراكزی هستند كه تخت بیمارستانی ندارند و با كمبود مواجهند. امسال 14 هزار و 400 تخت از مجموعه این تخت‌های بیمارستانی به بهره‌برداری می‌رسند. در هر حال به همان نسبت كه تخت‌های جدید بیمارستانی به دست ما برسد به همان نسبت از میزان بافت فرسوده كم خواهد شد.

توافق برای ساخت 35 بیمارستان جایگزین در استان‌های تهران و البرز

دستجردی درعین حال افزود: در سفرهای استانی بیشتر محرومیت زدایی مد نظر بود؛ به این معنی كه بیشتر برای استان‌های محروم و غیربرخوردار كار كردیم و متاسفانه در تهران به این بافت فرسوده بیمارستانی توجه نشد. اما خوشبختانه طی دوسال گذشته توانستیم با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به توافق برسیم به طوری كه با ساخت بیمارستان‌های جایگزین حدود 35 بیمارستان در استان تهران و استان البرز موافقت شد و كمیسیون ماده 20015 آن نیز تایید شد. سال گذشته برای تعدادی از این بیمارستان‌ها ردیف بودجه‌‌ای گذاشته شد وامیدواریم امسال هم وضعیت بودجه‌ای اجازه دهد كه برای مابقی این 35 بیمارستان نیز ردیف بودجه‌ای گذاشته شود تا به این ترتیب بیمارستان‌های جدید جایگزین تهران هم به تدریج زیر ساخت بروند.

وی به عمر بالای برخی از بیمارستان‌های تهران اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال بیمارستان سینا 138 سال و بیمارستان شهید اكبرآبادی حدود 99 سال عمر دارد. بیمارستان امام خمینی حدود 78 سال و بیمارستان شهدای تجریش 58 سال عمر دارد. با توجه به بافت فرسوده بیمارستان‌های تهران از خیرین هم برای مشاركت در ساخت بیمارستان‌های جدید و جایگزین دعوت كردیم و بر همین اساس ساخت برخی از این بیمارستان‌ها آغاز شده و كلنگش را به زمین زده‌اند و حتی تعهد كرده‌اند كه در مدت زمانی دو ساله بیمارستان‌ها را تحویل دهند.

وزیر بهداشت گفت: وزارت راه و شهرسازی نیز بیمارستان جایگزینی را در بیمارستان امام خمینی به عنوان مركز سرطان و همچنین بیمارستان جایگزینی در بیمارستان شهدا را در حال ساخت دارد. اگر مجموعه این تخت‌ها و بیمارستان‌ها به بهره‌برداری برسد، نفس راحتی می‌كشیم و خیال‌مان از بابت بافت فرسوده آسوده می‌شود.

وی با بیان این كه دو دستگاه شامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در كشور بیمارستان سازی می‌كنند، ادامه داد: تقریبا حدود نیمی از تخت‌ها را وزارت مسكن و نیم دیگر را وزارت بهداشت می‌سازد و هر دو دستگاه، ساخت و سازها را به پیمانكار می‌‌دهند. ضمن آنكه بیمارستان‌هایی كه وزارت مسكن می‌سازد، همان وزارتخانه باید روی آن نظارت كند و بیمارستان‌هایی هم كه ما می‌سازیم خود روی آن نظارت می‌كنیم.

وزیر بهداشت تاكید كرد: بیمارستان سازی باید بر اساس استاندارد بیمارستان سازی دنیا باشد. اگر هر بیمارستانی دچار مشكل شود، پیمانكار و دستگاه سازنده و ناظر آن باید پاسخگو باشد بر این اساس باید نظارت‌های جدی بر این موضوع اعمال شود.

وی افزود: بیمارستان باید محلی امن باشد؛ چرا كه در زمان بروز حوادث، نیروهای وزارت بهداشت در بیمارستان ارایه خدمت خواهند كرد و اگر قرار باشد بیمارستان هم فروبریزد و تخریب شود، نقض غرض خواهد شد. بنابراین این دو دستگاه در بیمارستان سازی بسیار موثر هستند.

نظارت جدی وزارت بهداشت بر روی بیمارستان‌هایی كه خود می‌سازد، وزارت راه و شهرسازی هم در این موضوع مراقبت كند

دستجردی افزود: از جانب وزارت بهداشت می‌گویم كه دانشگاه‌های علوم پزشكی از دفاتر فنی و عمرانی برخوردارند و بر روی سیستم‌های پیمانكاری به شدت نظارت می‌كنند چرا كه ما دستگاه بهره‌بردار هستیم و هم دلمان می‌سوزد و هم می‌خواهیم بیمارستان زود ساخته شود، خوب ساخته شود، مقاوم باشد و البته با قیمت ارزان ساخته شود. بر این اساس نظارت جدی دانشگاه‌ها روی پیمانكاران مربوطه انجام می‌شود. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی هم همین نظارت‌های جدی را داشته باشد و مراقبت كنند.

طولانی شدن روند ساخت برخی بیمارستان‌ها در سنوات گذشته از معضلات بیمارستان سازی است

وزیر بهداشت در ادامه از طولانی شدن روند ساخت برخی بیمارستان‌ها به عنوان یكی از معضلات بیمارستان سازی یاد كرد و گفت: خوشبختانه بیمارستان‌هایی كه از دوره دولت نهم ساخت آنها آغاز شده با سرعت خوبی در حال پیشرفت است به طوری كه هر هفته تقریبا تخت‌ها و بخش‌های جدید و بیمارستان‌های جدید افتتاح می‌شوند چرا كه بودجه و اعتبار برایشان گذاشته شده و شخص رییس جمهور، نمایندگان مجلس و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی به شدت پیگیراین موضوع هستند و وزارت بهداشت نیز بر روی بیمارستان‌هایی كه خود می‌سازد، نظارت جدی دارد.

وی افزود: اما متاسفانه در سنوات گذشته بیمارستان‌هایی داشته‌ایم كه ساخت آن حتی 20 سال به طول انجامیده و بیمارستان رها بوده است. بر همین اساس در سفرهای استانی مقرر شد این بیمارستان‌ها كه پول بیت‌المال پای آنها رفته به سرعت تكمیل و تجهیز شده و به بهره‌برداری برسند. اما آنچه كه مهم است سازه مقاوم این بیمارستان‌هاست و باید به دقت ساخته شوند چرا كه در طول زمان فرسوده شده‌اند و باید حتما پیمانكاران به این موضوع توجه داشته باشند. به عنوان مثال بیمارستان هریس در آذربایجان بیمارستانی است كه حدود 2 سال گذشته به وزارت بهداشت تحویل داده شد اما ساخت آن حدود 20 سال به طول انجامیده بود. پیمانكاری كه این بیمارستان را ساخته شاید مقاوم سازی درستی نكرده و به فونداسیون آن بی‌توجه بوده؛ در هر حال بیمارستان در زلزله اخیر آذربایجان فروریخت و به هیچ وجه قابلیت بهره‌برداری ندارد و به نظر می‌رسد هم پیمانكار و هم وزارتخانه ناظر آن باید كار جدیدی در مورد این بیمارستان انجام دهند تا مجددا از آن بهره‌برداری كنیم.

وزیر بهداشت در پایان گفت: در مجموع مسایل بیمارستان‌ سازی و ساخت و ساز دقت‌‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد كه باید رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha