سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 56535

سلامت نیوز :كارشناسان بهداشتی در كانادا تاكید كردند بر اساس شواهد پزشكی جدید و مهم، كمبود خواب نقش بسزایی در تشدید اپیدمی چاقی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این كارشناسان می‌گویند: چون این عامل موثر در شیوع چاقی به اندازه عوامل دیگر نظیر ورزش و رژیم غذایی جدی گرفته نمی‌شود لذا اكثر برنامه‌های مقابله با بحران چاقی با شكست مواجه می‌شوند.این كارشناسان با انتشار مقاله‌ای در مجله انجمن پزشكی كانادا خاطرنشان كردند: از میان فاكتورهای رفتاری كه روی وزن تاثیر دارند، كم‌ خوابی و محرومیت از خواب كافی از عوامل موثر و اصلی در افزایش وزن، شناخته شده است.

این كارشناسان با بازبینی مطالعات قبلی در سال 2010 میلادی به نتایج فوق دست یافتند. در این مطالعات معلوم شد كمبود خواب روی بخش‌هایی از مغز تاثیر می‌گذارد كه حس «لذت خوردن» را در كنترل دارند. همچنین میزان ترشح هورمون‌های لپتین، گرلین، كورتیزول و اوركسین كه همگی روی اشتها و خوردن تاثیر دارند با كمبود خواب، دستخوش تغییر می‌شود كه تمام این تغییرات نقش موثری روی چاقی و افزایش وزن دارند. هر چند بیشتر خوابیدن نمی‌تواند یك راه‌حل كلی برای كاهش وزن در تمام افراد باشد اما برای بهبود و حفظ سلامت عمومی بدن، برخورداری از عادات خواب سالم و بهداشتی، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha