صبحانه حتما باید در ساعت شش ونیم تا هفت ونیم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نباید این‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتی كه از خواب بیدار شد صبحانه بخورد.

خودداری كودكان از خوردن صبحانه، موجب افت درسی می‌شود

سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه با بیان اینكه گرسنگی تنها روی حافظه كوتاه مدت تاثیر‌ می‌گذارد و روی حافظه بلندمدت اثری ندارد، افزود: مطالعات مختلف اثبات كرده است كه بین مصرف صبحانه و حافظه كوتاه مدت ارتباط مستقیمی وجود دارد و كودكانی كه یك هفته بدون صبحانه به مدرسه می‌روند بعد از یك هفته در مواردی كه به حافظه كوتاه مدتشان ربط داشته باشد با كاهش نمره مواجهند.

دكتر خدیجه رحمانی عضو هیات علمی دانشكده تغذیه و صنایع غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با(ایسنا)، در این رابطه اظهار كرد: صبحانه حتما باید در ساعت شش ونیم تا هفت ونیم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نباید این‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتی كه از خواب بیدار شد صبحانه بخورد.وی ادامه داد: از آنجا كه ممكن است در طول تابستان الگوی خواب بچه‌ها به هم خورده باشد، توصیه می‌شود بچه‌ها هنگام شب زودتر خوابیده تا صبح زودتر از خواب بیدار شوند و اگر میلی به صبحانه نداشتند بهتر است كمی ورزش كرده تا اشتهایشان باز شود.

دكتر رحمانی در خصوص مواد غذایی كه باید در صبحانه گنجانده شوند، گفت: از اقلام عمده صبحانه حتما باید یكی از گروه غلات باشد كه عمدتا در ایران نان است؛ نان سبوس‌دار مهم‌ترین جزء صبحانه در حفظ قند خون است زیرا قند خون را به تدریج بالا می‌برد و در رفع گرسنگی كوتاه مدت كه در طول شب ایجاد شده، كمك می‌كند.عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینكه وجود یك ماده پروتئینی زود هضم نیز در صبحانه بسیار با اهمیت است، افزود: پنیر یك ماده پروتئینی بسیار مناسب برای صبحانه است كه باید كم‌چرب و كم نمك باشد. تخم‌مرغ و حبوبات مثل عدس نیز منابع بسیار غنی پروتئین هستند. همچنین استفاده از گوشت‌های پخته شده و سرد خانگی مثل ساندویچ مرغ در تامین پروتئین بدن بسیار مناسب است.

رحمانی با تاكید بر اینكه وجود سبزیجات در صبحانه بسیار ضروری است، افزود: استفاده از خیار، گوجه، هویج، كاهو و سبزی خوردن در صبحانه بسیار مناسب است كه البته باید در نظر گرفته شود كودك به كدام یك از آنها تمایل دارد. مثلا اگر به خوردن خود هویج تمایل ندارد می‌توان از آب هویج استفاده كرد.وی در خصوص تفاوت صبحانه بچه‌های لاغر و ضعیف با بچه‌های نرمال و آنهایی كه اضافه وزن دارند، اظهار كرد: بچه‌های ضعیف می‌توانند از كره، خامه، مربا و عسل همراه با یك چای شیرین استفاده كنند كه برای كودكان معمولی و كودكانی كه اضافه وزن دارند، ضروری نیست.

وی ادامه داد: استفاده از یك ماده شیرین مثل عسل و خرما همراه با یك لیوان شیر یا چای می‌تواند مكمل بسیار خوبی برای صبحانه كودكان باشد.عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره استفاده از میان وعده‌ها در زنگ تفریح گفت: استفاده از میوه‌ها، خشكبار و مغزها حتما باید برای میان وعده‌های بچه‌ها در نظر گرفته شود.وی با بیان اینكه برای كودكان دبستانی یا پیش دبستانی استفاده از میوه‌ها بسیار مهم است، افزود: بهتر است برای كودكان كوچك، میوه‌ها را پوست گرفته و برش داده شده و در ظرف‌های كوچك همراه با یك چنگال قرار داده شوند تا آنها به راحتی بتوانند از میوه‌ها استفاده كنند.

رحمانی ادامه داد: انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و مغز تخمه‌ها بسیار مفیدند كه باید همراه با خشكبار مثل كشمش، توت یا انجیر خشك مصرف شوند.وی افزود: اگر كودكی نمی‌تواند برای صبحانه شیر بخورد باید آن را به عنوان یك میان وعده در مدرسه استفاده كند كه خوشبختانه طرح تغذیه مدارس این مورد را در نظر گرفته و در میان آنها شیر توزیع می‌شود. همچنین اگر نتواند كلا صبحانه بخورد باید قبل از رفتن به مدرسه حتما یك لیوان شیر یا چای را استفاده كند و نان و پنیر را به صورت ساندویچ در زنگ تفریح بخورد.وی در پایان اظهار كرد: باید در نظر گرفته شود كه ناهار برای دانش آموزان بعدازظهری به اندازه صبحانه برای بچه‌های شیفت صبح اهمیت دارد و آنها باید حتما پیش از رفتن به مدرسه ناهار بخورند و اگر احیانا نتوانستند این كار را بكنند، غذا یا ساندویچ كاملی را به همراه خود به مدرسه برده و از میان وعده‌های مناسب در مدرسه استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha