سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛رییس انجمن علمی اپتومتری ایران ضمن تاكید بر انجام معاینات چشمی نوزاد در بدو تولد و پس از آن در سنین 3 تا 6 ماهگی، عنوان كرد: 3 تا 6 ماهگی مناسب‌ترین زمان برای درمان تنبلی چشم است.

دكتر محمد آقازاده امیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه شایع‌ترین علت مراجعه كودكان به اپتومتریست‌ها،‌ تنبلی چشم است، اظهار كرد: با غربالگری كه هر ساله بین سنین 3 تا 5 سالگی صورت می‌پذیرد، تعداد زیادی از موارد ابتلا مشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: تنبلی چشم به معنای كاهش قدرت بینایی بدون هیچ‌گونه عیب پاتولوژیك است كه می‌تواند به علت عیب انكساری و نمره چشم بالا اتفاق افتاده باشد یا به علت اختلاف نمره دو چشم و انحراف چشم فرد را گرفتار كند. همچنین ممكن است عوامل ارگانیك چون آب مروارید، افتادگی پلك و برخی سندروم‌ها نیز موجب تنبلی چشم شوند.

این اپتومتریست ضمن تاكید بر اینكه كودكان بایستی در ماه اول تولد و سپس در سه ماهگی مورد معاینه چشم قرار بگیرند، عنوان كرد: 3 تا 6 ماهگی بسیار حائز اهمیت است. اگر در سه ماهگی مشخص شود كه كودك دچار انحراف چشم است باید سریعا تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا چشم مستقیم شود و چشم نوزاد از نظر تطابق، دید بعد و تقارن به طور طبیعی رشد كند.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران اضافه كرد: 3 تا 6 ماهگی یك دوره اصلی در خصوص اصلاح تطابق و تقارن چشم محسوب می‌شود و اگر پس از این دوره اشكال چشمی پیش بیاید، یك سالگی، 18 ماهگی و سپس 3 سالگی برای تشخیص و درمان برخی عیوب چشمی از جمله تنبلی چشم بسیار مناسب هستند.

امیری ژنتیك، عوامل ارثی، عیوب انكساری، برخی عوامل محیطی و گروهی از بیماری‌ها چون آب مروارید را در بروز تنبلی چشم موثر دانست و گفت: آنچه مسلم است قبل از فرا رسیدن 7 سالگی، پزشك سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و امر درمان راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: البته این مسئله به آن معنا نیست كه 7 سالگی نقطه پایان درمان است. در حال حاضر در برخی موارد تنبلی چشم و افرادی كه انحرافات گاه به گاه دارند كه باعث افت دیدشان شده است را می‌توان در سنین 20 تا 35 سالگی نیز درمان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha