دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5651

پشه‌ها ممكن است آزاردهنده ، ناقل بیماری و آفاتی خون آشام باشند اما قابلیت‌هایی نیز دارند كه سایر حیوانات آنها را ندارند: آنها می‌توانند هم از دیوار بالا روند و هم روی آب راه روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی لایو ساینس، یك مطالعه كه به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد كه چگونه پشه‌ها این حركات نمایشی را انجام می‌دهند.

سایر حشرات مانند مگس‌ها نیز می‌توانند بطور ماهرانه‌ای بر روی دیوارها و سطوح واژگون راه بروند اما لحظه‌ای كه بر روی سطح آب فرود می‌آیند دیگر جان خود را از دست می‌دهند.

با این همه گروه دیگری از حشرات به ویژه آب سواران نیز می‌توانند عرض یك دریاچه را به آسانی طی كنند اما اگر قرار باشد از دیوار بالا بروند دیگر از عهده این كار بر نمی‌آیند.

اما پشه‌ها این قابلیت را دارند كه بر روی هر دو این سطوح بایستند، دیوار و سقف مكان خوبی برای فرار این یغماگران هستند و دریاچه‌ها و سایر نهادهای آبی جاهایی هستند كه پشه‌ها در آنجا تخم می‌گذارند.

كف پاهای پشه، مانند مگس، لایه‌ای دارد كه از ساختارهایی سخت مانند موی زبر خوك، پوشیده شده است. این خاصیت به پشه كمك می‌كند تا به آسانی به سطوحی عمودی و واژگون (سقف) بچسبد.

"آب سواران"، حشراتی كه روی سطح آب شناورند و منتظر می‌مانند تا حشره دیگری فرود آید و غذای خوشمزه‌ای فراهم كنند، متخصصان آب سواری قلمرو حیوانات هستند. تمامی قسمت‌های پاهای این حشرات را مو پوشانده است كه این خاصیت ، نفوذ آب را دشوار می‌كند.

پشه‌ها این موها را ندارند اما شیارهای كوچكی روی پاهای آنها وجود دارد كه محتوی كیسه‌های هواست. كشش سطح آب، نفوذ آب به درون شیارها را دشوار می‌سازد و پشه‌ها را خشك و بالای سطح آب نگاه می‌دارد.

هر چه این شیارها كوچكتر باشند نفوذ آب دشوارتر می‌شود.

این مطالعه جدید كه در شماره ژوئیه مجله "? (Physical Review E?منتشر شده، دریافته است كه یك پای پشه می‌تواند ? 23?برابر وزن بدن این حشره را تحمل كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha