سلامت نیوز : یك روانشناس با بیان اینكه اضطراب كلاس اولی‌ها قبل از رفتن به مدرسه تاثیرات مخربی بر آنها می‌گذارد، افزود: اگر این مشكل در این بچه‌ها برطرف نشود به شب ادراری، لكنت زبان و جویدن ناخن در آنها منجر خواهد شد.

دكتر مصطفی تبریزی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اظهار كرد: جسم و روان فرد مضطرب در جهت مقابله با آن عامل اضطراب‌انگیز، واكنش‌های دفاعی مختلفی را نشان می‌دهد بنابراین حتی ممكن است كودك بدون اینكه دلیل جسمی خاصی داشته باشد، بیمار شود.وی با بیان اینكه ترس و اضطراب دو مفهوم جدا از هم هستند، افزود: معمولا بچه‌هایی كه از رفتن به مدرسه ترس دارند، خیلی كم هستند و بیشتر بچه‌ها هنگام مدرسه رفتن اضطراب دارند كه این اضطراب ناشی از این است كه آنها نمی‌دانند مدرسه چه جور جایی است و معلم با آنها چگونه رفتار خواهد كرد و برخورد آنها با دیگر بچه‌ها چگونه خواهد بود؟

این روانشناس ادامه داد: مشكلاتی كه هنگام مدرسه رفتن برای كودكان پیش می‌آید در زمان تولد آغاز می‌شود. كودكی كه تا هنگام مدرسه هیچ‌گاه از پدر و مادرش جدا نشده اگر به طور ناگهانی جدا شود به لحاظ روانی دچار شوك می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید كودك را از دو سالگی عادت بدهند كه بتوانند چند ساعت از روز را بدون حضور آنها با شادی و راحتی بگذرانند تا هنگام مدرسه دچار مشكل نشوند.

تبریزی با بیان اینكه عدم رشد احتمالی نیز یكی از عوامل زمینه‌ساز این مشكلات است، افزود: زمانی كه یك كودك به رشد اجتماعی می‌رسد كه بتواند به راحتی با گروه همسالان به ویژه بچه‌های همسایه و اقوام به خوبی مانوس شود به راحتی در جمع‌ها حضور پیدا كند.وی در ادامه اضافه كرد: همچنین باید بررسی كرد كه دیگران چقدر روی تفكرات این كودكان كار كرده‌اند. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها با نصیحت‌های زیاد و تعریف از خاطرات بد، برای كودك استرس ایجاد می‌كنند در صورتی كه باید به كودك این‌گونه تلقین شود كه مدرسه یك هدیه و موهبت است كه در آن اتفاقات خوبی برایشان خواهد افتاد.

تبریزی در ادامه اظهار كرد: برای اینكه كودك هنگام ورود به مدرسه استرس نداشته باشد، بهتر است چند روز پیش از آغاز مدرسه چند بار از كنار مدرسه عبور كرده و والدین، او را با یك خاطر شاد و خوشایند روبرو كند. مثلا اگر كودك بستنی دوست دارد هنگام عبور از مقابل مدرسه بستنی بخورند و اگر استرس او خیلی شدید بود، روزهای بعد به بهانه‌ای مثل آدرس گرفتن داخل مدرسه شوند و بچه را با فضای مدرسه آشنا كنند.

وی با تاكید بر اینكه معلم‌ها باید بدانند در روزهای اول ورود بچه‌ها به مدرسه آنها را آزادتر بگذارند و با آنها مهربان باشند،‌ افزود: معلمان باید برای رفتار با بچه‌های كلاس اولی آموزش‌های لازم را ببینند زیرا كوچك‌ترین كاری كه معلم سر كلاس انجام می‌دهد، در كم و زیاد شدن استرس بچه‌ها تاثیر دارد و حتی حالت چهره و نوع لباس معلم نیز بسیار موثر است. بهتر است معلم‌ها از پوشیدن لباس‌های كاملا تیره كه در بچه‌ها حالت ناخوشایندی را ایجاد می‌كند، بپرهیزند علاوه بر اینكه معلم‌ها باید به فاصله خود و بچه‌ها دقت كنند و به گونه‌ای با آنها صحبت كنند كه چهره‌شان دوست روبروی بچه‌ باشد تا او مجبور نباشد سرش را بالا بگیرد. به عبارتی رابطه معلم و دانش‌آموز باید افقی باشد نه عمودی. همچنین بهتر است لحن گفتار معلم والدگونه و دستوری نباشد.

وی در پایان اظهار كرد: اولیاء مانند یك حوض و بچه‌ها مانند یك ماهی هستند. اگر آب حوض آلوده باشد ماهی‌‌ها هم آلوده می‌شوند. بنابراین باید هر سال اوایل شهریور یك كلاس توجیهی برای تمام اولیاء برگزار شود تا آنها با رفتار خود، استرس‌ كودكان را كاهش داده و آنها را آماده رفتن به مدرسه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha