سلامت نیوز : کمتر از یک روز لازم بود تا برخی نمایندگان و در صدر آنها رئیس مجلس نسبت به نامه 164نفر در حمایت از مرتضوی واکنش نشان دهند. نامه‌ای که گفته می‌شود از سوی افراد خارج از مجلس تهیه شده و برای امضا به بخشی و نه تمام نمایندگان داده شده است. جالب اینکه برخی نمایندگان ابراز داشتند نامه‌ای که آنها امضا کردند در حمایت از مرتضوی نبوده بلکه درحمایت از تغییر ساختار تامین اجتماعی بوده است و برخی هم می‌گویند که اصلا نامه‌ای را امضا نکرده‌اند که نامشان در فهرست امضاکنندگان آمده است. البته فردی مانند کوچک‌زاده هم به دفاع از نامه پرداخت و روح‌الامینی هم خواستار اعلام اسامی امضاکنندگان شد. به‌هر حال روز گذشته خبر 164 امضا درحمایت از مرتضوی ساعاتی از وقت پارلمان را به خود اختصاص داد.

امضای نامه سبب تضعیف مجلس می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ ماجرا از آنجایی آغاز شد که کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس در جلسه علنی روز گذشته در اخطار قانون اساسی به نامه برخی از نمایندگان مجلس برای تشکر از سعید مرتضوی اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌رغم مخالفت افکار عمومی، خبرگزاری‌ها روز گذشته اعلام کردند که تعداد زیادی از نمایندگان در له ریاست صندوق تأمین اجتماعی نامه‌هایی را امضا کردند. وی ادامه داد: از هیات‌رئیسه استدعا دارم که به این مسائل رسیدگی کنید چراکه سبب تضعیف مجلس شورای اسلامی است. در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس گفت: دوستان توجه کنند که جمع کردن این‌گونه نامه‌ها کار درستی نیست چراکه مجلس باید در مسائل مهم بین‌المللی و داخلی کشور اظهارنظر کند. وی ادامه داد: ظاهرا آن‌طور که من شنیده‌ام برخی از نمایندگان می‌گفتند تحت عنوان دیگری از آنها امضا گرفته‌اند، نه به خاطر این موضوع اما به هر حال این کارها
نادرست است.

هیات‌رئیسه از مجلس دفاع كند

اما اعتراض اصلی از جانب احمد توکلی صورت گرفت؛ یکی از نمایندگانی که به‌طور جدی پیگیر پرونده مرتضوی بود. این نماینده بر خروج مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی اصرار زیادی داشت و ظاهرا پیگیر استیضاح وزیر کار برای انتصاب مرتضوی هم بود. او درخصوص نامه 164 نماینده درحمایت از مرتضوی خواستار پیگیری خطاهای صورت‌گرفته در این مسیر شد و گفت: برای مجلس خیلی بد است که یک عده از نمایندگان از قاضی معلقی که در پرونده مهم ملی متهم است، حمایت کنند. احمد توکلی در تذکری بااشاره به جمع‌آوری امضا از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی از نمایندگان مجلس به نام حمایت از تغییرنام این سازمان و حمایت از سعید مرتضوی به‌عنوان رئیس آن، از هیات‌رئیسه مجلس خواست از حیثیت مجلس دفاع کند. وی گفت: اگر حیثیت مجلس لطمه بخورد، قانونگذاری لطمه می‌خورد و قانون بی‌اعتبار می‌شود. وی افزود: تعدادی از نمایندگان هم به بنده مراجعه کردند که چنین چیزی نبوده و نامه تقدیر از تغییر ساختار را امضا کرده‌ایم. یکی از نمایندگان هم امضای خود را تکذیب کرد. نماینده تهران گفت: اینکه از نمایندگان با رودربایستی امضا بگیرند درست نیست، رودربایستی امری طبیعی است. توکلی ادامه داد: 3 نفر از تامین اجتماعی طی 2ماه گذشته به مجلس می‌آمدند و با رودربایستی از نمایندگان امضا می‌گرفتند. نماینده تهران خواستار آن شد که هیات‌رئیسه مجلس متن و امضاهای این نامه را اعلام کند. لاریجانی در واکنش به انتقاد توکلی ضمن تایید اظهارات او گفت: چند نفر از نمایندگان دیگر هم این موضوع را متذكر شدند كه تحت این عنوان امضا نكردند و برخی گفته‌اند كه اصلا عنوانش چیز دیگری بوده است. نمایندگان توجه داشته باشند كه با اعتماد به سخنان گوینده، امضا نكنند. رئیس مجلس همچنین یادآور شد: ما با دستگاهی كه این خبط را كرده كه افرادی را بفرستند تحت عنوان دیگری امضا بگیرند و تحت عنوان دیگری منعكس كنند و چنین چیزی را دنبال كرده برخورد می‌كنیم.

اگر جعل است، شکایت کنید

رحیم زارع نیز در تذكری در همین رابطه مستند به بند4 و11 ماده23 آیین‌نامه داخلی مجلس،‌ بر لزوم حفظ ‌شأن مجلس تاكید كرد و گفت: من اصلا این نامه را امضا نكردم و اگر هم امضایی در رابطه با ارتقای صندوق تامین اجتماعی و تشكر از رئیس‌جمهور بوده آنها بی‌خود آن را به مرتضوی ربط دادند که لاریجانی خطاب به وی گفت: این شكایت را به‌صورت مكتوب بنویسید و بگویید كه آنها جعل كرده‌اند و ما با آن دستگاه برخورد خواهیم كرد.

گرفتن امضا با عنوان غیرحمایت، جعل است

عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه نامه 164 نماینده در راستای تشکر از رئیس‌جمهور به خاطر ابقای رئیس سازمان تامین اجتماعی بوده است، گفت: درصورت اثبات اتهام کارمند سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه امضای نمایندگان تحت عنوانی جمع‌آوری و تحت عنوان دیگری منعکس شده، مجلس برخورد قانونی خواهد کرد. عبدالرضا مصری درخصوص نامه 164 نماینده درباره سازمان تامین اجتماعی گفت: تعداد زیادی از نمایندگان در صحن نسبت به این نامه اعتراض داشتند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس درخصوص این نامه گفت: این نامه به رئیس‌جمهور نوشته شده و از وی به خاطر ابقای رئیس سازمان تامین اجتماعی تشکر شده است. وی ادامه داد: تعدادی از نمایندگان اعتراض داشتند که این نامه جعلی بوده و با عنوان دیگری این امضاها جمع‌آوری و با عنوان دیگری منعکس شده است. مصری با بیان اینکه هیات‌رئیسه به‌دنبال راهکاری است که سازوکار درستی برای جمع‌آوری امضا برای نامه نمایندگان تدوین شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی اقدام به جمع‌آوری این امضاها کرده و اگر مشخص شود که کارمند این سازمان با عنوان دیگری امضا جمع کرده و تحت عنوان حمایت از مرتضوی انعکاس داده، قطعا برخورد خواهد شد چون جعل محسوب می‌شود.

دفاع کوچک‌زاده از مرتضوی

اما تمام نمایندگان در اعتراض به نامه سخن نگفتند و نمایندگانی مانند مهدی كوچك‌زاده از سعید مرتضوی تمام‌قد دفاع كردند. مهدی كوچك‌زاده با استناد به ماده77 و اخطار اصل 39 قانون اساسی، خطاب به مردم و نمایندگان گفت: قانون اساسی می‌گوید هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون، دستگیر، بازداشت، زندانی و تبعید نشده به هر صورت كه باشد، ممنوع و موجب مجازات است. وی با بیان اینكه «حالا چه بی‌حرمتی به ما شده كه تذكر ماده 77 می‌دهیم»، اظهار كرد: بنده با افتخار اعلام می‌كنم زیر نامه‌ای كه تلاش‌های قاضی مرتضوی را ستایش كرده بود، امضا كردم و یكی از 164 امضاكننده بودم. كسی هست در اینجا كه بگوید به چه حقی حرمت كسی كه نه بازداشت، نه زندانی و نه تبعید شده اینجا زیرپا گذاشته می‌شود. كوچك‌زاده خطاب به لاریجانی گفت:‌ این دموكراسی شماست آقای لاریجانی، ما 164 نفر باافتخار این نامه را امضا كردیم، ما از كسی كه رسانه‌های دوم خردادی را كه می‌خواستند این مملكت را به قهقرا ببرند، طبق قانون محاكمه كرده و به مجازت قانونی رسانده، دفاع می‌كنیم. وی در ادامه اظهار كرد: قوه قضائیه فصل‌الخطاب است،‌ هرچند كه ممكن است اشتباه كند و یك نمونه‌ اشتباهش هم همین است. كوچك‌زاده خطاب به مسئولان قوه قضاییه گفت: آقایان چندبار باید افراد هتك حرمت شود و شما مجازات نكنید؟ نماینده مردم تهران در مجلس تصریح كرد: آیا قاضی این مملكت را بی‌شرف‌گفتن، به اتهام اینكه قول شرف داد و عمل نكرد این هتك حرمت است یا نه؟

تلاش باهنر برای آرامش کوچک‌زاده

باهنر قصد داشت در این میان پاسخ كوچك‌زاده را بدهد كه وی در واكنش به این اقدام گفت: حرف‌های بنده به مذاقت خوش نیامد؟ می‌خواهی قطع كنی، كه باهنر نایب‌رئیس مجلس نیز به وی یادآور شد كه اگر به سخنانش گوش دهد، قطع نمی‌كند. محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس دوم مجلس نیز با استناد به ماده77 اظهار كرد: شما حق ندارید به دیگران توهین كنید،‌ شما از حقوق خودتان دفاع كنید. مهدی كوچك‌زاده در ادامه تذكر خود اظهار كرد: قانون اگر حاكم باشد، هیچ‌كدام از این اختلاف‌ها پیش نمی‌آید. من می‌دانم این تذكر برایم هزینه دارد، من می‌دانم بدترین تصاویر را از من خواهند انداخت برای اینكه درد توی دلم است؛ چرا می‌گویید قانون! نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: چرا همدیگر را بازی می‌دهیم، چرا بنده حق ندارم زیر نامه قاضی مرتضوی را امضا كنم ولی شما حق داری آقای سیدحسین موسویان را جاسوس بخوانی و.... كه در این ‌هنگام میكروفن وی قطع شد.

واکنش باهنر به مصاحبه رئیس کمیسیون اجتماعی

بر اساس این ‌گزارش، محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به این تذكر اظهار كرد: تعدادی از نمایندگان در این زمینه نامه دادند و گفتند ما نامه‌ای را امضا كردیم كه مربوط به تغییر صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی بوده و ربطی به تشكر و اعلام برائت و نیز مسئول صندوق ندارد. وی خاطرنشان كرد: رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس درباره خبری كه به رسانه‌ها دادند،‌ دقت كنند اگر متن نامه تشكر بوده در این خصوص پاسخ لازم را ارائه كند و در غیر این‌صورت رسانه‌ها مصاحبه وی را اصلاح كنند.

واکنش پدر مرحوم روح‌الامینی به امضاها

پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک هم در واکنش به نامه تشکر برخی نمایندگان مجلس نهم از رئیس‌جمهور به‌دلیل ابقای سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفت: ای کاش این نامه به‌همراه اسامی امضاکنندگان آن برای اطلاع بیشتر افکار عمومی منتشر شود. عبدالحسین روح‌الامینی همچنین با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضائیه درمورد پرونده کیفری مرتضوی مبنی بر اینکه «دفاعیه‌اش تقدیم شده و به‌زودی پرونده به دادگاه می‌رود»، گفت: ما همچنان برای برگزاری دادگاه وی و سایر قضات تعلیق‌شده مرتبط با پرونده کهریزک روز شماری می‌کنیم. پدر محسن روح‌الامینی از قربانیان حادثه کهریزک همچنین در پایان تذکری از آیت‌الله جوادی‌آملی را درخصوص این پرونده یادآور شد و خاطرنشان کرد: در دیداری که خانواده ما در تابستان سال 88 خدمت آیت‌الله جوادی‌آملی رسید، ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند: «اگر کسی بگوید به من چه، به تو چه، آن بالا هم کسی هست که بگوید هم به من، هم به تو چه.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha