سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5663

رشد مناسب جسمی و روانی در جوانان و نوجوانان با نوع تغذیه ،عادات و رفتارهای تغذیه‌ای ارتباط مستقیم دارد.

دكتر طلایی متخصص تغذیه به باشگاه خبرنگاران گفت:در بسیاری از كشورهای در حال توسعه مرحله گذر اپیدمیولوژیك با روند افزاینده بیماریهای غیر واگیر همراه شده است و طبق مطالعات ارتباط این بیماریها با شیوه زندگی از سنین كودكی و نوجوانی و ارتباط رفتارها تغذیه ای مرتبط است.
وی گفت:در كشور ما بررسی شاخص بهای مرتبط با رفتارهای تغذیه ای، عادات مناسب و نامناسب تغذیه ای در دانش آموزان می‌تواند ما را در شناخت بیشتر و موثرتر این مرحله و مشكلات یا نیازهای موجود در این زمینه یاری كند.
وی تصریح كرد: طبق بررسی‌های انجام شده دانش آموزان نسبت بیشتری پروتئین و لبنیات نسبت به سهم استاندارد در این گروه غذایی را داشتند و سهم گروه های نان و غلات،‌ سبزیها و میوه‌ها بسیار پایین تر از میزان استاندارد این گروه غذایی در هرم تغذیه ای بود.
همچنین، بالا بودن چشمگیر میزان مصرف گروه غذایی میان وعده های شور و چرب، شیرینی‌ها و غیره بود كه در هر دو جنس و در تمام مقاطع تحصیلی در مناطق مختلف كشور زیاد است .
وی تاكید كرد: بیشترین آگاهی دانش آموزان در مورد لبنیات بود همبستگی مستقیم بین آگاهی دانش آموزان ابتدایی درمورد لبنیات و سهم مصرف آن وجود دارد.
همچنین، سطح اطلاع در مورد رفتارهای تغذیه ای در بین دانش آموزان در حد متوسط در حدود 48 تا  72 درصد با متوسط 8/54 درصد در مقاطع ابتدایی، 48 تا 66 درصد با متوسط 54 درصد در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است.
وی ادامه داد: سهم بالای مصرف لبنیات در رژیم غذایی دانش آموزان از آگاهی بالای آنها نسبت به این گروه غذایی حاصل شده و رفتارهای پر خطر مانند كم بودن مصرف سبزیها و میوه‌ها و بالابودن چشمگیر مصرف سایر مواد غذایی شامل میان وعده های شور و چرب و شیرینی‌ها نیاز به مداخله مستقیم والدین و مسئولان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha