سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: عامل تصادفات را به 3 دسته تقسیم می‌کنند که شامل جاده غیر ایمن، خودروی غیر ایمن و خطای انسانی است که در کشور ما بر اساس آمار رسمی علت 10 درصد مرگ و میر تصادفات را به جاده، 20 درصد را به خودرو و 70 درصد را به خطای انسانی نسبت می‌دهند.

وی ادامه داد: در مورد جاده‌ها باید به این نکته توجه کنیم که چه کار کنیم جاده ایمن‌تر شود و خطای انسانی را کم کند، از این منظر ما به «جاده‌های بخشنده» یا سلامت بخشنده نیاز داریم یعنی اینکه جاده‌هایی داشته باشیم که ساخت و ساز آ‌نها به نحوی باشد که خطای انسانی را به حداقل برساند.

وی گفت: به عنوان مثال سازه‌های فلزی که به عنوان محافظ در کنار جاده‌ها استفاده می‌شود، خودش عامل تصادف و مرگ و میر است به خصوص اینکه بعضی از این سازه‌های فلزی دیگر پشت آن محافظی نیست و ممکن است فرد به دره بیفتد.وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای رفع این مشکل مثلاً پینشهاد می‌شود به جای سازه فلزی از طنابهای مستحکم فلزی استفاده شود، که حتی ارزانتر از سازه های خطرناک فلزی قدیمی است. همچنین باید در مسیر جاده‌ها محل‌هایی برای استراحت رانندگان ایجاد شود که خوشبختانه در سالهای اخیر این کار مورد توجه دولت بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت:‌ اقدام مهم دیگر برای کاهش تصادفات اعمال قانون توسط پلیس است که به هیچوجه نباید مقطعی باشد، مقطعی بودن اعمال شدید قانون توسط پلیس اشتباه محض است، و هر بار که پلیس برنامه اعمال قاطعانه قانون را اجرا کرده است، یا قوانین اصلاح شده است؛ روند کاهنده تصادفات و مرگ و میر آن را دیده‌ایم.

باقری لنکرانی اضافه کرد: سومین مسئله‌ای که برای کاهش مرگ و میر تصادفات باید به آن توجه کنیم. افزایش ایمنی خودروها با اضافه کردن ترمزهای ABS،‌کیسه هوا و ترمزهای کنترل الکترونیک است که ظرفیت آن هم در کشور وجود دارد و هزینه چندانی هم برای خودروسازان ندارد و به نوعی به خودروهای بخشنده (سلامت) نیاز داریم.وزیر سابق بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که لازم نیست اتاق خودروها مستحکم شود، توضیح داد: ما نمی‌خواهیم حرفی بزنیم که بازار معیوب خودرو در کشور متلاطم شود و هزینه خودروها باز هم برای مردم افزایش یابد بلکه می‌خواهیم با امکانات موجود کاری کنیم که مردم کمتر آسیب ببینند و باید نگاهمان با توجه به وضعیت کشور، واقع بینانه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز این است که با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی که اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه دارند، نقاط بحران را که تأثیر بیشتری در حوادث ترافیکی دارند شناسایی کنیم و حتی قبل از اینکه بخواهد تبدیل به مقاله شود و بعداً مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، به مجریان کشور راهکار بدهیم.

وی اضافه کرد: در مورد تأثیر خودروها بر تصادفات باید گفت که بر اساس آمار اخیر حداقل 25 درصد تصادفاتی که به علت خطای انسانی رخ می‌دهند در صورتی که خودرو ایمن باشد، به مرگ و میر و ضرب و جرح منجر نمی‌شود حتی اگر خودرو واژگون شود به علت وجود کیسه هوا،‌ کنترل الکترونیک ترمز و وجود ترمز ABS به مرگ و میر منجر نمی‌شود.

باقری لنکرانی در پاسخ به این پرسش فارس که پیشنهاد تست شخصیتی از رانندگان به کجا رسید نیز گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که افرادی که شغلشان رانندگی است قبل از اینکه وارد این شغل شوند باید از نظر شخصیتی ارزیابی شوند.وی ادامه داد: هدف این نیست افرادی را که از نظر شخصیتی و روانی دچار اختلال هستند، از این شغل محروم کنیم،بلکه هدف این است که برای پیشگیری و کاهش تصادفات، افرادی که اختلال شخصیتی و روحیه تهاجمی دارند، قبل از اینکه وارد این شغل شوند، درمان شوند.وزیر سابق بهداشت گفت: بر اساس آمار موجود شیوع اختلال روانی در بین رانندگان تاکسی که سابقه تصادف دارند، 2 برابر جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha