سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو گفت: استفاده از خمیردندان نه تنها كمكی به ترمیم سوختگی نمی‌كند، بلكه گاهی اوقات باعث آلرژی و ایجاد مشكلات بیشتر می‌شود.

دكتر سید مسعود داوودی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیة‌الله در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: اولین كاری كه هنگام سوختگی باید انجام شود سرد نگه داشتن موضع با استفاده از آب خنك و كیسه یخ است.

وی ادامه داد: پس از اینكه موضع سوختگی خنك شد باید از پمادهایی كه پزشكان توصیه می‌كنند، استفاده شود. این پمادها حاوی موادی هستند كه علاوه بر اینكه به بازسازی سلول‌های مرده ناشی از سوختگی كمك كرده پوست را نسبت به عوامل محیطی محافظت می‌كنند.

داوودی با بیان اینكه منشا این پمادها بیشتر گیاهی است، افزود: این پمادها علاوه بر مواد ضد میكروب حاوی زینك اكساید هم هستند كه خاصیت محافظت از پوست دارد.این متخصص پوست و مو با بیان اینكه تنها به سوختگی‌هایی، سوختگی سطحی می‌گویند كه تنها علامت آن قرمزی و سرخ شدن باشد، افزود: اگر سوختگی منجر به تاول، شكاف، پارگی و ترشح شود سطحی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیة‌الله با بیان اینكه در سوختگی‌های خفیف استفاده از پماد كفایت می‌كند، افزود: معمولا این سوختگی‌ها از خود جایی باقی نمی‌گذارند اما در مورد كسانی كه سوختگی‌شان وسیع‌تر است، درمان با خوردن داروهای خوراكی مثل ویتامین‌های C و E صورت می‌گیرد كه در دوران اوج سوختگی به بهبود سوختگی كمك می‌كند.وی ادامه داد: ممكن است هنگام سوختگی‌های سطحی در بعضی از افرادی كه پوست ایده‌آلی ندارند و جای زخم در بدنشان دیر خوب می‌شود نیز از داروهای خوراكی استفاده شود.

داوودی در ادامه تاكید كرد: در دوران حاد سوختگی باید از عوامل آسیب‌رسان مثل حرارت، سرما و آفتاب پرهیز كرد.به گفته وی، معمولا هنگام سوختگی‌های سطحی نیازی به پانسمان نیست و تنها در سوختگی‌های عمیق كه زخم ایجاد می‌شود یا لایه‌ای از پوست از بین می‌رود از پانسمان استفاده می‌شود.

این متخصص پوست و مو اظهار كرد: اگر سوختگی را از نظر درجه مقایسه كنیم تفاوتی میان سوختگی با مواد مختلف نیست اما اگر سوختگی‌های مختلف را از نظر عوامل آسیب‌رسان بررسی كنیم سوختگی با بخار شدیدتر از آب جوش است زیرا حرارت بخار بیشتر است. همچنین روغن به خاطر قوامی كه دارد سوختگی‌های شدیدی را ایجاد كرده كه برخلاف سوختگی‌های دیگر با آب سرد حرارت خود را از دست نمی‌دهد.

وی در خصوص درمان طی سوختگی،‌ اظهار كرد: در سوختگی‌های عمیق كه ممكن است جای سوختگی باقی بماند درمان مرحله به مرحله است. مثلا اگر متوجه شویم بدن بیمار گوشت اضافی می‌سازد درمان‌های پیشگیرانه را انجام می‌دهیم اما اگر ببینیم كه پیشگیری‌ها نتیجه ندارد اقدامات اضافه‌ای مانند تزریق یا لیزر را انجام می‌دهیم.

داوودی با بیان اینكه سوختگی‌های آفتاب حتی اگر جایی از خود باقی نگذارند، ممكن است در آینده باعث سرطان شوند، افزود: چون سوختگی با نور خورشید همراه با دریافت اشعه ماوراء بنفش است در بلندمدت مشكلات فراوانی را برای فرد به وجود می‌آورد. سوختگی با نور دستگاه‌های سولاریوم نیز منجر به سرطان پوست خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha