سلامت نیوز : رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع نحوه ارجاع بیماران به سطوح دوم و سوم خدمات در برنامه پزشك خانواده را تشریح كرد.

دكتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به این سوال كه بیمارستان‌ها از چه زمانی تنها بیماران ارجاعی پزشك خانواده را پذیرش خواهند كرد، گفت: شروع برنامه پزشك خانواده با نظام ارجاع همراه است و این دو برنامه به طور همزمان خواهند بود.

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشكی موظف به ترسیم فرآیند ارجاع شده‌اند و تنها در صورت مشخص كردن فرآیند ارجاع است كه مجوز آغاز اجرای برنامه پزشك خانواده در مناطق تحت پوشش خود را دریافت خواهند كرد. بر این اساس دانشگاه‌ها باید مشخص كنند كه ساكنان مناطق مختلف چگونه به سطوح بالاتر و از جمله بیمارستان‌ها ارجاع خواهند شد.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: با تصویب بخش دولتی و همراهی بخش خصوصی، فرآیند ارجاع باید مشخص و تسهیل شده باشد.شریعتی درباره ارجاع به تخصص‌هایی كه ممكن است در برخی از استان‌ها با كمبود روبرو باشد، گفت: در این زمینه نیز دانشگاه‌های علوم پزشكی باید با استان‌های مجاور هماهنگ باشند و تفاهم‌نامه‌ امضا كنند كه در صورت لزوم بیمار مربوطه به استان مجاور ارجاع شود.

وی افزود: همچنین برخی استان‌ها مجبورند كه برخی خدمات را از تهران دریافت كنند. در این زمینه نیز از معاونت‌های دانشگاه‌های مختلف خواسته شده كه با دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران تفاهم‌نامه امضا كنند كه در صورت وجود چنین مواردی، مشكلی برای بیمار مربوطه ایجاد نشود. این موضوع جزو الزامات آغاز برنامه پزشك خانواده در هر شهر و استان است و طراحی‌های لازم برای آن صورت گرفته است.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: در حال حاضر نیز فرآیند ارجاع آغاز شده، اما اجرای روشی از ارجاع كه مورد نظر وزارت بهداشت است، مدت كوتاهی زمان می‌برد. در مجموع برای استان‌هایی كه در حال حاضر در مورد اجرای برنامه پزشك خانواده اعلام آمادگی كرده‌اند، فراهم كردن مكانیسم ارجاع و انعقاد تفاهم‌نامه با استان‌های مجاور جزو ملزومات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha