چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 56593
سلامت نیوز : روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها از واگذاری 400‌هکتار از اراضی «پارک ملی گلستان» در شهرستان شاهرود استان سمنان به مردم محلی خبر داد. براساس خبری که خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرد، این 400‌هکتار در منطقه «دشت شاد» واقع است که در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد با این حال استانداری سمنان هیچ اطلاعی از این واگذاری ندارد. در بخش دیگری از این خبر آمده است این اقدام در پی جلسه‌ای میان رییس سازمان محیط‌زیست و معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان و نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است. گفته می‌شود کارشناسان دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با این اقدام موافق نیستند و تنها معاون دفتر زیستگاه‌ها در کنار رییس سازمان بر سر این اقدام توافق دارند.

«شرق» تلاش کرد برای دریافت جزییات بیشتری از این موضوع با «علی‌محمد شاعری» قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست و «اصغر محمدی‌فاضل» معاون محیط طبیعی این سازمان در این‌باره گفت‌وگو کند، شاعری به «شرق» گفت: من در این‌باره هیچ اظهارنظری نمی‌کنم و بهتر است آقای فاضل در این‌باره صحبت کند. فاضل معاون محیط طبیعی این سازمان نیز پس از تماس شرق و طرح سوال در این‌باره گفت: «من تازه از مجلس برگشته‌ام و از ماجرا خبر ندارم، اجازه دهید اول اخبار در این‌باره را ببینم پس از آن اظهارنظر خواهم کرد. لطفاٌ نیم ساعت به من فرصت بدهید.» پس از نیم ساعت بار دیگر با این معاون سازمان محیط‌زیست تماس گرفتیم و او در این‌باره این‌گونه سخن گفت: «من با مدیر دفتر و یکی از کارشناسان‌مان در سازمان صحبت کردم هر کدام بخشی از اطلاعات در این‌باره را داشتند، بر این اساس آنها به من گفتند در یکی از مناطق استان سمنان در شاهرود تقاضایی از اهالی داریم که می‌گویند بیش از صد سال آنجا دامداری می‌کردند و پس از اینکه این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده درآمد آنها از چرای دام خود و کشاورزی در این زمین‌ها منع شده‌اند، به همین دلیل نیز سال‌هاست که درخواست حقوقی خود برای بازپس‌گیری این زمین‌ها را پیگری می‌کنند.» او می‌افزاید: «اینکه گفته شده رییس سازمان با معاون من یا کارشناسان جلسه داشته نمی‌تواند صحت داشته باشد، چراکه براساس چارت سازمانی اول باید من در این‌باره در جریان قرار بگیرم، این‌گونه نیست که معاون جلسه بگذارد.»

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما از پیشینه این موضوع و درخواست اهالی اطلاع داشته‌اید می‌گوید: «نه، قبل از این، من چنین چیزی نشنیده بودم و نمی‌دانستم.» در نهایت این مقام مسوول در این سازمان خبر واگذاری این بخش از پارک ملی گلستان به مردم بومی را نه رد می‌کند و نه تایید و به‌گفتن اینکه اطلاعات چندانی در این‌باره ندارم کفایت می‌کند و می‌گوید باید اطلاعات بیشتری کسب کنم. خبر این اقدام در حالی منتشر می‌شود که براساس قانون هرگونه دخل و تصرف در پارک‌های ملی ممنوع است. پارک ملی گلستان در 19 مرداد سال 1336 به نام حفاظت شده «آلمه وایشکی» تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت. در سال 1340، نام آن به «منطقه حفاظت شده آلمه» تغییر یافت. در سال 1343 به پارک‌وحش و در سال 1353، به پارک ملی تبدیل شد و نام «پارک‌ملی محمدرضا شاه» برآن گذاشتند. در بهمن ماه سال 1357 این بوستان با مساحت 91895‌هکتار به «پارک‌ملی گلستان» تغییر نام داد. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره‌زمین به ثبت رسیده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha