دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
سلامت نیوز : یك خبر خوب برای همه انسان‌ها: انسان‌ها بیشتر و بیشتر عمر می‌كنند.
و اما یك خبر بد باز هم برای همه انسان‌ها: خبر قبلی به آن معناست كه تعداد بیشتری از انسان‌ها در سال‌های بعد به فراموشی و از دست دادن حافظه دچار می‌شوند. این یعنی شما هر سنی هم داشته باشید در خطر ابتلا به فراموشی در سال‌های بعد هستید اما می‌توانید با استفاده از این راهنما و به‌كارگرفتن نكته‌های موجود در این مطلب از ابتلا به فراموشی فرار كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ مهم‌ترین نكته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است كه برنامه‌ریزی و آن را از همین امروز شروع كنید. درست است كه بیماری فراموشی سالخوردگی و سایر مشكلات حافظه‌ای (مثل آلزایمر) از 60سالگی به بالا شروع می‌شود اما شما برای محافظت از مغزتان باید از همین حالا اقدامات لازم را شروع كنید.

البته شاید فكر كنید برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری‌های حافظه‌ای هنوز خیلی وقت دارید اما مطالعات پزشكان انجمن ملی بیماری‌های اعصاب و روان انگلستان نشان داده در واقع اولین نشانه‌های كاهش عملكرد نورون‌های عصبی و سرعت و انتقال رشته‌های عصبی در حدود 30سالگی شروع شده و در 40سالگی آرام‌آرام تخریب سلول‌های مغزی آغاز می‌شود. البته فراموشی اتفاق عجیبی در انسان نیست و همه انسان‌ها برخی مسایل را از خاطر می‌برند و این یك اتفاق طبیعی است. اما بیماری فراموشی حالتی است كه در آن فرد تقریبا همه چیز را از یاد می‌برد و ذهن او مثل تخته سیاهی می‌شود كه هرچه روی آن بنویسد، فوری پاك می‌شود. خوشبختانه شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشكل كارهای زیادی برای كمك به مغزتان انجام دهید، برای مثال هر اقدامی كه به تقویت قلب شما بینجامد به مغز شما هم كمك می‌كند. قلب شما خون را به تمام بدن پمپاژ می‌كند و اكسیژن را به تمام بافت‌ها می‌رساند و طبیعی است كه مشكل در كار قلب باعث اختلال در رساندن اكسیژن به بافت‌ها (و مثلا بافت مغز) و مشكلات بعدی می‌شود. درباره سایر مشكلات حاشیه‌ای، باید گفت براساس مطالعات انجام‌گرفته بیشتر افراد جوانی كه مبتلا به دمانس و فراموشی و مشكلات ذهنی اضافه‌وزن، بیماری دیابت، یا افرادی كه دچار سكته‌مغزی می‌شوند سه برابر دیگران دچار فراموشی پیری یا آلزایمر می‌شوند. این نكته‌ها نشان می‌دهد كه شما با رعایت كردن بهداشت می‌توانید مانع ابتلای خود به فراموشی در سال‌های بعد شوید.

تا می‌توانید از ذهن‌تان استفاده كنید، بخوانید و بعد آنچه را كه خوانده‌اید برای خودتان تكرار كنید، از تخیلات خودتان بنویسید، نقاشی كنید و بازی‌های ذهنی انجام دهید.
پنج نشانه و راه‌حل كه نمی‌گذارد در آینده فراموشی بگیرید
این پنج راه‌حل به شما كمك می‌كند تا از ماده خاكستری مغزتان علیه پیر شدن محافظت كنید.
1-نوع دست دادن
دست دادن قوی، نشان‌دهنده قدرت شماست، اما حواس‌تان باشد كه این موضوع نشان‌دهنده احتمال كمتر ابتلای شما به آلزایمر در آینده است. در واقع اگر قدرت دست شما زیاد باشد احتمال كمتری دارد كه به آلزایمر دچار شوید. برای آنكه قدرت خود را بسنجید می‌توانید دمبل‌هایی به وزن یك‌دهم وزن خودتان را در هر دست بگیرید و با آنها حركت كنید. اگر نتوانید 25متر را با این وزنه‌ها در دست طی كنید، یعنی احتیاج به تمرینات قدرتی دارید.
2-مواظب وضعیت سلامت لثه‌هایتان باشید
لثه‌های خونریزی‌دهنده به معنای افزایش احتمال ابتلا به آلزامیر در آینده است. مطالعات نشان داده افرادی كه دچار مشكلات لثه هستند و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌كنند به احتمال بیشتری در آینده دچار مشكل از دست دادن حافظه و مشكلات شناختی می‌شوند. رابطه قوی هم میان سلامت لثه‌ها و سلامت قلب وجود دارد و شاید همین عدم سلامت قلب در افرادی كه دچار مشكلات لثه هستند علت مشكلات حافظه‌ای در آینده باشد.
3-به مغزتان فعالیت‌های شوك‌آور بدهید
بعضی انسان‌ها سورپرایز شدن را دوست دارند و بعضی نه، اما مطمئن باشید كه مغز همه انسان‌ها سورپرایز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشكده «یو‌سی‌ال‌ای» نشان‌ داده كه قرار گرفتن در مقابل مسایل سخت و یك معما و حل یك مساله می‌تواند مانع از تخریب پروتئین‌های خاص در مغز شود. حل جدول كلمات متقاطع و سودوكو ذهن شما را به چالش می‌كشد، سپس سعی كنید در كارتان هم تنوع ایجاد كنید و به حل مسایل كاری بپردازید.
4-تا می‌توانید سبزیجات بخورید
بهترین كمك تغذیه‌ای كه می‌توانید به مغزتان بكنید، خوردن سبزیجات غنی از فولات و در كل خانواده ویتامین‌های B است. افزایش فولات در رژیم غذایی باعث كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و دمانس می‌شود. برای همین بهترین كار این است كه سبزیجات، ماهی، قهوه و زردچوبه را به رژیم غذایی‌تان اضافه كنید.
5- تا می‌توانید مواظب سرتان باشید
هرگونه ضربه واردشده به سر می‌تواند احتمال ابتلا به دمانس در آینده را بالا ببرد. حتی زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممكن است در آینده باعث افزایش احتمال ابتلا به فراموشی شود. برای همین سعی كنید تا می‌توانید از سرتان در مقابل هر ضربه یا اتفاقی محافظت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha