سلامت نیوز : دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران با شعار "تحول در ارتودنسی از ادعا تا واقعیت" با حضور میهمانانی از سه قاره آمریكا، اروپا و آسیا، سوم تا پنجم آبان ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.دكتر حمید عادلی نجفی، رییس این كنگره با اعلام خبر فوق گفت: از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای برگزاری این كنگره، مبادله اطلاعات علمی است. به عبارتی برگزاركنندگان این كنگره قصد دارند از طریق برپایی این كنگره، انتقال اطلاعات به روز را از خارج به داخل كشور میسر كرده و به شناساندن و انتقال توانمندی‌های علمی و عملی دندانپزشكان ایرانی به خارج همت گمارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با تاكید بر اینكه در زمینه درمان‌های ارتودنسی در كشور، نوآوری‌های بسیاری داریم كه تاكنون فرصت كافی برای معرفی آنان به جهانیان را نداشته و در این راه تلاش لازم نیز نشده است، تصریح كرد: این كنگره فرصتی مغتنم است تا ضمن آشنایی با دانش و تجارب متخصصان میهمان با معرفی توانمندی‌ها، تجارب و قابلیت‌های بزرگان علمی كشورمان در سطوح بین‌المللی و انتقال این تجربیات به دیگر دندانپزشكان جهان، جایگاهی شایسته در دنیا احراز كنیم.

عادلی نجفی اظهار داشت: دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران با حضور میهمانانی از ایالات متحده امریكا، برزیل، انگلستان، آلمان، دانمارك، تركیه و هند برپا می‌شود.وی افزود: سخنرانان خارجی دعوت شده به این كنگره، افراد برجسته و شناخته شده بین‌المللی هستند كه متناسب با اهداف علمی كنگره انتخاب و دعوت شده‌اند.رییس دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران با اشاره به اینكه این كنگره بین‌المللی با همكاری انجمن ارتودنتیست‌های تركیه برگزار می‌شود، یادآور شد: در این كنگره، مسوولان بلندپایه ارتودنسی تركیه از جمله رییس انجمن ارتودنسی آن كشور و رییس كنگره ارتودنسی اروپا در سال قبل كه عضو هیات مدیره انجمن ارتودنسی اروپا نیز هست، حضور دارند.

وی ادامه داد: برنامه علمی و اجرایی این كنگره به گونه‌ای تدوین شده است كه نوآوری‌ها و مفاهیم گوناگون درمانی را به سمت و سویی سوق دهد كه شك و تردیدها در تصمیم‌گیری‌های درمانی برطرف شود و مفاهیمی كه هم اینك دنیای حرفه‌ای ارتودنسی را به چالش كشیده‌اند، مورد نقد و بررسی قرار گیرند.عادلی نجفی با اشاره به اینكه یكی از این چالش‌ها، بررسی و تحلیل در طرح‌ریزی و انجام درمان‌ها بر پایه روش‌های مبتنی بر كشیدن و نكشیدن دندان‌ها است، خاطرنشان ساخت: از حدود یكصد سالی كه از عمر ارتودنسی نوین می‌گذرد، روش‌های درمانی كه در مكاتب آموزشی و معالجه بیماران وجود داشته به تناوب تغییر یافته و یا دوباره مطرح شده‌اند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و به دلیل تنوع درعقاید متخصصان رشته ارتودنسی، روش‌های درمانی مذكور كه نزد این متخصصان از پشتوانه‌های علمی و تجربی معتبری نیز برخوردار بودند، در تعیین اولویت‌های طرح‌ریزی درمان،‌ دچار تغییرهایی شده است.رییس دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران از چالش‌های دیگر در این حرفه را روش "ارتودنسی نامریی" برشمرد و گفت: نه تنها در محدوده موارد كاربرد این روش و ثبات نتایج معالجه‌ها، ابهام‌ها و تناقضاتی وجود دارد كه به دلیل تبلیغات نادرست، باورهایی غیرعلمی در مورد ارتودنسی نامریی ایجاد شده و مشكلاتی برای بیماران ارتودنسی به وجود آمده است.

وی روش‌های جدید "ارتودنسی زبانی" را از دیگر محورهای برنامه‌های آموزشی در این كنگره عنوان و تصریح كرد: گرچه معرفی این روش در ارتودنسی به سه دهه قبل برمی‌گردد، اما این شیوه به دلیل نصب اتصالات در سطوح زبانی دندان ها و رویت كمتر آنها طرفدارانی دارد. لذا استفاده از این روش‌ها از جمله چالش‌های دیگری است كه در این كنگره به بحث و نقد گذاشته می‌شود.

عادلی نجفی افزود: یكی از محورهای این كنگره، آموزش‌های كارگروهی است كه با مشاركت و همكاری جراحان دهان، فك و صورت، گوش و گلو و بینی، جراحان پلاستیك، پوست، مغز و اعصاب، ارتوپدی، چشم و... برگزار شده، این متخصصان به ارایه شیوه‌های نوین درمانی برای اصلاح ساختار ناهنجاری‌های دندانی، فكی و صورتی می‌پردازند.وی اظهار داشت: همچنین حضور برجسته استادان ارتودنسی ایرانی در همایش‌های بین‌المللی و انتقال تجارب و نظرهای آنان سبب می‌شود تا جهانیان شناخت بیشتر و بهتری نسبت به توانایی‌های علمی در رشته ارتودنسی در ایران، پیدا كنند.

ریس دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران به سفر دكتر كارلا ایونس،‌ دبیر فدراسیون بین‌المللی دندانپزشكی «آموزشی – درمانی» و رییس بخش ارتودنسی دانشگاه ایلی نویز امریكا در سال 2006 اشاره كرد و گفت: حاصل بازدید دكتر ایونس از مراكز آموزشی – درمانی و دانشگاهی ارایه‌دهنده خدمات ارتودنسی و بعضی از مطب‌های خصوصی، چاپ گزارشی در نشریه رسمی FDI بود كه به این ترتیب خدمات درمانی ارتودنسی ایران را در سطحی ارزنده و منطبق بر استانداردهای جهانی، معرفی كرد.

وی افزود: در دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران، علاوه بر سخنرانان خارجی، شركت‌كنندگانی از كشورهای همجوار مانند عراق، امارات متحده عربی و هند نیز حضور دارند.عادلی نجفی ادامه داد: در كنگره امسال 12 كارگاه آموزشی تخصصی برگزار و پیش‌بینی می‌شود تا حدود 65 امتیاز برای شركت‌كنندگان تامین شود كه آنها می‌توانند بر اساس علاقه خود حداكثر 25 امتیاز برای سال 91 كسب كنند.

وی گفت: حجم برنامه‌های علمی برای دندانپزشكان عمومی تقریبا 30 درصد حجم كلی برنامه‌های كنگره است و بر اساس موضوعات از پیش انتخاب شده كه به تیم اصلی كنگره برمی‌گردد، آموزش پیشرفته‌ترین روش‌ها در تشخیص، طراحی درمان و روش‌های نوین كاربردی در درمان بیماران مطرح و به نقد و تحلیل گذاشته می‌شود.عادلی نجفی ادامه داد: رشته ارتودنسی بیش از یكصد سال قدمت دارد و سیر تكاملی‌اش را تا به امروز ادامه داده و ارتقا بخشیده است تا جایی كه امروزه محوریت طرح‌ریزی درمانی در ناهنجاری‌های "دندانی، فكی و صورتی" بر پایه علم ارتودنسی استوار شده است.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر رشته ارتودنسی به نوعی یك رشته مهندسی پزشكی محسوب می‌شود كه با علوم بیولوژیك، ریاضی، بیومكانیك، بیوشیمیایی، متالوژی، فیزیولوژی و ... ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهار داشت: در این علم پزشكی، گرایش‌های مهندسی كاربردی و بهره‌گیری از علوم پایه نیز لحاظ شده است و از آنجا كه علوم در حال گسترش و تغییرند، این تغییرات به طبع در روش و كیفیت درمان‌ها در این حرفه موثرند.

رییس دهمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران از مدیریت درمانی در ناهنجاری‌های پیچیده دندان‌ها، دو فك و صورت به عنوان یك كارگروهی نام برد كه با بیش از 7 یا 8 رشته تخصصی دیگر در ارتباط است.وی افزود: نمایشگاه مواد و وسایل ارتودنسی و دندانپزشكی نیز همزمان با برپایی این كنگره تشكیل می‌شود. محصولات این نمایشگاه جانبی هدفمند شده‌اند و از عرضه هر گونه كالاهایی كه در جهت مقاصد غیرعلمی در درمان بوده یا تبلیغات گمراه‌كننده‌ای را به همراه داشته و به سود نظام سلامت دهان و دندان نبودند، جلوگیری به عمل آمده است.گفتنی است، علاقه‌مندان به كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی WWW.iaocongress.ir مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha