دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 56496

سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان می دهد: بیماری عفونت خون بیشتر از بیماری ایدز قربانی می‌گیرد و میانگین مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در هند رو به افزایش است.

محققان تاکید کردند که آگاهی‌های اندک بهداشتی و سلامتی درباره خطرات ابتلا به بیماری عفونت خون و مهمترین علائم آن تا حد زیادی در افزایش میانگین شیوع این بیماری سهیم است.به گفته این محققان، عفونت خون ناشی از وجود باکتریهایی است که مواد سمی ترشح می‌کنند و این مواد باعث اشکال در کار سلولهای ایمنی می‌شود به گونه‌ای که به بافتها و اعضای بدن حمله کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این محققان خاطرنشان کردند که هر گونه عفونت یا ابتلای بدن به بیماری ممکن است باعث عفونت خونی شود.تحقیقات نشان می‌دهد که هر ساعت 36 نفر بر اثر ابتلا به عفونت خون جان خود را از دست می‌دهند که این میزان بالاتر از موارد مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، سرطان سینه و ایدز است.محققان برآورد می‌کنند که 18 میلیون مورد بیماری عفونت خونی هرساله ظاهر می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو آمریکا در تحقیقات خود ثابت کرده‌اند که فشارهای روحی و روانی مداوم باعث افزایش میانگین بروز عفونت در خون و ابتلا به بیماری می‌شود.عفونت خون یا سپسیس (sepsis) به معنای پاسخ بدن به عفونتی است که در کل خون و بافت‌ها انتشار پیدا کرده است. بدن یکسری پاسخ‌های التهابی در برابر عفونت از خود نشان می‌دهد که بتواند آن را کنترل کند، اما از طرف دیگر ممکن است این پاسخها به خود بدن نیز آسیب برسانند.

این باکتری‌ها وارد خون می‌شوند و سمی تولید می‌کنند که باعث انتشار وسیع التهاب در ارگان‌های بدن شده و درجه حرارت بدن فرد، فشار خون و عملکرد ریه‌ها و دیگر ارگان‌ها به سرعت تغییر می‌کند.این بیماری بسیار خطرناک است، زیرا اگر درمان نشود بر روی کلیه‌ها، ریه‌ها، مغز و گوش اثرات خطرناکی خواهد گذاشت و می‌تواند به بروز شوک، اختلال عملکرد اعضای مختلف بدن، ناتوانی دائمی یا مرگ منجر شود.نام‌های دیگر این حالت مسمومیت خونی یا وجود باکتری در خون است که در هر فرد و هر سنی اتفاق می‌افتد اما بیشتر در شیرخواران کم سن که سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی رشد نکرده است و عفونت خیلی دیر از بدنشان دفع می‌شود و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مثل مبتلایان به ایدز شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha