دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5654

آلرژی های غذایی ممکن است موجب شوک حساسیتی شده و در نهایت منجر به مرگ شود.

دکتر منصور شاهوردی، متخصص آسم و آلرژی در گفتگو با مهر افزود: آلرژی غذایی شرایط خاص فیزیولوژیکی است که با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد.

وی با عنوان این مطلب که آلرژی‌ غذایی، واکنش‌ بیش‌ از اندازه‌ دستگاه‌ ایمنی‌ به‌ برخی‌ غذاها یا مواد غذایی بی ‌خطر است، تصریح کرد: این‌ واکنشهای‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشد.

شاهوردی ادامه داد: تشخیص آن از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا با تشخیص صحیح و یافتن راههای کمکی و تصمیم جهت مهار و کنترل آن می ‌توان عوارض ناشی از آلرژی های غذایی را به حداقل رساند.

این متخصص آسم و آلرژی توضیح داد: غذاهایی که ما می خوریم حاوی افزودنی های غیرمجاز شیمیایی از قبیل مواد جلوگیری کننده از فساد، مواد رنگی، طعم دهنده ‌ها، تثبیت کننده ‌ها و آفت کشها است و هرکدام از این مواد می ‌تواند باعث بروز حساسیت های متعددی گردد.

وی گفت: آلرژی های غذایی شرایطی است که فرد نسبت به ترکیبات غذایی خاص مانند پروتئینها حساسیت پیدا می ‌کند و واکنش سیستم ایمنی به طور خفیف یا شدید خواهد بود که حتی ممکن است موجب حمله ‌های آنافیلاکتیک (شوک حساسیتی) شده و در نهایت منجر به مرگ شود.

شاهوردی افزود: این حمله ‌ها گاهی به قدری شدید است که راه عبور هوای تنفسی بسته می ‌شود.

این متخصص آسم و آلرژی اظهار داشت: آلرژنهای غذایی آنتی ژنها، پروتئینها یا مولکولهای بزرگ موجود در غذا هستند که سیستم ایمنی نسبت به آنها واکنش نشان می ‌دهد. لذا، غذاهای مورد شک باید از برنامه غذایی این قبیل افراد حذف شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha