سلامت نیوز : حمید صرامی با اشاره به بحث پیشگیری اولیه از اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران و با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلان کشور، پیشگیری اولیه از اعتیاد به‌عنوان یک اولویت در کشورمان قرار گرفته،افزود: اعتبارات کمکی پیشگیری اولیه از اعتیاد دفتر UNODC در مقایسه با اعتبارات تخصیصی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، بسیار ناچیز خواند..

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در سیاست‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد جمهوری اسلامی ایران، توجه به نیازسنجی مخاطب و بازاریابی اجتماعی مورد تاکید است به نحوی که از تولیدات انبوه که تاثیری بر روی مخاطب نخواهد داشت پرهیز ‌شود، ضمن آنکه نظارت و کنترل دقیقی بر روند اجرا برنامه‌ها و نیز بسط و گسترش نرخ سطح پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‌های هدف شامل خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها، محله‌ها و محیط‌های کاری صورت می‌گیرد.

وی به روند برنامه‌های UNODC در سال‌های 2006 تا 2010 پرداخت و افزود: در بازیابی پروژه‌ 2006 و تدوین پروژه جدید 2011 به این واقعیت رسیدیم که با توجه به محدودیت منابع واگذار شده از سوی UNODC در کانون‌های هدف، ابتدا باید اولویت‌ها مشخص شوند تا اقشار در معرض آسیب زیر چتر برنامه‌ها قرار گیرند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: پس از شناخت اولویت‌ها در کانون‌های هدف، توجه به موضوع تمرکززدایی بود که این اقدام سبب شد تا به استان‌های کشور توجه بیشتری شود.

صرامی به اعتبارات پروژه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد اشاره و بیان کرد: اعتبارات دفتر UNODC برای پروژه 2011 تا 2014 در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد معادل 765 هزار دلار است که در مقایسه با اعتبارات تخصیصی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بسیار بسیار ناچیز بوده ضمن آنکه اگر چه مقام مسئول در سازمان ملل بر اجرای  برنامه‌ها تاکید دارد، لیکن انجام همه برنامه‌ها در کشورمان به دلیل محدودیت اعتبارات سازمان ملل میسر نخواهد بود.

بسته‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ‌باید متناسب با سیاست ملی تولید شوند

وی با تاکید بر اینکه بسته‌های آموزشی پیشگیرانه باید متناسب با سیاست ملی تولید شوند، گفت: بر اساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد مقرر شد که در تهیه بسته‌های آموزشی، استانداردهای لازم برای کانون‌های هدف تولید مورد توجه قرار گیرد، بر این اساس بسته‌های آموزشی ویژه والدین به‌منظور توانمندسازی آنان در پیشگیری اولیه از اعتیاد، ویژه دانشجویان به‌منظور تغییر نگرش آنان نسبت به اعتیاد، ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر، ویژه همسران سوء ‌مصرف‌کننده مواد، ویژه کارمندان و کارگران، ویژه فرزندان زندانیان و کودکان خیابانی تهیه و مورد بهره‌برداری در سطح کشورمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: این بسته‌های آموزشی قابلیت انتشار برای سایر کشورها را دارد و این به دفتر UNODC کمک می‌کند تا از هزینه‌های مضاعف جلوگیری کند.

صرامی همچنین برگزاری 12 کارگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد با همکاری دفتر UNODC در سطح‌ استان‌ها را از دیگر اقدامات کشورمان در توسعه و تقویت برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‌های هدف برشمرد و افزود: در این کارگاه‌ها بیش از 290 نفر شرکت داشتند که هر کدام از آنان پس از فراگیری دوره و دریافت بسته آموزشی، مطالب آموخته شده را به دو هزار نفر دیگر منتقل کردند.

وی در ادامه، افزایش دانش متخصصان، تربیت نیروی متخصص، تولیدات استاندارد برای کانون‌های هدف، مشارکت مناسب از طریق آموزش‌دیدگان برای آموزش سمن‌ها در جهت انتقال مفاهیم در محلات را از اثرات مثبت کارگاه‌های آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد برشمرد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر  خواستار رفع موانع در اجرای برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد شد و گفت: محدودیت بودجه سبب می‌شود که نرخ سطح پوشش این برنامه‌ها بسیار محدود شود، بر این اساس اولین انتظار ما از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل این است که نسبت به افزایش بودجه‌های حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد اهتمام جدی‌تری داشته باشند، چرا که جمهوری اسلامی ایران، قربانی مقوله مواد مخدر بوده و می‌طلبد که برای مصون‌سازی آحاد سالم و در معرض خطر این کشور، توجه جدی سایر کشورها از طریق دفتر UNODC در سطح جهان جلب شود تا این نقیصه برطرف گردد.

صرامی همچنین عدم تخصیص به موقع بودجه توسط دفتر UNODC را از دیگر موانع موجود در برنامه‌های پیشگیرانه برشمرد و تصریح کرد: اگر اعتبار برنامه به موقع تخصیص داده نشود، ما با کندی سرعت در تولید و عدم نتیجه در تحقق برنامه‌ها در استان‌ها مواجه خواهیم شد و این موجب می‌شود که سیستم اعتیاد از سیستم پیشگیری اولیه از اعتیاد جلوتر بیفتد.

وی یادآور شد: برای شناخت دقیق‌ اثربخشی فعالیت‌ها در جمعیت هدف باید اعتبارات مستقلی از سوی دفتر UNODC اختصاص یابد تا مراکز علمی بتوانند میزان بتوانیم اثربخشی برنامه‌ها را در طولانی مدت سنجش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha