سلامت نیوز : یك فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب با بیان اینكه عوامل ابتلا به تومورهای سرطانی هنوز ناشناخته هستند، گفت: اما در برخی تحقیقات مشخص شده است كه احتمال ابتلا به تومورهای سرطانی در افرادی كه رادیوتراپی می‌كنند بالاتر است، اما هنوز هم نمی‌توان با اطمینان از آن سخن گفت.

دكتر سید ابراهیم كتابچی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه شایع‌ترین علت مراجعه به جراحان مغز و اعصاب، اصابت ضربه به سر در پی بروز تصادفات بویژه در میان موتورسواران است، اظهار كرد: ضربه به سر می‌تواند منجر به خونریزی داخل مغزی و بالای پرده مغزی، شكستگی‌های مهره گردنی، مهره‌های پشتی و كمر شود، به گونه‌ای كه حركت اندام‌ها دچار اشكال شده و بخشی از بدن دچار فلج شود.

وی ادامه داد: فلج اندام‌ها كه در انتظار برخی از مصدومین ناشی از تروماهاست، بسیار ناگوار است و منجر به وابستگی‌ وی می‌شود و فرد ناچار است به مدت طولانی دارو مصرف كند، ضمن آن كه هزینه سنگینی نیز بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌شود. بنابراین لازم است دارندگان وسایل نقلیه بویژه موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت كرده و در رانندگی دقت بیشتری داشته باشند.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش كه بازه زمانی مناسب برای رساندن بیمار به مركز درمانی و نجات جان وی چقدر است، گفت: لازم است بیمار را تا شش ساعت اول پس از ایجاد آسیب به مركز درمانی برسانند. در كشور ما طی چند سال گذشته این بازه زمانی بیش از شش ساعت بود اما اكنون وضعیت بهبود یافته و در نزدیكی مراكز درمانی در تهران به حداقل زمان ممكن خود رسیده است.

وی افزود: در ضایعات مغزی شدت ضربه كه باعث آزردگی سلول‌های مغزی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.كتابچی درباره امكانات و تجهیزات موجود در كشور در حوزه مغز و اعصاب، گفت: امكانات و تجهیزات مورد استفاده در كشور پیشرفته هستند و سایر كشورهای منطقه از این نظر با ما قابل مقایسه نیستند و تمامی امكانات موجود بویژه در مراكز آموزشی فراهم هستند و توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب همچنین درباره شیوع تومورهای سرطانی در كشور عنوان كرد: روز به روز علم پیشرفت می‌كند و بر آگاهی‌های مردم افزوده می‌شود، بنابراین میزان مراجعاتشان به پزشك افزایش می‌یابد، ضمن آنكه وسایل تشخیصی نیز گسترش یافته‌اند و به همین دلایل نمی‌توان به یقین گفت كه با شیوع تومورهای سرطانی روبرو شدیم. پیش از این بیماران بیشتری جان خود را از دست می‌دادند یا بسیار دیرهنگام به پزشك مراجعه می‌كردند.

وی درباره فاكتورهای خطر ابتلا به تومورهای سرطانی توضیح داد: در برخی مطالعات آمده است كه ممكن است افرادی كه رادیوتراپی می‌كنند بیشتر در معرض تومورهای سرطانی قرار بگیرند. اما عوامل و فاكتورهای ابتلا هنوز به طور كامل مشخص نیست.

وی سردردهای صبحگاهی، اختلال بینایی، اختلال شنوایی، كاهش حركات دست و پا و یا هر دو را از جمله شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا دانست و گفت: افراد در صورت مشاهده این علائم به پزشك مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha