سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 56579
سلامت نیوز :محققان ایرانی از دانشگاه علوم پزشكی مشهد با انجام آزمایشات خود روی عملكرد ریه و علائم تنفسی 30 فرد سیگاری شدید، 51 فرد سیگاری با استنشاق دود معمولی و 57 نفر از افرادیكه قلیان می‌كشیدند و مقایسه نتایج با 44 فرد غیرسیگاری بعنوان گروه شاهد، دریافتند كه افرادی كه به هر طریقی اقدام به استعمال دخانیات می‌كنند، علائم خس خس سینه و سرفه نسبت به افراد غیرسیگاری در آنها شایع‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ براساس این گزارش محققان با بررسی داده‌های افراد گروه مورد مطالعه مشاهده كردند كه 30 درصد از افراد سیگاری شدید و 23 درصد از افرادی كه قلیان می‌كشند و نیز 22 درصد از افرادی كه نسبت به افراد سیگاری شدید به طور ملایم‌تری سیگار می‌كشند، دچار علائم خس خس سینه بودند.

نتایج حاصل از این گزارش هم‌چنین می‌افزاید كه در این میان 40 درصد از افراد گروه سیگاری شدید و 37 درصد از افرادی كه قلیان می‌كشیدند و نیز 29 درصد از افراد سیگاری ملایم نیز به طور مداوم سرفه می‌كردند. از طرفی نتایج دیگر این مطالعه افزود كه خس خس سینه و سرفه در افراد غیرسیگاری نسبت به  3 گروه دیگر به میزان بسیار كمتری مشاهده شده است.به گفته محققان این گزارش باور غلط بسیاری از مردم را كه فكر می‌كنند لوله‌های آب قلیان می‌تواند مواد سمی حاصل از توتون و تنباكو را فیلتر كند، نقض می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha