دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
سلامت نیوز : تمامی محققان روانشناسی بر این امر اتفاق نظر دارند که هدفمند بودن باعث بهبود عرصه‌های مختلف زندگی می‌شود. تحقیقات علمی صورت‌گرفته توسط متخصصان نشان می‌دهد که فرآیند هدف‌گزینی بر ایجاد شرایط مطلوب‌تر زندگی اشخاص اثر ‌گذار است. در ضمن آیا می‌دانید تمامی انگیزه‌هایی که در انسان‌ها وجود دارد براساس یک هدف خاص است؟ گفته‌ای وجود دارد که می‌گوید: «اگر بدانی چه می‌خواهی، به آن می‌رسی.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ همه میل دارند مراحل پیشرفت و ترقی را در زندگی خود لمس کنند ولی تنها معدودی از افراد می‌توانند به این هدف برسند. ما همه به دنبال هدفی برای ادامه زندگی هستیم. حتی تلاش برای ادامه زندگی و زنده بودن، خودش یک هدف است. ولی تمامی اهداف دارای نتایج و کیفیات یکسانی نیستند. بعضی از هدف‌ها، زندگی انسان را به سقوط و ناکامی می‌کشانند و بعضی از هدف‌ها انسان را به اوج رشد و ترقی می‌رسانند. به درستی به این مساله فکر کرده‌اید که چرا بعضی‌ها در طول عمرشان این همه تلاش می‌کنند ولی به جایی نمی‌رسند؟ اگر به دنبال یک هدف مشخص باشید و برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را به خرج دهید، به‌زودی به مراحل بالاتری دست خواهید یافت.

اقبالِ رفاه، آرامش، شادی و ثروت نصیب کسی می‌شود که با عشق و علاقه به کار خود بپردازد. موفق‌ها بیشترِ وقت خود را صرف کارهای مورد علاقه خود می‌کنند و از آنها نتیجه‌های عالی می‌گیرند. ولی ناموفق‌ها فقط عمر خود را در کارهای بی‌انگیزه تلف می‌کنند. پس از کسالت و کرختی فرار کنید؛ با تمام توانمندی‌‌های خودتان به پیکار با مشکلات بروید و این امر میسر نمی‌شود مگر به واسطه پیگیری هدفی روشن که به آن علاقه داشته باشید. بی‌علاقگی به کار موجب بروز پس‌لرزه‌هایی در زندگی می‌شود که عاقبت، همه چیز را در آینده با خود ویران می‌کند. اگر انسان به کاری که می‌پردازد، بی‌علاقه باشد، دچار ناراحتی و دلسردی از خویش می‌شود. اگر خواهان وفور نعمت، رفاه، شادی و رضایت زندگی هستید دل در گرو کار یا هدفی ببندید که به آن عشق می‌ورزید.

هدفی را که برمی‌گزینید باید ببینید که آن هدف تا چه میزان با باورها، توانمندی‌ها و علاقه‌تان هماهنگ است. فکر کنید که با تحقق این هدف به چه احساس و روحیه‌ای می‌رسید و زندگی برای شما چه معنایی می‌یابد. پس از کشف این احساسات و یادداشت آنها، آن احساسات را در جلو اهداف خویش بنویسید و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. نوشتن این احساسات در جلو اهداف‌تان، راهنمای موثری برای اولویت بخشیدن به اهداف مهم زندگی است. با نوشتن اهداف مورد علاقه‌تان، قدرت تحقق آنها را چندبرابر می‌کنید. نوشتن اهداف باعث فعال ماندن ذهن و درگیر ماندن آن با هدف می‌شود.

اگر از آن جمله افرادی هستید که برای زندگی‌تان دارای برنامه و هدف هستید، زندگی برای شما راز و رمزی نخواهد داشت و همه چیز برای شما مشخص و روشن است. بی‌حوصلگی و سستی، به واسطه نداشتن یک افق دلچسب و شور‌انگیز از زندگی پدید می‌آید. اگر یک هدف مشخص داشته باشید و برای رسیدن به آن همت و تلاش کنید، در تاریکی به سر نخواهید برد و همه نشانه‌های تحقق آرزو‌ها مانند یک خورشید درخشان برای شما می‌درخشد.

افرادی که در زمینه موفقیت تحقیق می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که میان ترقی افرادی که برای آینده زندگی‌شان دارای اهداف ترقی‌خواهانه هستند و افراد غیرهدفمند، فاصله وجود دارد. اصولا اگر در مورد آینده زندگی نقشه‌ای نداشته باشید و معلوم نکنید که در آینده می‌خواهید به کدام موقعیت و پیشرفت مالی، شغلی، خانوادگی، معنوی و رفاهی برسید، خودتان را به چرخه تقدیرات پیچیده گرفتار می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha