سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 56557

آیا می‌دانستید ناخن‌ها می‌توانند گویای سلامت و یا عدم سلامتی بدن ما باشند؟ علایم وجود مشکلاتی در قلب، ریه و کبد می‌توانند خود را بصورت سفیدی، کبودی و یا ناهمواری در ناخن آشکار سازند.

10 هشداری که ناخن‌ها به ما می‌دهند
سلامت نیوز : آیا می‌دانستید ناخن‌ها می‌توانند گویای سلامت و یا عدم سلامتی بدن ما باشند؟ علایم وجود مشکلاتی در قلب، ریه و کبد می‌توانند خود را بصورت سفیدی، کبودی و یا ناهمواری در ناخن آشکار سازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ هر چند که مشاهده یک عامل جدید ممکن است اجباراً نشانه‌ای از بروز یک بیماری خاص نباشد، اما بد نیست با علائمی که در شکل و رنگ ناخن‌ها پدیدار می‌شوند، آشنا شوید.با مطالعه این مطلب می‌توانید به رازهایی که ناخن‌ها آشکار می‌کنند، پی ببرید.

ناخن رنگ پریده

گاهی اوقات داشتن ناخن‌های رنگ پریده می‌تواند نشانه‌ای از وجود برخی بیماری‌های جدی مانند کم خونی، نارسایی قلبی، بیماری‌های کبدی و سوء تغذیه باشد.

ناخن سفید رنگ

ناخن سفید با لبه ی تیره رنگ می‌تواند از علایم مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. همانطور که در تصویر می‌بینید، رنگ انگشتان نیز به زرد متمایل است که داشتن بیماری کبدی را اثبات می‌کند.

ناخن زرد رنگ

یکی از شایع‌ترین دلایل زرد بودن ناخن، عفونت‌های قارچی است. در موارد شدید بستر ناخن عقب رفته و ناخن ضخیم و ترک خورده می‌شود.در موارد کمیاب، زردی ناخن می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی تیروئید، ریه، دیابت و یا بیماری پوستی پسوریازیس باشد.

ناخن‌های کبود

ناخن کبود بدان معناست که بدن نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند. این مشکل به صورت بالقوه نشان دهنده بروز یک نوع عفونت ریه‌ای مانند ذات الریه و یا برخی مشکلات قلبی است.

ناخن‌های مواج و ناهموار

اگر سطح ناخن مواج و دارای فرورفتگی و برآمدگی باشد و پوست زیر ناخن به قهوه‌ای مایل به قرمز تغییر رنگ داده باشد، می‌تواند از نشانه‌های اولیه ی بیماری پوستی پسوریازیس و یا التهاب مفاصل باشد.

ناخن پوسته پوسته شده و ترک خورده

ناخن‌های خشک و شکننده که دائما ترک خورده و ترک‌ها به بستر ناخن پیش می‌روند، به مشکلات تیروئید مربوط می‌شود. اما اگر ترک‌های ایجاد شده به رنگ زرد متمایل باشند، احتمال عفونت‌های قارچی بیشتر است.

پف کردگی بستر ناخن

پوست اطراف ناخن، اگر پف کرده و به رنگ قرمز متمایل باشد می‌تواند به عنوان التهاب ناخن شناخته شود. لوپوس و بیماری‌های بافت همبند از این دسته به شمار می‌آیند. همچنین وجود عفونت در بدن نیز می‌تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شود.

خطوط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن را نباید نادیده گرفت و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود. اغلب دلیل نمایان شدن این خطوط، وجود تومور‌های سیاه رنگ قشر عمیق پوست ملانوما است که از خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست به شمار می‌آید.

جویدن ناخن

جویدن ناخن ممکن است چیزی بیشتر از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد می‌تواند از علائم استرس مزمن باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین جویدن و کندن ناخن می‌تواند نشانه وسواس جبری باشد که در این صورت باید با پزشک معالج مشورت شود.

***

گرچه برخی شرایط و ناهنجاری‌ها در بدن موجب تغییر رنگ و شکل ناخن‌ها می‌شوند، اما این تغییرات در موارد نادر نشان دهنده بیماری است، به گونه‌ای که تمام افرادی که ناخن‌های سفید رنگ دارند، حتما به هپاتیت مبتلا نیستند.

با این وجود اگر ناخن‌هایی سالم دارید احتمالاً بدن شما نیز از شر مشکلات فوق در امان است. اما چنانچه نگران تغییرات ظاهری ناخن‌های خود هستید، به طور حتم مراجعه به یک متخصص پوست بی ضرر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha