دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 56464
سلامت نیوز : آگاهی از شرایط بدنی برای جلوگیری از سه نوع بیماری کشنده حمله قلبی، دیابت و سرطان امری بسیار مهم است. با انجام این سه آزمایش ساده و در دسترس را از طریق پزشک یا داروساز به شما نشان می‌دهد. اکنون بیش از پیش قدرت کشف و مبارزه با این بیماری‌ها را که سبب افزایش سلامت و شاید حتی نجات زندگی‌تان می‌شود، کسب می‌کنید.

آزمایش 1: تخمین چربی
تخمین چربی چیزی بیش از ایستادن روی ترازو و وزن‌کشی است. این تست اندازه‌گیری موارد ذیل شما را از سلامت کلی‌تان آگاه می‌کند: وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI)،‌درصد چربی در بدن، سن بدن، سوخت و ساز ساکن، چربی درون بدن و اندازه‌گیری مهمی که شاید برایتان تازگی داشته باشد و عضلات اسکلتی. در صورتی که شاید فکر کنید مردها بیشتر با توده ماهیچه‌ای سروکار دارند، آگاهی از میزان درصد عضلات اسکلتی برای خانم‌ها نیز مهم است. در حقیقت، عضلات ماهیچه‌ای کلید سری توانایی بدنی شما برای سوزاندن چربی در طولانی‌مدت و کم کردن وزن است. دکتر شما می‌تواند میزان ایده‌آل را براساس عوامل مختلف به شما بگوید، اما به طور کلی خانم‌ها باید نزدیک به 30درصد عضله اسکلتی داشته باشند، در حالی که این میزان در آقایان باید نزدیک 35 درصد باشد. اگر درصد شما بسیار پایین است، زمان آن رسیده که توده ماهیچه‌ای خود را افزایش دهید.

یک شیوه بسیار عالی برای ساخت ماهیچه که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود دارد. اول اینکه بیشتر تخم‌مرغ بخورید. یک تخم‌مرغ حاوی حدود 10درصد پروتئین مورد نیاز روزانه شماست و برای عضله‌سازی ضروری است و به همان میزان که لوتیین و گزانتین دارد، حاوی ویتامین‌های A، D و B12 نیز هست. در حالی که همه مردم فکر می‌کنند تخم‌مرغ دارای کلسترول بالایی است، در واقع این میزان حتی در زرده آن نیز بسیار ناچیز است. برای عضله‌سازی بیشتر، از مکمل‌های کراتین در نوشیدنی‌ها و اسموتی‌هایی که در طول روز می‌نوشید، استفاده کنید. مصرف دو گرم کراتین در روز همان‌طور که ورزش کردن عضلات شما را با انرژی بیشتری آماده می‌کند، به آنها اجازه می‌دهد تا به همان اندازه که به آنها برای عملکرد سخت‌تر و طولانی‌تر فشار وارد می‌کنید، رشد کنند. هرچه بیشتر عضله داشته باشید، کالری بیشتری در بدن شما خواهد سوخت.

آزمایش 2: فشار خون
بیماری‌های قلبی اولین بیماری کشنده در خانم‌هاست و اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی با فشارخون در ارتباط هستند. با این حال بسیاری از افراد بازهم آن را چک نمی‌کنند و آزمایش‌های لازم تشخیصی برای آن را انجام نمی‌دهند. داشتن سرخرگ‌های سالم برای انتقال خون به قلب و سایر اعضای بدن امری حیاتی است. فشارخون بالاتر از حد طبیعی فشار زیادی روی سرخرگ‌ها وارد می‌کند و می‌تواند آسیب‌هایی به سرخرگ‌ها مانند ضعیف شدن، شکافته شدن، خطر جمع شدن پلاک و لخته شدن خون و انواع بیماری‌های انسداد رگ‌ها وارد کند. فشارخون بالا با افزایش شرایطی که زندگی را تهدید می‌کند همانند سکته، نارسایی کلیه و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. میزان فشارخون ایده‌آل باید 75/115 باشد. فشارخون بالای 90/140 بیماری فشارخون محسوب می‌شود و پیش از ابتلا به آن هیچ‌گونه نشانه خاصی وجود ندارد.

آزمایش 3: آزمایش خون برای گلوکز و کلسترول
به وسیله تست بدون درد و تنها با زدن یک سوزن سر انگشت هم میزان قند خون و هم کلسترول را اندازه‌گیری می‌کند.
اگر برای چند ساعت چیزی نخورده باشید، میزان قند خون شما باید بین 70 تا صد باشد. عدد 125- 100 نشانه این است که شما در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید و عدد 126 به این معناست که شما مبتلا به دیابت شده‌اید. در صورتی که تازه چیزی خورده باشید و سطح قند خون بالای 200 باشد، شما هم مبتلا به دیابت هستید. همان‌طور که قند در بدن شما به دلیل مقاومت انسولین می‌سازد، دیواره رگ‌های خونی را مانند خرده‌شیشه پاره و آن را به شدت ضعیف می‌کند.

میزان کلسترول شما نیز باید زیر 200 باشد. کمی بالاتر از این میزان نشانه این است که باید سری به مطب پزشک بزنید. به علاوه دارویی که پزشک تجویز می‌کند، به غذاهای خود مقداری روغن نارگیل به عنوان جانشینی برای کره و دیگر چربی‌های ناسالم اشباع‌شده بیفزایید. در واقع، افزودن تنها یک قاشق سوپخوری آن در روز به رژیم غذایی خود به افزایش HDL، یا کاهش سطح کلسترول ناسالم برای حفاظت از سرخرگ‌های شما بسیار مفید خواهد بود.

منبع : شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha