سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه حدود 200 هزار نفر از معتادان جهان، به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. «بابک دین‌پرست» گفت: مواد مخدر پدیده‌ای بسیار پیچیده است و در کنار فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای، به‌عنوان چهارمین بحران جهانی مطرح و از آن به‌عنوان شوک هزاره سوم نام برده می‌شود. وی افزود: 170 کشور دنیا با این معضل درگیر هستند و براساس آخرین گزارشات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان‌ملل( UNODC‌ )032 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال دنیا در سال 2010، حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد به کشور افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان و با تولید حداقل 90 درصد تولید جهانی این ماده در هر سال اشاره و تاکید کرد: این امر باعث شده تا ایران به‌عنوان یکی از مسیرهای قاچاق مواد مخدر و بازار مصرف انتخاب و خسارات فراوانی از این مسیر به کشورمان تحمیل شود. دین‌پرست به اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌جاری در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن برش استانی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، اجرایی شدن مصوبات ستاد در خصوص اختصاص اعتبار مورد نیاز این برنامه از محل اعتبارات استانی، اختصاص بودجه برای اجرای فعالیت‌های مندرج در سند جامع پیشگیری اولیه از سوی ستاد، تهیه و توزیع برنامه‌ها و محتوای آموزشی استاندارد برای پیشگیری اولیه از اعتیاد، برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس مدارس، دانشگاه‌ها، والدین و برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی از جمله اقدامات حوزه فرهنگی و پیشگیری است. وی ادامه داد: تلاش ستاد به‌منظور تدوین و ابلاغ سند جامع درمان معتادان و حمایت‌های اجتماعی از معتادن بهبودیافته در همین سال، جذب کامل معتادان خارج از چرخه درمان و کاهش آسیب کشور به مراکز درمان وکاهش آسیب در طی یک پروسه زمانی، توسعه مراکز درمانی و کاهش آسیب در سطح کشور، ساماندهی مراکز درمان و کاهش آسیب غیر مجاز، اجرای دقیق آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل و پروتکل‌های ابلاغی این حوزه، تشکیل کمیته‌های نظارتی کشوری و استانی، استانداردسازی کامل مراکز موضوع ماده (16) قانون از جمله اولویت‌های حوزه درمان و کاهش آسیب در سال‌جاری است.

دین‌پرست در ادامه، افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های مشارکتی و برنامه‌های محله محور و جلب مشارکت‌های مردمی و توسعه و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد را ازمهم‌ترین برنامه‌های سال‌جاری ستاد در حوزه سمن‌ها نام برد. وی اظهار كرد: اقداماتی همچون تشدید روند شناسایی و مبارزه با سران باندهای اصلی قاچاقچیان و ترانزیت موادمخدر، مبارزه جدی‌تر با عوامل اصلی توزیع مواد مخدر در کشور، ارتقای‌ سطح دانش و تخصص ماموران فعال در عرصه مقابله با مواد مخدر در سطح دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی کشور وتوجه به امر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد در سال‌جاری در حوزه‌های مقابله با عرضه و قضایی ذکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha