یك جراح و متخصص استخوان و مفاصل، اسكولیوز یا قوز پشتی را از بیماری‌های نادر ستون فقرات دانست و گفت: عدم تشخیص زودرس قوز پشتی منجر به كاهش عملكرد ریوی و قلبی در سنین بالا می‌شود.

دكتر سیدمحمد ابریشم در گفت‌ و گو با ایسنا، در این خصوص ابراز داشت:‌ از بیماری‌های نادر ستون فقرات اسكولیوز یا انحراف ستون فقرات و دیگری كایفوز یا بیماری‌های قوز پشتی است كه گاهی مواقع ممكن است این دو بیماری به صورت تركیبی یا كایفور اسكولیوز دیده شود.

وی با اشاره به این كه علت اصلی این بیماری مشخص نیست، تصریح كرد: ‌از آنجایی كه بروز این بیماری علت خاصی ندارد، ولی با توجه به بهبود امكانات و وسائل امروزه در اكثریت مواقع این بیماری قابل درمان است.

دكتر ابریشم با تاكید بر تشخیص زودرس بیماری اسكولیوز، افزود: با توجه به تشخیص زود هنگام انحراف یا قوز توسط والدین و مراجعه آنها به پزشك، مهمترین مسئله در این گونه موارد ارجاع بیماران به جراحان ستون فقرات و ارتوپد است.

وی با بیان این كه در اكثریت موارد این بیماری در سنین نوجوانی تشخیص داده می‌شود، خاطرنشان كرد: ‌اگر چه انواع مادرزادی آن نیز بروز می‌كند، ولی معاینه متناوب از ستون فقرات توسط والدین یا پزشك اطفال توصیه می‌شود.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآور شد:‌ در صورت تشخیص زودرس، درمان آن با بریس‌های مخصوص می‌باشد و در صورت پیشرفت علائم نیاز به عمل جراحی است كه عمل جراحی ممكن است در یك یا دو مرحله انجام شود.

وی ادامه داد: ‌علت اهمیت تشخیص زودرس بیماران به دلیل تاثیر بیماری بر روی عملكرد قلب و ریه می‌باشد و در صورت عدم تشخیص یا درمان تاخیری می‌تواند باعث كاهش عملكرد ریوی و قلبی در سنین بالاتر شود كه این امر منجر به ناتوانی بیمار در فعالیت‌های روزمره می‌شود.

دكتر ابریشم در پایان متذكر شد: نوع دیگر قوز پشتی، قوز وضعیتی است كه به دلیل ضعف عضلات پشت و وضعیت شغلی بیمار اتفاق می‌افتد و بهترین درمان برای این بیماران، فیزیوتراپی و یا تقویت عضلات پشتی و اصلاح وضعیت شغلی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha