سلامت نیوز : سال تحصیلی جدید در حالی امروز برای نوآموزان کلید می‌خورد که بیش از یک‌میلیون کلاس اولی به اتفاق خانواده‌هایشان فصل تازه‌ای از زندگی خود را تجربه می‌کنند. شروع سال تحصیلی همیشه برای بچه‌ها خاطره‌انگیز است اما بازگشایی مدارس این‌بار متفاوت‌تر از سال‌های پیش است چرا كه تعدادی از دانش‌آموزان و نوآموزان متاثر از زلزله آذربایجان شرقی در فقدان گرمای دستان پرمهر و محبت پدر و مادران خود راهی مدرسه و کلاس‌های درس می‌شوند. با این حال برنامه‌های مختلفی که برای تسکین آلام دانش‌آموزان بویژه دبستانی‌ها در مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده، می‌تواند تا حد زیادی غم هجران و فراق اولیا را برای آنها قابل تحمل‌تر و امید به آینده را در خون آنها جاری و ساری کند. حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش نیز تصمیم گرفت متفاوت از سال‌های گذشته به اتفاق عموپورنگ، زنگ شكوفه‌ها را از مناطق زلزله‌زده‌ آذربایجان‌شرقی به صدا در‌آورد. در این باره مسلم آقاجان‌زاده، تهیه‌كننده برنامه عموپورنگ می گوید: روز چهارشنبه عموپورنگ همراه وزیر آموزش و پرورش زنگ شكوفه‌ها را از منطقه‌ زلزله‌زده هریس به صدا درمی‌آورد .

تهیه 40 كانكس كلاس درس در مناطق زلزله‌زده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره تدابیر آموزش و پرورش بویژه سازمان نوسازی مدارس كشور برای مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی نیز اظهار کرد: این مدارس نیز همزمان با دیگر مدارس كشور سال تحصیلی را آغاز خواهند كرد و با تلاشی كه با همكاری سازمان نوسازی این استان صورت گرفته همه مدارس آماده شروع سال تحصیلی خواهند بود. وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته همه 700مدرسه واقع در مناطق زلزله‌زده همانند دیگر مدارس كشور آماده آغاز مهرماه خواهند بود و هیچگونه مشكلی در این باره وجود ندارد. رئیسی همچنین با بیان اینكه در حال حاضر بخشی از مدارسی كه به صورت جزئی دچار خسارت یا آسیب شده بودند در دست تعمیر است، عنوان كرد: تا شروع مهرماه این مدارس آماده می‌شوند ضمن آنكه 40 كانكس نیز بر اساس نیاز در این مناطق تعبیه شده و كلاس‌های پیش‌ساخته پذیرای دانش‌آموزان برای سال تحصیلی 92-91 خواهد بود.وی در ادامه یادآور شد: همه مدارس در طول تابستان از لحاظ فیزیكی و تعمیراتی آماده شده‌اند و مهر امسال آغاز متفاوتی خواهیم داشت چرا كه بسیاری از مدارس با تجهیزات كامل آماده آغاز سال تحصیلی جدید هستند. وی تصریح كرد: بخش اعظمی از تجهیزات به استان‌ها ارسال شده و مابقی تجهیزات نیز در هفته جاری به استان‌های سراسر كشور ارسال می‌شود تا مدارس در شروع سال تحصیلی با كمبود امكانات مواجه نباشند.

پدر و مادرها با کلاس ‌اولی‌ها همراه شوند

با توجه به معطوف شدن نگاه‌ها در هر سال به کلاس اولی‌ها، فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌جاری یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار کلاس اولی خواهیم داشت، عنوان کرد: به والدین توصیه می‌کنیم امروز با فرزندان کلاس اولی خود به مدرسه بروند. وی با اشاره به اینکه امسال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در دبستان‌های کشور تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: مدارس کشور آماده استقبال از دانش‌آموزان کلاس اولی هستند. وی ادامه داد: دانش‌آموزان کلاس اولی‌ برای نخستین‌بار است که وارد مدرسه می‌شوند و دیدن ارتباط خوب خانواده و مسؤولان مدرسه در جذب آنها به فضای مدرسه بسیار مهم است. قربان افزود: استقبال گرم و پرشور مسؤولان مدرسه از دانش‌آموز کلاس اولی موجب می‌شود او احساس اعتماد به فضای مدرسه داشته باشد و نگرانی از جدایی خانواده ایجاد نشود. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد كتب درسی ابتدایی‌ها از اول مهر در مدارس توزیع می‌شود.

نظارت بر سلامت دانش‌آموزان

برای نظارت بیشتر بر سلامت دانش‌آموزان، محمد چینیان، معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید کرد: مدیران مدارس موظفند همه شرایط بهداشتی پایگاه تغذیه سالم اعم از مواد خوراكی و فضای فیزیكی و شرایط فروشنده مواد خوراكی بوفه را بر اساس استانداردهای تعریف شده رعایت كنند. وی افزود: مطالب مباحث غذا و تغذیه در كتب درسی در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و متوسطه عنوان شده و هر ساله دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، تهیه و تدوین و به صورت كتابچه شیوه‌نامه پایگاه تغذیه سالم ویژه مدیران مدارس استان‌ها ارسال می‌شود. چینیان تصریح كرد: برای نظارت بهتر و بیشتر، بازدید از پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس در استان‌ها توسط كارشناسان مرتبط به طور محسوس و نامحسوس صورت می‌گیرد. همچنین معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: كوله‌های سنگین و كفش‌های نرم و سفت به ستون فقرات آسیب می‌رسانند، لذا لازم است دانش‌آموزان از هر دو بند این كیف استفاده كنند و كفش مناسب بپوشند. وی خاطرنشان کرد: كوتاه كردن ناخن‌ها، استفاده از كفش‌های مناسب هر فصل، رعایت اصول درست نشستن و درست ایستادن برای جلوگیری از بروز بدشكلی‌های اندام در جوانی و بزرگسالی، استفاده از لباس‌هایی با رنگ روشن و شستن روزانه از نكاتی است كه باید مورد توجه دانش‌آموزان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha