سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 56545
سلامت نیوز : ما هر ساله شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزانی در مقاطع مختلف و به دلایل متعدد هستیم. با توجه به گزارش مرکز آمار ایران بیش از یک چهارم دانش‌آموزان سالانه ترک تحصیل می‌کنند‌. این آمار نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم ریشه این مشکل را پیداکرده و درجهت رفع آن گام برداریم. ادامه تحصیل در مدارس رسمی از مهم‌ترین وظایف نهاد آموزش و پرورش است که باید سعی شود این زمینه برای همگان فراهم آمده و تدبیری اندیشیده شود تا منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان در این نهاد نشود. یکی از معمول‌ترین علل ترک تحصیل مشکلات اقتصادی است‌. متاسفانه برخی کودکان و نوجوانان به ناچار وارد چرخه کار شده و به‌عنوان سرمایه انسانی و نیروی کار به خدمت گرفته می‌شوند وخانواده نیز به درآمد اندک آنان بسنده کرده و ادامه تحصیل او را خرجی مضاعف تلقی می‌کنند. باید ریشه این آسیب را پیدا کرد، چرا كه اگر به هر دلیلی برای تحصیل كودك و نوجوان مانع ایجاد شود ظلمی در حق او شده و نیازمند پاسخ گویی هست. می‌توان به هر طریق با کمک به خانواده‌های نیازمند موانع تحصیل کودکان را از بین برد و خانواده‌ها را قانع کرد که با دریافت هزینه‌ای هر چند ناچیز از والدین خواست به تحصیل کودک به‌عنوان پشتوانه اقتصادی و معنوی آینده او توجه کنند. عامل دیگر به‌وجود آورنده بازماندگی از تحصیل بی‌انگیزگی و ضعف درسی دانش‌آموز است‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دانش‌آموز، زمانی که آینده‌ای روشن را برای خود در انتظار نباشد و بیرون از محیط مدرسه را راهی آسان‌تر و حتی مطمئن‌تر برای رسیدن به غنای مادی ببیند، بی‌شک انگیزه‌ای به حضور در مدرسه پیدا نمی‌کند و خیلی زود از صحنه تعلیم و تربیت خارج می‌شود. موج تحصیلكرده‌های بیكار نیز انگیزه را در او می‌میراند و صرف هزینه‌های بلند مدت تحصیل را برای او كاری بی‌ثمر تلقی می‌كند، اگر چه گاهی ضعف درسی خود دانش‌آموز نیز محرک این بی‌انگیزگی است كه باید به گونه ای منطقی برای رفع آن تلاش كرد .رفتارهای‌بعضا غیر استاندارد با دانش‌آموز در مدرسه نیز تاثیر زیادی در خروج او از این محیط دارد‌. دانش‌آموزی که استعداد این آسیب را دارد کوچک‌ترین رفتاری می‌تواند او را به سمتی رهنمون کند كه به ترک دائم او از محیط مدرسه کمک کند. از دیگر عوامل به‌وجود آورنده این معضل پایین بودن سواد اولیاء است که گاه حتی در محیط‌های کوچک، متاسفانه اصرار آنها از ادامه تحصیل دانش‌آموز جلوگیری می‌کند‌. دانش‌آموز نوجوان نیز از این رفتار استقبال می‌کند و صحنه مدرسه را ترک می‌کند تا به اصطلاح آزادانه بتواند به کارهای مورد نظر خود بپردازد.

گاهی اوقات دانش‌آموز به ماندن در مدرسه علاقه‌مند است، اما اصرارهای خانواده انگیزه‌ی او را کاهش داده و او را به ترک تحصیل وادار می‌کند. باید پذیرفت كه خروج دانش‌آموز از مدرسه و ترک تحصیل او مشکلات فراوانی را در پی دارد، چرا كه ناهنجاری‌های موجود در اجتماع کنونی، زمینه جذب این افراد را فراهم کرده و آنها را دچار آسیب‌های زیادی می‌کنند. فرد به دلیل بی‌سوادی یا كم سوادی جذب این رفتارها می‌شود و مشكلی برای خود و جامعه ایجاد می‌کند. جامعه او را طرد می‌كند و او كه مستعد آسیب‌های مختلف هست به سمت گروه‌های دارای رفتارهای منفی می‌رود و شخصی كه شاید می‌توانست برای جامعه مفید باشد در اثر سهل انگاری همه عوامل اینك مخلی برای جامعه محسوب می‌شود. چه باید کرد ؟ متولیان امر برای رفع این معضل تدبیری بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha