پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 56675

بی‌تحركی، نگران‌كننده است و می‌تواند تبعات بسیاری داشته باشد. در حال حاضر نزدیك به نیمی از جمعیت كشور ما بی‌تحرك محسوب می‌شوند.

50 درصد ایرانیان تحرک ندارند

سلامت نیوز : براساس اعلام مشاور وزیر بهداشت، 50‌درصد ایرانیان بی‌تحرک هستند.دكتر حسن آقاجانی ــ مشاور وزیر بهداشت ــ که در چهاردهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق ایران صحبت می‌کرد، با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی از شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جهان و نقش اصلی آنها در مرگ و میر، می‌گوید:« 48 درصد مرگ و میر در جهان به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد و 80 درصد این میزان مربوط به كشورهای در حال توسعه است. درواقع كشورهای در حال توسعه قربانیان اصلی این گذار ایپدمیولوژیك هستند.» او با بیان اینکه سالانه 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، ادامه می‌دهد:«چنانچه تحرك و فعالیت بدنی افزایش یابد، الگوهای تغذیه‌ای تغییر كند و سبك‌ زندگی اصلاح شود، 80 درصد از بیماری‌های كاردیو واسكولار و یك سوم از سرطان‌ها كاهش می‌یابد.» این متخصص قلب و عروق، 39 درصد از علل مرگ و میر در ایران را مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند:«راهكار مواجهه با این بیماری، مداخله در سبك زندگی مردم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ البته وزارت بهداشت اقداماتی را در این خصوص انجام داده كه راه‌اندازی سیستم‌های نظارت بر پایش ریسك فاكتورها از جمله آنهاست که مواردی نظیر وضعیت فشار خون، چربی خون و اضافه وزن را در كشور مشخص می‌‌كند.» براساس اعلام وی، برای نمونه از جمله راهكارهای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی،‌ گنجاندن پنج وعده سبزی و میوه در برنامه غذایی است كه متاسفانه در ایران بسیار كم رعایت می‌شود و شاید تبلیغات مناسب در این خصوص صورت نگرفته و فرهنگسازی لازم درباره مصرف سبزی‌ها انجام نشده باشد.

نیمی از ایرانیان بی‌تحرکند

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مشكلات ناشی از اضافه وزن و تاثیر آن در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تاکید می‌کند:«وضعیت چاقی در زنان بدتر است. همچنین بی‌تحركی، نگران‌كننده است و می‌تواند تبعات بسیاری داشته باشد. در حال حاضر نزدیك به نیمی از جمعیت كشور ما بی‌تحرك محسوب می‌شوند.» آقاجانی همچنین با بیان اینكه پس از تشكیل شورای عالی سلامت قوانین در خصوص مواد غذایی آسیب‌رسان، مصرف سیگار، الزام برای پیوست سلامت در صنعت به تصویب رسید، ادامه می‌دهد:
«‌براساس قانون پیوست سلامت،‌ اگر كارخانه‌ای موازین بهداشتی و سلامتی مورد نظر را اجرا نكند، می‌توان با او برخورد كرد.» او به اجرای برنامه كنترل فشار خون در جمعیت روستایی نیز اشاره می‌کند:


«با اجرای این برنامه می‌توان گفت جمعیت روستایی از لحاظ فشار خون وضعیت مناسب‌تری نسبت به جمعیت شهری دارد. همچنین یك برنامه كلی برای كنترل دیابت ارائه داده‌ایم كه در برنامه پزشك خانواده ادغام شده است. وظیفه پزشك خانواده، برخورد فعال با بیماری‌هاست.» مشاور وزیر بهداشت درباره تعداد دستگاه‌های آنژیوگرافی در كشور، همچنین می‌گوید:«براساس نسبت جمعیت به دستگاه آنژیوگرافی، تهران نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد. در حال حاضر 167 دستگاه آنژیوگرافی در كشور داریم و در مقایسه با كشورهای منطقه نیز از شرایط مطلوب‌تری برخوردار هستیم.» این اولین باری نیست که نسبت به بالا بودن بیماری‌های قلب و عروق در میان ایرانیان هشدار داده می‌شود، پیش از این وزیر بهداشت نیز اعلام کرده بود که بیماری‌های قلب و عروق آمار اول مرگ و میر در کشور را دارند. او همچنین به به آمار بالای ابتلا به این بیماری در میان جوانان اشاره کرده بود.تیرماه امسال نیز دکتر مسعود مسلمی فرد ــ نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور ــ نیز با اعلام نگرانی از پایین آمدن سن سکته در ایران به ایلنا گفته بود:«سن سکته در ایران به مرز ۳۲ سالگی رسیده است. متأسفانه وضعیت زندگی در شهرهای بزرگ کشور به گونه‌ای است که شهروندان برای انجام کارهای خود با کمبود وقت مواجه می‌شوند و ناگزیر هستند که برخی از فعالیتهای خود را محدود کنند.»

گزارش حکایت از این دارد که سالانه ۳۵ تا ۵۰ هزار عمل جراحی قلب در ایران انجام می‌شود، در حالی که در کشور چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت هم همین تعداد عمل جراحی قلب انجام می‌گیرد. گفته می‌شود روزانه 150 تا 180 نفر به جمعیت فوت‌شدگان بهشت زهرا افزوده می‌شود و بیش از دو سوم آنها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. کارشناسان و متخصصان بیماری‌های قلب و عروق با ابراز نگرانی از کاهش سن مرگ و میر بیماران قلبی در ایران، علت را در تغییر نوع زندگی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات وکم‌تحرکی می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha