سلامت نیوز : رییس انجمن علمی مامایی ایران گفت: عمل سزارین علاوه بر اینكه برای نوزاد عوارضی چون عدم تكامل ریه، مغز و دستگاه گوارشی را در پی دارد باعث ایجاد مشكلات تنفسی و كم وزنی و نارسی در نوزاد نیز می‌شود.

دكتر ناهید خداكرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: درد زایمان یکی از نشانه‌های تکامل و رسیدگی جنین است بنابراین پروسه تكامل نوزادانی که مادر بدون داشتن علایم زایمانی سزارین می‌شود، ناقص خواهد بود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه كرد: اخیرا دانشمندان با مطالعه کودکان سزارینی و مقایسه آنها با بچه‌هایی كه به روش طبیعی متولد شده‌اند به نتایجی دست یافته‌اند كه نشان می‌دهد این كودكان در دوران نوجوانی چاق‌تر از دیگر بچه‌ها هستند و میزان ابتلای آنها به آسم و دیابت بیشتر است.

خداكرمی با بیان اینكه ممكن است بعضی از نوزادان سزارینی با وزن طبیعی به دنیا بیایند، افزود: حتی با وجود وزن طبیعی، معلوم نیست كه این بچه‌ها از نظر سایر ارگان‌های بدن تكامل پیدا كرده باشند.رییس انجمن مامایی افزود: عمل سزارین علاوه بر اینكه عوارضی برای نوزاد ایجاد می‌كند، عوارضی هم برای مادر در پی دارد. این مادران علاوه بر اینكه دو برابر كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می‌كنند، خون از دست می‌دهند تا چندین روز پس از زایمان از دردهای ناحیه عمل رنج می‌کشند ضمن آنکه احتمال آسیب به دستگاه تناسلی، ادراری و ایجاد عفونت‌ها پس از زایمان در این مادران بیشتر است.

به گفته وی، زنانی كه عمل سزارین می‌شوند در آینده از بعد عاطفی و ارتباطی با فرزندانشان دچار مشكل می‌شوند.خداكرمی با اشاره به بعضی از مطالعات دانشمندان مبنی بر اینكه ممكن است پس از جراحی سزارین، ناباروری ثانویه‌ در این مادران به وجود بیاید، اظهار كرد: همچنین ممكن است جفت در حاملگی بعدی به صورت ناهنجار رشد كرده و به علت چسبندگی به ناحیه عمل جراحی قبلی، خطر خونریزی و حتی مرگ را برای مادر در پی داشته باشد.

رییس انجمن مامایی ایران با تاكید بر اینكه توام بودن تولد با درد هم از نظر علمی و هم از نظر فیزیولویك می‌تواند پروسه تكامل بچه را تكمیل كند، افزود: ماما و پزشك می‌توانند از وضعیت درد مادر روند زایمان را کنترل نمایند و به عبارتی کیفیت درد می‌تواند نشانگر وضعیت سلامتی مادر و جنین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha