چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
سلامت نیوز : معلق میان جنین و جهان، انگار پا به دنیا گذاشته باشی، اما از رَحِم مادر دل نكنده باشی؛ نه... نه... خودت هم نمی‌دانی... لبخندها را می‌بینی و خنده را نمی‌خوانی، كلمات را می‌شنوی و معانی را نمی‌فهمی و در خود می‌مانی، می‌مانی، می‌مانی... تا كسی بگوید اوتیسم داری... آنگاه پدر و مادر، هر دو، با هم، در هم می‌شكنند؛ به خود می‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ می‌گردند دنبال جواب این سوال كه حالا چه باید كرد. هر چه باشد، هر طور باشی، بند دلشان، گوشه جگرشان، ضلعی از زندگی‌شان تویی... تو. تو كه در اصلی‌ترین اصل این دنیا مشكل داری: دنیای خارج از ذهن تو، دنیای ارتباط است.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی، اختلالی شایع میان پسران و درصدی كمتر از آنها در دختران است؛ در برخی نقاط جهان پیش از 18 ماهگی كودك می‌‌توان وجود آن را تشخیص داد؛ اما در ایران، نشانه‌های آن علائم مختل شده از رشد طبیعی مغز را در زمینه‌های ارتباط كلامی و تعامل اجتماعی و همچنین در حیطه رفتارهای خاص، خیلی بیش از هجده ماهگی، یعنی نزدیك به سه سالگی كودك هویدا می‌كند.دلایل اصلی شكل‌گیری آن هنوز بدرستی شناخته نشده. رفتارهای پرخاشگرانه حتی در حد خودآزاری ، عادات و تیك‌های تكرارشونده، دلبستگی به اشیا، حساسیت‌های شدید بینایی، بویایی، شنوایی و... از همه مهم‌تر عقب‌ماندگی تحلیل و تفسیر اجتماعی از سوی مغز، در بسیاری از مبتلایان به اوتیسم با شدت و حدتی متفاوت عارض است.

جستجوی متهم

بسیاری از دانشمندان سال‌هاست تلاش می‌كنند كه با بررسی گزینه‌های متعدد، متهم اصلی بروز اوتیسم یا عوامل مؤثر در پدیداری آن را بیابند.به عنوان مثال مطالعات صورت گرفته از سوی برخی محققان در سوئد نشان داده كودكان پنج ساله‌ای كه علاقه بسیار به راه رفتن با قسمت جلوی پا دارند بیشتر به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا می‌شوند.آنها در نتیجه مطالعات خود گفته‌اند 40 درصد كودكان اوتیسمی شركت داده شده در تحقیق، به راه رفتن با پنجه پا تمایل داشته‌اند.

در واقع، این شیوه راه رفتن در كودكان كاری طبیعی محسوب می‌شود؛ آنچه آن را متمایز می‌كند همزمانی با نارسایی‌ها و آسیب‌های مغزی همچون فلج مغزی، تأخیر و اختلال در تكلم و در یك كلام همزمانی نشانه‌های دیگر ابتلا به اوتیسم بوده است.تازه‌ترین تحقیق نیز حاكی از شناسایی چند ژن جهش یافته دخیل در بروز اوتیسم است كه پژوهندگان آن معتقدند به رغم دستیابی به نتایج مفید، این جهش‌ها درصد بالایی را شامل نمی‌شود.برخی نیز بررسی‌های بیوشیمیایی را مبنای كار خود كرده‌اند. برای نمونه مطالعات برخی از این گروه‌ها نشان می‌دهد كه در یك‌سوم این بیماران میزان سروتونین پلاسما زیادتر از حدی است كه باید باشد.

تلاش برای شناخت نوروآناتومیك بیماری اوتیسم نیز از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود؛ چنان كه برخی محققان دریافته‌اند اندازه دور سر كودكان مبتلا به اوتیسم از ده تا دوازده ماهگی شروع به رشد می‌كند و ماده خاكستری و ماده سفید نیمكره مخ طی دو سالگی بزرگ‌تر از حد معمول در كودكان سالم به نظر می‌رسد. آنها در بررسی‌های خود حجم لوب‌های گیجگاهی، پس سری و آهیانه‌ای را نیز همراه با افزایش حجم یافته‌اند.بررسی عوامل خانوادگی، اجتماعی و حتی روانی هم در این میان حائز اهمیت بوده است.

بارداری یعنی احتیاط

دوران بارداری، دورانی‌ است كه باید با مراقبت‌های بسیار طی شود. هر حادثه، بیماری، تغییر حال، حتی نوع رژیم غذایی می‌تواند بر جنین اثراتی بگذارد و با عوارض عمیقا ماندگار همراه شده، سبب اختلال در روند رشد و تكامل انسان یا بخش‌هایی از بدن او شود. با این حال، هنوز كاملا معلوم نیست كه آیا اوتیسم نیز یكی از اختلالات مربوط به كاستی مراقبتی از سوی والدین است یا خیر؛ هرچند كه برخی، گمانه‌های اتهامی خود را مستقیما با شرایط دوره بارداری مرتبط می‌دانند.

تلاش‌های ماشینی و انسانی

با همه این احوال، گرچه بتازگی یك شركت ساخت ربات، از ساخت ربات‌هایی هوشمند خبر داده كه به منظور بهبود كودكان اوتیسمی طراحی شده ‌است، حقیقت این است كه روشی كارآمدتر از توانبخشی، هنوز برای درمان كامل اوتیسم به ذهن پژوهندگان و متخصصان نرسیده است.برنامه‌های توانبخشی از معاینه كودك توسط روانپزشكان اطفال و متخصصان مغز و اعصاب شروع شده، با بررسی درجات اختلال و سپس طی‌كردن دوره‌های گفتاردرمانی و تقویت مهارت‌های مختل شده كودك زیر نظر مربیان ادامه می‌یابد.اگر با كودكی مبتلا به اوتیسم سر و كار دارید، پیش از هر چیز لازم است آگاهی خود را درباره آن افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha