پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 56672
سلامت نیوز :  40 روز پیش 258 شهروند آذری در عصر یک‌روز تابستانی به دنبال لرزش 2/6 ریشتری زمین در آذربایجان‌شرقی درگذشتند تا یک‌بار دیگر ناقوس مرگ‌های زلزله‌ای، این بار در گوشه غربی کشور به صدا در‌آید. زلزله تابستانی ورزقان حالا نم‌نمک به زمستانی سخت در گوشه غربی کشور پیوند خورده و هنوز وزش بادهای پاییزی آغاز نشده، سوز سرما در این منطقه غیرقابل تحمل است و روستاییان در چادر مانده، نگران روزهای سخت پیش‌رو هستند. با این حال روی سایت هیات دولت به طور میانگین هر چند ساعت یک خبر در همین زمینه منتشر می‌شود و تیتر یکی از خبرها حاکی از آن است که نخستین واحد بازسازی‌شده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی تا پنج روز آینده آماده تحویل خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ اما در همین حال نه روایت‌های مردمی و نه روایت مسوولان حاضر در منطقه، چشم‌انداز مثبتی ترسیم نمی‌کند و از دغدغه‌ها نمی‏کاهد. عباس فلاحی‌باباجان، نماینده اهر و هریس در مجلس تاکید دارد از مجموعه ۱۰هزار کانکسی که باید توسط بنیاد مسکن تامین می‌شد تا به امروز فقط سفارش پنج‌هزار کانکس داده شده و ما نسبت به کندی روند تامین کانکس برای مردم زلزله‌زده گلایه‌مندیم. محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با تاکید بر استقرار کانکس در روستاها می‌گوید: «من نمی‌دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی‌کند و جهاد کشاورزی هم دغدغه دام‌ها را ندارد به گونه‌ای که برخی از روستاییان دام‏های خود را زیر قیمت حراج کرده‏اند.»در همین حال یکی از شهروندان تبریزی که همراه با گروهی مشغول ساخت و احیای یک روستای تخریب‌شده است، به شرق می‌گوید: «ما همین حالا در نزدیکی ورزقان پروژه بازسازی یک روستا را داریم و در طرح پیشنهادی‌مان ساخت خیابان 24متری برای گذر تراکتور مطرح شده گرفته و حالا بنیاد مسکن همان نقشه‌ها را تغییر داده و خیابان‏ها را به هشت متری کاهش داده و توجیه‌اش این است که از عهده تامین هزینه آسفالت خیابان 24متری بر نمی‌آید.»

روستاییان پتوی خود را روی گوسفندان می‏کشند
رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور نیز با تاکید بر لزوم فراهم شدن سرپناهی امن و مناسب برای زلزله‌زدگان می‏افزاید: «خانه‌های آسیب‌دیدگان باید پیش از رسیدن فصل سرما آماده شود و این در اولویت کارهای دولت قرار گرفته و بقیه موارد نیز در اولویت‏های بعدی هستند.»اما مظفر که به‌تازگی به مناطق زلزله‌زده سفر کرده تاکید دارد که وضعیت تغییرات جوی و رگبارهای موسمی موجب شده تا زلزله‌زدگان با گل‌ولای دست‌وپنجه نرم کنند و سرمای هوا به حدی است که روستاییان زلزله‌زده پتوی خود را روی گوسفندان می‌کشند، زیرا همچنان دام‌ها بدون طویله رها شده‌اند.

اکثر ساختمان‌های دولتی یک سال ساخت تخریب شده‏اند
شش‌هزار واحد مسکونی در زلزله آذربایجان‌شرقی به طور کامل تخریب شده و شهبازیان، نماینده آذربایجان‌شرقی در شورای‌عالی استان‌ها تاکید دارد که در شرایط کنونی نیاز به روانکاو و روانشناس در مناطق زلزله‌زده احساس می‌شود. نکته دیگر اینکه با وجود تاکید بر مقاوم‌سازی بناهای فرسوده و قدیمی در زلزله آذربایجان‌شرقی اکثر ساختمان‌های دولتی یک سال ساخت تخریب شده‌اند. به گفته نماینده آذربایجان‌شرقی، این در حالی است که برای ساخت این ساختمان‌ها پول بیت‌المال هزینه می‌شود و لازم است توجه بیشتری به این ساخت‌وسازها شود. در همین حال احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی از تخریب 30 تا صددرصدی 304 روستا و خسارت 800‌میلیاردتومانی زلزله اخیر خبر می‌دهد. در جریان زلزله تبریز 46 روستا به صورت کامل تخریب و 304 روستا بین 30 تا صددرصد تخریب شده‌اند. بر اساس برآوردهای انجام‌شده میزان خسارت‌هایی که به مردم وارد شده 800‌میلیاردتومان است و در این میان 120‌هزار نفر همچنان در زیر چادر زندگی می‌کنند. 17‌هزار و 500 نفر از مردم مناطق اهر، هریس، ورزقان از این حادثه متاثر شده‌اند و ساماندهی و سروسامان دادن 10‌هزار خانواده در اولویت کاری ما قرار گرفته چراکه بخشی از مردم این مناطق در کنار زندگی روستایی خانه‌هایی نیز در شهرها برای خود داشته‌اند. همچنین برای تخریب و مرمت پنج‌‌میلیون‌تومان وام قرض‌الحسنه و یک‌میلیون‌تومان بلاعوض به مردم مناطق زلزله‌زده اختصاص داده می‌شود. به گفته استاندار آذربایجان‌شرقی تسهیلات دولت برای روستاییان مناطق زلزله‌زده 14‌میلیون وام قرض‌الحسنه، دو‌میلیون‌تومان بلاعوض برای تخریب و گودبرداری و یک‌میلیون‌تومان بلاعوض برای معیشت‌شان است.

سپاه و بسیج بعد از هلال‌احمر
بهترین همکاری را داشتند
هر چند در روزهای پس از وقوع زلزله و اعلام شماره‌های شخصی از سوی معتمدان شهر برای واریز حساب‏های مردمی، خبر رسید که برخی از این افراد بازداشت شده و حساب آنها مسدود شده اما حالا وب‌سایتی با عنوان دریافت کمک‌های مردمی از سوی دولت پذیرای کمک‌های مردمی با رقم‌های ریالی، یورویی و دلاری شده است. همچنین استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرده که ایران هیچ‌کدام از کمک‌های بین‌المللی را بازپس نفرستاده و بسیاری از کشورها همچون سوئد، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و ارمنستان کمک‌های لازم را به ایران کردند. به گفته وی، ‌هلال‌احمر به عنوان نخستین سازمان نقش اول را در کمک‌رسانی و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان داشت و پس از آن نیروهای مسلح، سپاه‌پاسداران و سازمان بسیج نقش‌ موثری در ساماندهی زلزله‌زدگان داشتند.

اعلام می‌کنند که مدرسه‌ها آسیب جدی ندیده‌اند
اما در میان اخبار دیگری که از سوی استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام و همین روز گذشته به نحوی تکذیب شده، می‌توان به خبر مربوط به بازگشایی مدارس اهر، هریس و ورزقان در روز نخست مهر اشاره کرد. عباس فلاحی‌باباجان، نماینده اهر در همین زمینه تاکید دارد که به ۱۱۰ مدرسه در این مناطق خسارت وارد شده و اکنون که در روزهای ابتدایی پاییز قرار داریم باید به این مساله اهمیت دهیم و یکی از اولویت‌ها باید تامین کانکس برای دانش‌آموزان باشد و مسوولان با نگاه بهتری مسایل مردم را حل کنند. اگر واقعیت‌ها را اعلام کنند بهتر است چراکه با اعلام واقعیت‌ها ممکن است فرد خیری بیاید و در این منطقه مدرسه بسازد اما وقتی اعلام می‌کنند که مدرسه‌ها آسیب جدی ندیده‌اند کتمان واقعیت‌ها است و نباید حقایق را کتمان کرد. از الزامات مدیریت بحران شب نخوابیدن‌ها و تعطیل نکردن فعالیت‌ها‌ست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha