عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد و فوق تخصص بیماری‌های ریوی و مجاری تنفسی، با بیان این كه 70 درصد آسم كودكان از طریق انگل مایت شروع می‌شود، تصریح كرد: یكی از مهمترین عواملی كه باعث بروز آسم در كودكان می‌شود، وجود بندپایی بنام مایت (Mait) در بین پرزهای قالی است.

دكتر مسعود رحیمیان در گفت ‌و گو با ایسنا، اظهار داشت: بیش از یك صد میلیون بیمار آسمی در دنیا وجود دارد كه در همه سنین دیده می‌شوند؛ ولی این بیماری در كودكان شایع‌تر است.

وی یكی از دلایل شیوع آسم در بین كودكان را كاهش بیماری‌های انگلی و روی آوردن سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زای دیگر ذكر كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطرنشان كرد: در صورتی كه آموزش آسم صحیح نباشد، عوارض این بیماری شدید خواهد شد.

وی مهمترین عامل بروز آسم را علت ژنتیكی عنوان كرد و اذعان داشت: در چنین مواردی، از آنجایی كه عامل بیماری ارثی است، نمی‌توان آن را به صورت كامل از بین برد، ولی این بیماری قابل كنترل است.

دكتر حكیمیان با بیان این كه یكی از مهمترین عواملی كه باعث بروز آسم در كودكان می‌شود، وجود بندپایی به نام مایت (Mait) در بین پرزهای قالی است، ابراز داشت: با ورود این انگل به مجاری تنفسی، بدن شروع به ساخت آنتی بادی می‌كند، به طوری كه افزایش مقدار این آنتی بادی در بدن، باعث ورم توده‌های هوایی می‌شود و همین امر موجب بروز علائمی همچون سرفه و خس خس سینه می‌شود.

وی در ادامه عواملی نظیر، دود سیگار، ‌مواد شیمیایی،‌ گرد و خاك، بعضی داروها و حتی ‌ورزش ناگهانی را در ایجاد حساسیت توده‌های هوایی موثر دانست و اضافه كرد: ‌بعضی از بیماران تست‌های حساسیت انجام می‌دهند و سعی دارند برای آسم خود به دنبال عامل حساسیت بگردند، ولی حساسیت‌زدایی نقشی در تشخیص و درمان آسم ندارد.

وی گفت: تماس كودكان با دود سیگار والدین باعث ایجاد حساسیت و آسم می‌شود، لذا توصیه می‌شود؛ كودكان كمتر از دو سال در معرض دود سیگار قرار نگیرند و آنها را از محل نگهداری پرندگان، برخی حیوانات خانگی، سوسك و استفاده از بخاری‌های نفتی كه باعث بروز حساسیت و ایجاد آسم می‌شود، دور كرد.

به گفته دكتر حكیمیان، تشخیص نادرست برخی از پزشكان و عدم توجه به درمان می‌تواند باعث طولانی شدن روند بهبود بیماری شود.

وی با اشاره به این كه آسم 70 درصد كودكان با بلوغ بهبود پیدا نمی‌كند، تاكید كرد: اگر آسم به خوبی كنترل نشود، احتمال بهبود بیماری بسیار كم خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد بیان داشت: آلودگی محیط زندگی افراد به خصوص مناطقی كه در جوار كارخانجات و یا در معرض آلودگی آنها وجود دارد، خطر بروز این بیماری در این محیط‌ها افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: هدف از درمان این بیماری، این است كه بیماران علامت حمله و محدودیت در ورزش و فعالیت‌های روزانه نداشته باشند.

دكتر حكیمیان یادآور شد: جهت درمان این بیماری نیاز به داروهایی است كه بتوان با روندی تدریجی باعث از بین رفتن این بیماری شد، ولی متاسفانه داروهای موجود تنها نقش تسكین ‌دهندگی دارند.

وی بهترین درمان كنونی این بیماری را استفاده از اسپری دانست و گفت: متاسفانه به دلیل طرز تفكر غلط مبنی بر اعتیاد آور بودن اسپری، افراد از استفاده از آن خودداری می‌كنند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی در پایان یادآور شد: جهت درمان كودكان كه استفاده از اسپری برای آنها سخت است، معمولاً داروهای خوراكی تجویز می‌شود كه البته عوارض آن برای بدن نیز بیشتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha