سلامت نیوز : جعفر بوالهری امروز در همایش روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سالن اجتماعات ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:‌ میزان خودکشی در کشور ما بالا نیست و کمتر از 6 در صدهزار نفر است که به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن بیماری افسردگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد:‌ در مورد خودکشی فقط شیوع و بار بیماری مهم نیست و کم بودن آن در جامعه ما نباید عامل کم توجهی به این مسئله باشد. اگر افکار خودکشی در ذهن یکی از والدین باشد این مسئله در تربیت و رفتار آینده فرزند آنها آثار سوء خطرناکی خواهد داشت که باید به جد مورد توجه مسئولان و جامعه قرار گیرد.

وی گفت:‌ مشکلات عاطفی،‌فلسفی و ناامیدی از جمله عواملی است که در بروز فکر خودکشی موثر است و پیام من به مسئولان وزارت بهداشت این است که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد را به همه کارکنان بخش سلامت اعم از بهورز، پرستار، بهیار، پزشک و به خصوص پزشک خانواده آموزش دهند و به خصوص پیشگیری از خودکشی باید به عنوان یکی از وظایف پزشک خانواده تعریف شود.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران ادامه داد: مسئله مهم دیگر که از مشکلات و معضلات اساسی جامعه ماست بی توجهی بیمه‌ها به پرداخت هزینه‌های آموزش و مشاوره به مردم است،‌ پرداخت هزینه مشاوره سلامت روان به نفع بیمه‌هاست زیرا بسیاری از این افراد با این مشاوره دیگر دچار هزینه‌های سنگین بیماریهای مزمن بعدی نمی‌شوند.

جمشید معتمد، مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر نیز در این همایش گفت: در سال یک میلیون نفر در دنیا بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و امار مرگ ناشی از خودکشی در برخی کشورها از آمار مرگ تصادفات هم بیشتر است اما از آنجا که بسیاری از خودکشی ها ثبت نمی شود به علت اینکه به مرگ منتهی نمی شود اصلاً گزارش نمی شود، آمار دقیقی از میزان خودکشی در دنیا و کشور وجود ندارد.

وی گفت: بخش مهمی از خودکشی‌ها ریشه در مسائل ژنتیکی دارد اما بخش مهمتر آن به عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مربوط است و باید با شناخت عوامل خطر برای پیشگیری از وقوع آنها برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم برای شرایط خاص توان رویارویی با مسائل را داشته باشیم.معتمند ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی در خانواده و ایجاد فضای صمیمی در خانواده و مطالعه والدین در مورد شیوه های تربیت فرزند و مهارت افزایی آنها و نیز افزایش مهارتهای خود والدین نقش بسیار مهمی در کاهش خودکشی ها در جامعه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha