چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 56604
سلامت نیوز : فعالیت بنیاد‌ها و موسسات خیریه همیشه به عنوان یکی از راه‌حل‌های گسترش اقدامات خیرخواهانه مورد حمایت دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی بوده است از این رو است که می‌بینیم تعداد بسیار زیادی موسسه خیریه و بنیاد‌های مختلف در حوزه سلامت فعال شده‌اند که در نگاه اول قابل تقدیر است اما این تمام مساله نیست، عدم نظارت مناسب بر این موسسات خود می‌تواند در درازمدت معضلات فراوانی را پیش‌رو قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ سوء‌استفاده مالی، پولشویی، هزینه آورده‌ها و کمک‌های مردمی و دولتی در محل‌های خارج از اهداف تاسیس، سوء‌استفاده‌های سیاسی و... از جمله آسیب‌هایی است که بعضا می‌تواند دامنگیر چنین مجموعه‌هایی شود. در این بین، هرچه این بنیادها و موسسات خیریه بزرگ‌تر و گسترده‌تر شوند نگرانی‌ها باید بیشتر شود و نظارت دوچندان گردد؛ اما به نظر می‌رسد برخی از این مجموعه‌ها به علت ارتباطات خاص و نفوذ سیاسی از نظارت در امان مانده‌اند یا به علت رویکرد خیریه آنها انگیزه چندانی برای نظارت بر فعالیت‌هایشان وجود ندارد. از جمله مجموعه‌هایی که سال‌هاست در این زمینه مشغول فعالیت است، بنیاد امور بیماری‌های خاص است که در دوره‌های مختلف انتقاداتی را متوجه خود کرده است؛ شاه‌بیت انتقادات به این مجموعه را شفاف نبودن نحوه هزینه‌کرد بودجه تشکیل می‌دهد. عدم شفافیت و نبود گزارشات مالی دقیق از جمله اتهاماتی است که هرازگاهی متوجه این بنیاد بزرگ می‌شود. چندی پیش مدیرعامل كانون هموفیلی ایران در این باره گفت: گزارش مالی بنیاد امور بیماری‌های خاص باید شفاف شود، چرا كه این بنیاد هم از دولت بودجه‌ می‌گیرد و هم كمك‌های مردمی را دارد. احمد قویدل در گفت‌وگو با فارس بیان کرده بود: بنیاد امور بیماری‌های خاص یك نهاد عمومی غیردولتی است و با توجه به اینكه دارای تشكیلات سراسری، مصوبه مجلس و حمایت رسانه‌ای است، آزادی كامل دارد و فرصت‌های زیادی برای جمع‌آوری كمك‌های مردمی فراهم كرده است.

وی افزود: اینكه عملكرد بنیاد چگونه گزارش‌دهی می‌شود باید گفت این گزارش‌ها به هیچ وجه شفاف نیست یعنی گزارش مالی كه بنیاد می‌دهد عمدتا شامل بودجه‌ای‌ است كه دولت برای امور پیوند كلیه در اختیارش قرار داده است در صورتی كه بنیاد امور بیماری‌های خاص به عنوان نهاد عمومی دارای حساب ویژه‌ای است به همین علت دائما از طریق صدا و سیما تبلیغ شده است. همچنین مرجع شناخته شده‌ای است كه به مردم شناسانده شده است. قویدل یادآور شد: ارتباط بنیاد با انجمن‌های حامی بیماران ضعیف است و این انتقاد جدی به بنیاد وارد می‌شود كه حتی آنها تلاش می‌كردند این ارتباط ایجاد هم نشود. او با بیان اینكه باید نگاه اصلاحی به بنیاد داشت، گفت: وزارت بهداشت باید مجموعه‌‌هایی كه با بنیاد امور بیماری‌های خاص ارتباط دارند را تحت نظارت قوی‌تری قرار دهد. مدیرعامل كانون هموفیلی ایران خاطرنشان كرد: از طرفی هم باید در نظر داشت كه بیماران خاص آن قدر كمبود دارند كه در هر جا دچار خدشه شوند یك صدمه‌ای می‌بینند. وی درباره وضعیت فعلی بنیاد امور بیماری‌های خاص تصریح كرد: اساسا بنیاد حوزه عملكردش را انجمن‌ها قرار نداده و ارتباطاتش با انجمن‌های حامی بیماران خاص ضعیف است. قویدل گفت: بنیاد امور بیماری‌های خاص پولی را كه از طرف مردم به دست می‌آورد باید به شکل شفاف گزارش دهد. امروز ثابت شده است که خلأ نظارت جدی وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌های نظارتی بر اینگونه بنیاد‌ها می‌تواند علاوه‌بر سوءاستفاده‌های مالی و سیاسی، آسیب‌های جدی به اعتماد عمومی مردم در کمک به موسسات خیریه ایجاد کند که دود آن در نهایت به چشم مستمندان و بیماران نیازمند می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha