سلامت نیوز : پزشكان در یك مطالعه جدید تاكید كردند كه تماس با دود سیگار در دوران بارداری اثرات سوء روی رشد سیستم عصبی جنین بر جای می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی معلوم شد نوزادانی كه به واسطه تماس مادر با دود سیگار در دوران بارداری در معرض نیكوتین قرار می‌گیرند با مشكلات عصبی چون واكنش‌های حسی، فیزیولوژیكی، حركتی و تمركزی ضعیف مواجه می‌شوند. این وضعیت در مورد مادرانی كه خودشان سیگاری هستند و یا در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند صدق می‌كند. به گفته پزشكان سیگار كشیدن زنان در دوران بارداری با بروز بسیاری از مشكلات بهداشتی و سلامتی در كودكان مانند اختلالات یادگیری، نقص توجه ناشی از بیش فعالی و حتی چاقی مرتبط است.

به گزارش روزنامه اكسپرس، هر چند تاكنون بسیاری از این اختلالات مرتبط با استعمال دخانیات در دوران بارداری در كودكان شناسایی شده‌اند اما در آزمایشات جدید برای اولین بار اثرات سوء و عمیق‌تر دود سیگار روی رشد سیستم عصبی اطفال مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.در مطالعه جدید همچنین كارشناسان مركز مطالعات ارزیابی و رفتارسنجی دانشگاه اسپانیایی «اوویدا آی ویرجیلی» به بررسی اثرات استنشاق دود سیگار در مادران باردار غیرسیگاری، پرداختند. نتایج ارزیابی‌ها تاكید كرد كه حتی در مادران غیرسیگاری هم استنشاق دود سیگار اطرافیان روی رشد سیستم اعصاب مركزی جنین اثر سوء بر جای می‌گذارد.جزئیات این مطالعه در مجله «رشد اولیه انسان» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha