سلامت نیوز : علی صادق‌تبار در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به دلیل نوین بودن خدمات درمان ناباروری تا چندی پیش این خدمات در کشور تعرفه مشخصی نداشت و هنوز هم نظام مدونی برای تعیین تعرفه خدمات درمان ناباروری وجود ندارد.

وی ادامه داد: اولین تعرفه‌ای که برای خدمات درمان ناباروری در کشور شکل گرفت و بیمه‌ها هم آن را پذیرفتند تعرفه‌ای بود که پژوهشگاه درمان ناباروری رویان و ابن‌سینا به طور مشترک آن را تنظیم کردند که پایه و کف قیمت درمان ناباروری در کشور را شامل می‌شود.به گفته صادق‌تبار تنها نظامی که به این تعرفه‌ها خوب پرداخته، سازمان‌های بیمه وابسته به بانک‌هاست. وقتی شورای هماهنگی بانک‌های کشور تعرفه‌ای را تصویب می‌کند همه بانک‌ها برای اداره رفاه کارکنانشان از آن استفاده می‌کنند در نتیجه بانک‌ها تکلیفشان روشن است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا در مورد سایر بیمه‌ها اظهار داشت: سازمان‌های بیمه خدمات درمانی، نیروهای مسلح و بیمه تامین اجتماعی به ترتیب درصددند تا این خدمات را شناسایی و ارزشگذاری کنند تا بتوانند برخی از این خدمات را زیر پوشش قرار دهند.وی گفت: اکنون فقط بخشی از خدمات آزمایشی و سونوگرافی اولیه درمان ناباروری زیر پوشش بیمه قرار دارد و علت پوشش ندادن خدمات درمان ناباروری توسط بیمه‌ها بیشتر کارشناسی نشدن خدمات است و برای ارزیابی خدمات ناباروری کارشناسی نداشته‌اند.

این متخصص علوم آزمایشگاهی افزود: در این راستا پژوهشگاه ابن‌سینا 5 سال پیش با برگزاری سمینار بیمه و ناباروری از مسئولان نظام بیمه کشور دعوت کرد و مشکلات زوجهای نابارور را عنوان کرد تا این خدمات را از جرگه درمان‌های لوکس خارج کنند و اکنون سیستم‌های بیمه‌ای کشور به ویژه بیمه خدمات درمانی در تلاش است تا باروری‌های کارشناسی خدمات درمان ناباروری را زیر پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین برخی از بیمه‌های تکمیلی در حال عقد قراردادهایی برای پوشش خدمات ناباروری هستند و بیمه تامین اجتماعی خیلی کند و لاک‌پشتی در این راستا حرکت می‌کند و به گونه‌ای از همه عقب‌تر است.

صادق تبار در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای زوجهایی که قادر به تامین هزینه درمان ناباروری نیستند دیده شده اظهار داشت: نظام سلامت کشور باید برای درمان ناباروری در افراد بی بضاعت حمایت‌‌هایی را در نظر بگیرد چون علت فقدان پوشش‌ مناسب در درمان‌های ناباروری عدم اشراف و آگاهی از درد زوجین نابارور است.افرادی در سیستم تصمیم‌ می‌گیرند که خودشان فرزند دارند و مشکلات بی‌فرزندی را تحمل نکرده‌اند. درد نداشتن فرزند از بسیاری بیماری‌ها بدتر است و اثر مخربی در خانواده‌‌ها دارد.

به گفته مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا درمان نشدن ناباروری می‌تواند در آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، افسردگی، اعتیاد موثر باشد و فرد نابارور بسیار در معرض ناملایمات روحی و روانی قرار می‌گیرد و در واقع هزینه برای درمان ناباروری هزینه نیست.

وی در مورد هزینه درمان ناباروری اظهار داشت: در هر دوره درمان افراد در سه بخش اتاق عمل و خدمات آزمایشگاهی، هزینه معاینات و بررسی‌های پاراکلنیکی و هزینه دارو باید هزینه بپردازند که مجموع یک دوره درمان ناباروری 2.5 تا5 میلیون تومان است و بسته به میزان مصرف دارو و میزان مشکلاتی که فرد نابارور دارد متغیر است. میزان موفقیت هر دوره درمان 30 درصد است و ممکن است فرد به 3 دوره درمان برای باروری نیاز داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha