مواد غذایی گیاهی می توانند حاوی مواد مضر برای سلامتی انسان باشند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری آلمان، به گفته محققان انستیتو ارزیابی خطرات مواد غذایی آلمان برای مثال ماده كومارین موجود در برخی گونه های دارچین در صورت مصرف دوز زیاد به كبد صدمه می زند.
بنابراین گزارش، محققان تاكید كردند خطرات بسیاری از مواد و محتویات گیاهی هنوز ناشناخته است كه از آن جمله می توان به ایزو فلاوون موسوم به فیتواستروژن اشاره كرد كه ساختار شیمیایی آن به هورمون زنانه استروژن شباهت دارد و در دانه های سویا و شبدر قرمز وجود دارد و برای درمان عوارض یائسگی در زنان بعنوان داروی بدون عارضه جانبی استفاده می شود.
اما به گفته محققان ایزوفلاوون در میزان زیاد و دوز بالا می تواند عملكرد غده تیروئید را مختل كند و در بافت غدد شیری تغییر ایجاد كند كه خود می تواند از عوامل ایجاد سرطان سینه باشد.
براساس این گزارش، مصرف زیاد كرفس، برخی صیفی جات و جعفری می توانند خطرناك باشند زیرا این گیاهان حاوی ماده فوركومارین هستند كه خاصیت فوتوتوكسین دارند و در صورتیكه در وعده های غذایی زیاد كرفس پخته شده مصرف شود می تواند میزان زیادی از این ماده را واردبدن كند وبدین ترتیب پوست معمولی فردی كه از آن زیاد خورده در برابر نور خورشید با حساسیت واكنش نشان می دهد.
همچنین محققان تاكید كردند: از آنجاییكه محتویات گیاهان بیشتر بعنوان عصاره استفاده می شود باید تاثیر سم گونه و مضر آنها بطور سیستماتیك و درست مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
یادآور می شود: افراد باید حتی الامكان از مصرف خودسرانه و زیاد مواد گیاهی خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha