پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 56669

نامه حمایتی نمایندگان از سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی در حالی كه برخی از نمایندگان خواستار بركناری وی از سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی بودند و 6ماه قبل نیز به همین دلیل خواستار استیضاح وزیر کار شدند، مسئله‌ای بود كه حاشیه‌های زیادی را در صحن علنی و راهرو‌های مجلس به همراه داشت.

مجادله درمجلس برسرنامه جنجالی حمایت از مرتضوی
سلامت نیوز : نامه حمایتی نمایندگان از سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی در حالی كه برخی از نمایندگان خواستار بركناری وی از سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی بودند و 6ماه قبل نیز به همین دلیل خواستار استیضاح وزیر کار شدند، مسئله‌ای بود كه حاشیه‌های زیادی را در صحن علنی و راهرو‌های مجلس به همراه داشت. روایات متفاوتی از تعداد امضاهای ذیل نامه عنوان شده است و آمار از 118 تا 164 نفر در نوسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما این مسئله‌ای نبود كه خاطر نمایندگان را آزرده كرده باشد بلكه نمایندگان عنوان كردند نامه را با عنوان تشكر از رئیس‌جمهور به دلیل تبدیل صندق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی امضا كرده‌اند، نه تشكر از مرتضوی. از سوی دیگر برخی از نمایندگان عنوان كردند كه اصلا نامه را امضا نكرده‌اند در حالی كه اسم‌شان در لیست امضا كنندگان است. با این وجود برخی از نمایندگان مثل مهدی كوچك زاده نماینده تهران عملا دلایلی را برای امضا کردن نامه حمایتی از مرتضوی اعلام كرده است.

ماجرای مرتضوی

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که در پرونده حادثه کهریزک متهم بود، بیش از این در زمینه‌های «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» تفهیم اتهام شده است و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است.این در حالی است رئیس‌جمهور اخیرا مرتضوی را به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده است که این اقدام واکنش برخی از نمایندگان مجلس هشتم را در پی داشت.مرداد ماه سال جاری به‌دلیل پیگیری برخی از نمایندگان دیوان عدالت اداری رای به برکناری سعید مرتضوی از پست ریاست تامین اجتماعی و ابلاغ این رای برای اجرا به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد.

هیات رئیسه پیگیری كند

مجلس روز گذشته به دلیل حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و نفت و همچنین معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور جلسه 100 دقیقه‌ای غیرعلنی برگزار كرد، با اعلام شروع جلسه علنی مجلس یكی از نمایندگان عنوان كرد كه رسانه‌ها خبری مبنی بر حمایت 164 نماینده از مرتضوی اعلام كرده‌اند و خواستار پیگیری هیات رئیسه مجلس در این باره شد. کمال الدین پیرموذن گفت: متأسفانه به‌رغم مخالفت افکار عمومی، خبرگزاری‌ها روز گذشته اعلام کردند که تعداد عظیمی از نمایندگان نامه تشكر از ریاست صندوق تأمین اجتماعی را امضا کردند. از هیات رئیسه استدعا دارم که به این مسائل رسیدگی کنید چرا که سبب تضعیف مجلس می‌شود. لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس گفت: دوستان توجه کنند که جمع کردن اینگونه نامه‌ها کار درستی نیست چرا که مجلس باید در مسائل مهم بین‌المللی و داخلی کشور اظهارنظر کند.ظاهرا آنطور که من شنیده‌ام برخی از نمایندگان می‌گفتند تحت عنوان دیگری از آنها امضا گرفته‌اند، نه به خاطر این موضوع اما به هر حال این کارها نادرست است.

جعل امضای نمایندگان

اما اعتراض به امضای نامه تشكرآمیز به همین جا ختم نشد و یكی دیگر از نمایندگان از تریبون مجلس خبر از جعل امضایش داد.رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی طی تذکری اعلام کرد که نامه مرتبط با مرتضوی را امضا نکرده است. لاریجانی در پاسخ به تذکر زارع گفت: اگر این طور بوده شما شکایت‌تان را مکتوب بنویسید تا با دستگاه‌هایی که این کار را کرده‌اند برخورد شود. شما در شکایت‌تان بنویسید که امضای‌تان را جعل کرده‌اند.

حمایت از یک قاضی معلق

احمد توکلی که یکی از طراحان طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی بود، در جلسه علنی مجلس به نمایندگان امضاکننده نامه حمایت از مرتضوی تاخته و اعلام کرده که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند که 164 نفر از نمایندگان نامه‌ای را در حمایت از قاضی معلقی که در پرونده مهم ملی متهم بزرگی است، امضا کرده‌اند. برای مجلس خیلی بد است که یک عده از نمایندگان از یک نفر که متهم است حمایت کردند.

کوچک‌زاده: با افتخار امضا كردم

روایت مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران از امضای نامه چیز دیگری بود و وی از امضای خود در زیر نامه دفاع كرد و آن را حق خود دانست. وی در تذکری به استناد ماده ۷۷ آیین‌نامه داخلی گفت: مردم، نمایندگان محترم، ای صاحبان عدل و انصاف و وجدان، قانون اساسی می‌گوید که هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده است و به هر صورتی که باشد، ممنوع و موجب مجازات است.حالا ببینیم چه بی‌حرمتی به ما شده است؟ بنده با افتخار اعلام می‌کنم که زیر نامه‌ای که تلاش‌های قاضی مرتضوی را ستایش کرده بود، امضا کردم و جزو 164امضا کننده بودم. آیا کسی در اینجا هست که بگوید به چه حقی حرمت کسی را که نه بازداشت شده، نه زندانی شده و نه تبعید شده اینجا زیر پا می‌گذارید؟ یک روز به بهانه اینکه قول شرف داده و به آن عمل نکرده، در مجلس به او بیشرف می‌گوییم، یک روز دیگر می‌گوییم قاضی برکنار شده؛ می‌دانیم چرا فضا اینقدر علیه قاضی مرتضوی است و ما که نامه را امضا می‌کنیم باید اینجا فحش بخوریم. ما 164 نفر هستیم حالا شاید 4 نفر عنوان نامه را ندیدند یا از امضای آن پشیمان شده‌ اما آیا این دموکراسی شماست آقای لاریجانی؟

کوچک‌زاده همچنین تاکید کرد: ما 164نفر با افتخار امضا و حمایت کردیم از کسی که رسانه‌های دوم خردادی فاسد را که این مملکت را می‌خواستند به فنا ببرند، طبق قانون محاکمه کرد و به مجازات قانونی رساند؛ ما دفاع می‌کنیم از کسی که هنوز تا این لحظه قوه قضائیه حکم بر برائت او داده است. وی گفت: من منتظر هستم ببینم به این قانون باور دارید یا خیر، آیا به قاضی این مملکت بیشرف گفتن به اتهام اینکه قول شرف داد و عمل نکرد، این هتک حرمت هست یا نیست؟

برخورد قانونی با جاعلین

عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامه 164نماینده در راستای تشکر از رئیس‌جمهور به خاطر ابقای رئیس سازمان تامین اجتماعی بوده است، گفت: در صورت اثبات اتهام کارمند سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه امضای نمایندگان تحت عنوانی جمع‌آوری شده و تحت عنوان دیگری منعکس شده، مجلس با وی برخورد قانونی خواهد کرد. امروز تعداد زیادی از نمایندگان در صحن نسبت به این نامه اعتراض داشتند. این نامه به رئیس جمهور نوشته شده و از ایشان به‌خاطر ابقای رئیس سازمان تامین اجتماعی تشکر شده است.

امضای نامه جدید برای اعلام برائت

علی ایرانپور نماینده مبارکه نیز از تلاش نمایندگان برای امضای نامه جدیدی مبنی بر توضیحات لازم درباره نامه تشكر از مرتضوی خبر داد. وی به سایت زندگی گفت: یک ساعت مانده به پایان جلسه علنی مجلس، 35 نفر از نمایندگان امضاکننده نامه قبلی، بیانیه جدید را امضا کرده بودند که در آن توضیحات لازم درباره نامه اخیر آورده شده است. چون بنده زودتر از مجلس بیرون آمدم، می‌دانم که این بیانیه تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده است. ایرانپور، خود، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و محمد فیروزی نماینده نطنز را از امضا کنندگان بیانیه امروز عنوان کرده و گفت: درباره بقیه امضاها در حال حاضر حضور ذهن دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha