سائیدگی مفصل زانو در افراد چاق دو برابر بیشتر از افراد با وزن متعادل است.

دكتر سعید یزدان بخش فوق تخصص مفصل ران و زانو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تعویض مفصل ران و زانو  معمولا در افراد مسنی كه دچار تخریب غضروف مفصل شده و آنها را از زندگی روزمره بازداشته است انجام می شود، اما در بیماری های خاصی مانند روماتیسم مفصلی نیز كه در افراد جوان بوجود می آید باید تعویض مفصل صورت گیرد.
وی گفت: بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی كه بیمار مجبور به مصرف كروتن به طور مداوم است، باعث تخریب سر استخوان ران می شود كه با درد شدید همراه بوده و بیمار مجبور به تعویض مفصل می شود.
یزدان بخش یكی از مهمترین دلائل آرتروز زانو را افزایش سن دانست و گفت: ژنتیك و عوامل ارثی نیز از دیگر عوامل مهم در ابتلا افراد به آرتروز و یا تخریب مفصل زانو است.
وی در مورد این كه آیا پزشكان ما در این زمینه از مهارت لازمی برخوردار هستند، گفت: امكانات و تجهیزات ما در حد كشورهای دیگر است و چنانچه این عمل به وسیله پزشكان مجرب انجام شود كمترین عوارض را به دنبال خواهد داشت.
وی تاكید كرد: افرادی كه در مناطق كوهستانی و در شرایط سخت زندگی می كنند باید بسیار مراقب مفاصل خود باشند زیرا مفاصل آنها فشار زیادی را تحمل می كند، بنابراین ساكنین این مناطق باید ورزشهایی را كه عضلات اطراف مفصل را تقویت می كند، انجام دهند.
وی استفاده از لبنیات را برای جلوگیری از پوكی استخوان به ویژه برای زنان مهم دانست و گفت: حداقل مصرف دو لیوان شیر و فرآورده های جانبی آن برای زنان توصیه می شود.
یزدان بخش تصریح كرد: افراد چاق باید در كارهای روزمره خود ورزش هایی مانند دوچرخه زدن ثابت به صورت نرم و كشش عضلات ران هر كدام به مدت شش ثانیه به طور مرتب و صحیح را لحاظ كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha