سلامت نیوز : محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: با اقدامات وزارت بهداشت تاکنون اجرای برنامه ملی پزشک خانواده که تحول اساسی در ساختار نظام سلامت کشور است در 4 استان تهران، مازندران، سیستان و بلوجستان و فارس آغاز شده است و 17 استان دیگر برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این پس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده برای تأیید شروع برنامه پزشک خانواده در استانها سختگیری بیشتری می‌کند و هر استان باید برای شروع رسمی این برنامه، یک چک لیست حاوی 50 آ‌یتم را پر کند و در صورتی که حداقل 98 درصد آیتم های این چک لیست آ‌مادگی استان را نشان دهد، ستاد اجرایی افتتاح رسمی برنامه توسط وزرا را تأیید می‌کند.

شریعتی گفت: از میان 17 استانی که اکنون برای افتتاح رسمی برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند دو استان جلوتر هستند که یکی از آنها استان هرمزگان است و احتمالاً یکی از استانهایی که در آینده نزدیک افتتاح رسمی اجرای این برنامه را خواهد داشت این استان است.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده ادامه داد: ما فعلاً در دوران گذار از نظام سلامت سنتی کشور به نظام مدرن پزشک خانواده هستیم، تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این دوران گذار کوتاهتر باشد، یکی از علل این لزوم کوتاه شدن این دوران این است که اگر این برنامه در یک استان اجرا شود و در استان یا شهرستان دیگر اجرا نشود با توجه به مهاجرتها و مسافرتها، ممکن است مردم در دریافت خدمات سلامت دچار دوگانگی و سردگمی بشوند که این مسئله برای وزارت بهداشت مطلوب نیست.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که تا خرداد 93 همه استانهای کشور برنامه پزشک خانواده را اجرا کرده باشند، البته مصوبه دولت تا فروردین 93 برای اجرای این برنامه به وزارت بهداشت فرصت داده است و مصوبه مجلس نیز برای اجرای کامل این برنامه تا پایان برنامه توسعه پنجم (یعنی تا سال 95 ) به وزارت بهداشت فرصت داده است.

به گزارش خبرنگار فارس، برنامه پزشک خانواده شامل یک برنامه سطح بندی شده است که در سطح اول آن پزشک خانواه که فعلاً یک پزشک عمومی است جمعیتی بین 500 تا 2500 نفر را تحت پوشش می‌گیرد و بعد از تشکیل پرونده و ثبت همه اطلاعات مربوط به آنها در پرونده الکترونیک سلامت، تمام مسائل مرتبط با سلامت آنها را در زمان سلامت و بیماری از تولد تا مرگ پیگیری می‌کند و در واقع مسئول سلامت این افراد می‌شود.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که قرار است همه خدماتی که توسط پزشک خانواده ارائه می‌شود اعم از ویزیت و دارو رایگان است و در صورتی که فرد به خدمات پزشکی تخصص نیاز داشته باشد، پزشک خانواده فرد را به سطح دوم که پزشک متخصص یا فوق تخصص است ارجاع می‌دهد.

به گفته مسئولان قرار است مردم فقط 10 درصد هزینه‌ها را در سطح دوم پرداخت کنند، پزشک متخصص نیز موظف است که اقدامات انجام شده را به پزشک خانواده گزارش دهد که بازخورد افدامات وی در پرونده سلامت فرد ثبت شود.بر این اساس همه مردم برای برخورداری از حمایتهای بیمه‌ای باید وارد برنامه پزشک خانواده شوند و اگر افرادی وارد این سیستم نشوند، می‌توانند از خدمات آزاد سلامت در بخش خصوصی و بدون حمایت بیمه استفاده کنند و 100 درصد هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha