دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 56432

طرح« آبپاشی آسمان با هلیکوپترهای ملخ کش»از سوی معاون عمرانی استانداری تهران پیشنهاد شده در مقابل طرح جامع کاهش آلودگی هوای پایتخت و هفت کلانشهر کشور مورد انتقاد برخی از کارکنان محیط زیست شهرداری و همینطور فعالان محیط زیست و آلودگی هوای تهران قرار گرفته است.

خطر تولید باران اسیدی با مه پاشی

سلامت نیوز : مدیریت آلودگی هوای پایتخت اگرچه طبق برنامه جامع پیش نمی رود اما با تغییر ماهیت آلودگی هوای تهران و برخی از شهرهای کشور از فسیلی به ریزگردهای بیابانی و تالابی هر بار از سوی متولیان با ایده تازه‌ای‌ مواجه است که آخرین بار مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران از اجرایی شدن طرح مه پاش در تهران و تمامی شهرهای بالای صد هزار نفر کشور حکایت دارد. طرح مه پاش که اینبار نیز چون طرح« آبپاشی آسمان با هلیکوپترهای ملخ کش»از سوی معاون عمرانی استانداری تهران پیشنهاد شده در مقابل طرح جامع کاهش آلودگی هوای پایتخت و هفت کلانشهر کشور مورد انتقاد برخی از کارکنان محیط زیست شهرداری و همینطور فعالان محیط زیست و آلودگی هوای تهران قرار گرفته است.

مه پاشی هوا محصول کارگروه آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران به مهر گفته بر اساس مصوبه‌ای که در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا با حضور نمایندگان محیط زیست استان تهران و هواشناسی استان تشکیل شد تمام شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت و تهران موظف به استفاده از دستگاه مه پاش هستند. استان تهران دستگاه مه پاش را به زودی از طریق اداره کل بحران تهیه می‌کند و از خبرنگاران دعوت می‌شود برای آشنایی با کارکرد این دستگاه که اصلش آمریکایی است اما توسط محققان ایرانی در شهرداری مشهد تهیه شده دیدن کنند.به اعتقاد محمودی، استفاده از مه پاش علاوه بر کاهش آلودگی هوا با مرطوب کردن هوا در ایجاد لطافت و طراوت هوا موثر است و در کنترل آتش سوزی و دودزایی و برف‌روبی نقش بسزایی دارد.

مه پاش شوخی است

در مقابل مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران به فارس گفته استفاده از مه پاش برای کاهش آلودگی هوا منتفی است. مه‌پاش‌ها مانند زمین‌شور هستند و نازلی‌ بالای سر آنهاست که برای سمپاشی درختان از آن می‌توان استفاده کرد بنابراین در بحث کاهش آلودگی هوا استفاده از این مه‌پاش‌ها منتفی است. یوسف رشیدی در خصوص مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران در خصوص استفاده از مه‌پاش‌ها گفت: با مه‌پاش‌ها نمی‌توان آلودگی هوای تهران را کم کرد. شاید این مه‌پاش‌ها برای شست‌وشو خوب باشد یا شاید بتوان از این مه‌پاش‌ها برای مکان‌های کوچک و یا ساختمان‌سازی‌های کوچک استفاده کرد اما معنی‌دار نیست که در مقیاس بزرگ از آن استفاده کرد. به گفته رشیدی مه‌پاش‌ها نیز شوخی مثل آبپاشی هوا برای کاهش آلودگی هواست.

محیط زیست راضی است

با این حال معاون استاندار تهران در پاسخ به اینکه رئیس سازمان محیط زیست پیش از این اینگونه طرح‌ها را ایده‌‌های فردی عنوان کرده و نقشی برای مه پاش در کاهش آلودگی هوا قائل نیست گفت: مدیرکل محیط زیست استان تهران دبیر جلسه کارگروه کاهش آلودگی هواست و مخالفتی با این طرح نداشته است. محمودی در پاسخ به اینکه نظر نماینده سازمان هواشناسی با توجه به اظهار نظر‌های قبلی مسئولان این سازمان در خصوص مقرون به صرفه نبودن اجرای این طرح در این کمیته در رابطه با این مصوبه چه بود، افزود: از آنجایی که این طرح قرار نیست در تمام سطح شهر تهران اجرا شود و برای تولید مه اتفاقاً حجم بسیار کمی آب مورد نیاز است نماینده سازمان هواشناسی هم متقاعد شد و با تصویب این طرح موافقت کرد.

خطرباران اسیدی

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی اما در مقابل با بیان اینکه برای شست‌وشوی گرد و غبار در شهری به وسعت تهران 20 میلیون متر مکعب آب نیاز است، گفت:‌ امکان اجرای این طرح وجود ندارد و در صورت اجرا خطر تولید باران اسیدی وجود دارد.محمد تقی زمانیان به مهر گفت: برای تولید مه در سطح زمین دو شرط اشباع بودن جو از رطوبت و سردشدن سطح زمین برای میعان هسته‌های بخار الزامی است. برای ایجاد مه به صورت مصنوعی جهت شست‌وشوی گردوغبار حدود 5 میلیمتر بارندگی نیاز است که در شهری به وسعت تهران این میزان بارندگی حداقل نیازمند 20 میلیون متر مکعب آب است. وی با اشاره به سخنان معاون عمرانی استانداری تهران مبنی بر تاثیر مه پاش و کاهش شرایط اینورژن در فصل زمستان تاکید کرد:‌ اتفاقاً از آنجایی که علت ایجاد پدیده اینورژن و یا وارونگی هوا، دمای پایین و شب‌های طولانی تر در فصل زمستان و در نتیجه سرد شدن سطح زمین و هوای اطراف سطح زمین تا ارتفاع ‌حدود 20 متر است بنابراین مه پاشی با خنک تر کردن سطح زمین و هوای اطراف آن شرایط اینورژن را مضاعف می‌کند.

مه‌پاشی هزینه‌ای بدون نتیجه است

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نیز با تاکید بر اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد: مه‌پاشی راه‌حل کاهش آلودگی هوا نیست بلکه باید منبع آلودگی را کنترل کرد. ایرج ندیمی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران در آستانه پاییز به خانه ملت گفت: شرایط جغرافیایی تهران و محصور بودن آن در بین کوه‌ها اقدامات فوری را برای کاهش آلودگی هوای این شهر می‌طلبد. آلودگی هوای تهران، ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین ریزگردهایی است که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha