سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 56548

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق ضمن تاکید بر ضرورت غربالگری سراسری فشار خون در کشور تاکید کرد و گفت: فشار خون به این علت حائز اهمیت است که می‌تواند منشا بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه، سکته‌های مغزی و حمله قلبی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهین غفاری با اشاره به این که فشار خون بالا، یک فاکتور خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است، عنوان کرد: افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی را فشارخون بالا می‌گویند. این عارضه گاهی تا مراحل انتهایی هیچ علامتی ندارد.وی افزود: باید توجه داشت كه فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی كه دچار بیماری فشار خون بالاست هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

این متخصص قلب و عروق با بیان این که می‌توان با تشخیص و درمان به موقع، فشار خون را تحت کنترل قرار داد، توصیه کرد: با بهبود سبک زندگی که شامل افزایش تحرک و انجام ورزش، تغییر الگوهای غلط تغذیه‌ای و همچنین کاهش استرس و اضطراب می‌شود، می‌توان به کاهش بروز آترواسکلروز و گرفتگی‌های عروقی کمک کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که مراجعه چه افرادی به پزشک برای سنجش میزان فشار خون ضروری است، گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کنند تا زمانی که دچار علائم فشار خون بالا نشده‌اند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. همچنین نمی‌توان با یک بار مراجعه به پزشک تشخیص داد که فردی مبتلا به فشار خون است، بلکه فشار خون بایستی در چند نوبت و در شرایط استاندارد اندازه گیری شود.

غفاری با بیان این که می‌توان از دستگاه‌های ویژه سنجش فشار خون تحت عنوان هولترمانیتورینگ نیز برای تشخیص فشار خون در افراد مشکوک بهره جست، بر ضرورت غربالگری فشار خون در کشور تاکید کرد و گفت: فشار خون به این علت حائز اهمیت است که می‌تواند منشا بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق درباره عوامل ایجاد کننده بیماری فشار خون توضیح داد: چاقی و اضافه وزن، سیگار كشیدن، مصرف الكل، رژیم غذایی حاوی نمك یا چربی اشباع شده زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی‌ها، كم تحركی و نداشتن فعالیت بدنی كافی، استرس و عوامل ژنتیكی از علل مستعد كننده بیماری فشار خون هستند. همچنین اگر یكی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است.

غفاری کاهش وزن، انجام فعالیت بدنی روزانه و حذف مواد غذایی آسیب رسان از جمله نمک و چربی را از راهکارهای اساسی پیشگیری از بروز فشارخون دانست و گفت: با هر 10 کیلوگرم کاهش وزن، می‌توان فشارخون را به میزان معینی کاهش داد.چهاردهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ایران، از 28 تا 31 شهریور ماه در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو پذیرای حضور متخصصان قلب و عروق از سراسر کشور خواهد بود. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۴۰۸۶۹۸۸ تماس حاصل نموده و یا به پایگاه اینترنتی http://congress.iranathero.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha