چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 56632

48 درصد مرگ و میر در جهان به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد و 80 درصد این میزان مربوط به كشورهای در حال توسعه است و درواقع كشورهای در حال توسعه قربانیان اصلی این گذار ایپدمیولوژیك هستند.

سلامت نیوز : مشاور وزیر بهداشت ضمن تاكید بر اینكه اصلاح سبك زندگی راهكار اساسی مواجهه با بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر نزدیك به 50 درصد مردم ما بی‌تحرك هستند.دكتر حسن آقاجانی در چهاردهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق ایران كه در سالن همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار شد، افزود: از زمانی كه با گذار اپیدمیولوژیك در دنیا اتفاق افتاده است، از مشكلات و بیماری‌های غیرواگیر رنج می‌بریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با بیان اینكه مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا، بیماری‌های غیرواگیر هستند، اظهار كرد: 48 درصد مرگ و میر در جهان به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد و 80 درصد این میزان مربوط به كشورهای در حال توسعه است و درواقع كشورهای در حال توسعه قربانیان اصلی این گذار ایپدمیولوژیك هستند.

آقاجانی افزود: سالانه 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.مشاور وزیر بهداشت ضمن تاكید بر اینكه نحوه مواجهه با این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است، اظهار كرد: اگر تحرك و فعالیت بدنی افزایش یابد، الگوهای تغذیه‌ای تغییر كند و سبك‌های زندگی اصلاح شوند، 80 درصد از بیماری‌های كاردیو واسكولار و یك سوم از سرطان‌ها كاهش می‌یابد.

گنجاندن پنج وعده سبزی و میوه در برنامه غذایی از جمله راهكارهای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی

این متخصص قلب و عروق با بیان اینكه بیش از 39 درصد از علل مرگ و میر در ایران، مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار كرد: راهكار مواجهه با این بیماری، مداخله در سبك زندگی مردم است. البته وزارت بهداشت اقداماتی را در این خصوص انجام داده است كه راه‌اندازی سیستم‌های نظارت بر پایش ریسك فاكتورها از جمله آنهاست و مواردی نظیر وضعیت فشار خون، چربی خون و اضافه وزن را در كشور مشخص می‌‌كند.

وی افزود: به عنوان مثال از جمله راهكارهای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی،‌ گنجاندن پنج وعده سبزی و میوه در برنامه غذایی است كه متاسفانه در ایران بسیار كم رعایت می‌شود و شاید تبلیغات مناسب در این خصوص صورت نپذیرفته و فرهنگ‌سازی لازم درباره مصرف سبزی‌ها انجام نشده باشد.مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مشكلات ناشی از اضافه وزن و تاثیر آن در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، عنوان كرد: وضعیت چاقی در زنان بدتر است. همچنین بی‌تحركی، نگران‌كننده است و می‌تواند تبعات بسیاری داشته باشد. در حال حاضر نزدیك به نیمی از جمعیت كشور ما بی‌تحرك محسوب می‌شوند.

آقاجانی همچنین با بیان اینكه پس از تشكیل شورای عالی سلامت قوانین در خصوص مواد غذایی آسیب‌رسان، مصرف سیگار، الزام برای پیوست سلامت در صنعت به تصویب رسید. بر اساس قانون پیوست سلامت،‌ اگر كارخانه‌ای موازین بهداشتی و سلامتی مورد نظر را اجرا نكند، می‌توان با او برخورد كرد.وی در ادامه به اجرای برنامه كنترل فشار خون در جمعیت روستایی اشاره كرد و گفت: با اجرای این برنامه می‌توان گفت جمعیت روستایی از لحاظ فشار خون وضعیت مناسب‌تری نسبت به جمعیت شهری دارد. همچنین یك برنامه كلی برای كنترل دیابت ارائه داده‌ایم كه در برنامه پزشك خانواده ادغام شده است. وظیفه پزشك خانواده، برخورد فعال با بیماری‌هاست.

مشاور وزیر بهداشت در پایان درباره تعداد دستگاه‌های آنژیوگرافی در كشور، اظهار كرد: بر اساس نسبت جمعیت به دستگاه آنژیوگرافی، تهران نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد. در حال حاضر 167 دستگاه آنژیوگرافی در كشور داریم و در مقایسه با كشورهای منطقه نیز از شرایط مطلوب‌تری برخوردار هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha