جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 56700
سلامت نیوز: برنزه شدن در 5 جلسه یا حتی گاهی کمتر از 5 جلسه جمله‌ای است که بر بروشورهای تبلیغاتی به دست مردم می‌دهند. واردکنندگان دستگا‌ه‌های جورواجور سولاریوم با استفاده از جمله‌های فریبنده تلاش می‌کنند افراد را به استفاده از این روش ترغیب کنند...

گاهی عکس‌هایی هم در این بروشورها چاپ می‌شود تا به تشویق بیشتر مخاطب بپردازد. تا پیش از این بیشتر دستگاه‌هایی که استفاده می‌شد تشکیل شده از یک تخت محصور بود که فرد با دراز کشیدن در محفظه برای تایم‌های مشخصی در محفظه بماند.اما امسال شکل دستگاه‌‌های سولاریوم تغییر کرده است. دیگر خبری از تخت‌های محفوظ شده وجود ندارد، بلکه فضایی به شکل یک اتاقک دوش در نظر گرفته شده و شخص می‌تواند سرپا بایستد و تا حدودی حرکت هم داشته باشد. گرچه تنها شکل ظاهری دستگاه تغییر کرده اما بهانه‌ای به دست واردکنندگان و فروشندگان داده تا این تغییر شکل را دلیلی بر کیفیت بهتر دستگاه اعلام کنند.

رخساره دختر 23 ساله‌ای است که سال گذشته تلاش کرده با استفاده از سولاریوم پوستش را برنزه کند. او كه در مراجعه به یک مرکز سولاریوم از خدمات این مرکز بهره برده، می‌گوید: «جلسه اول چیز زیادی احساس نکردم حتی حس نکردم که رنگ پوستم تغییر کرده اما مدیر مرکز وقتی تعجب مرا دید توضیح داد که تغییر رنگ از جلسه سوم به بعد مشخص می‌شود. من هم کار را ادامه دادم. جلسه سوم واقعا قدری رنگ پوستم تغییر کرد. مدتی بعد تنم کهیر زد. فکر کردم ممکن است این کهیرها ربطی به دستگاه و سولاریوم نداشته باشد اما استفاده از سولاریوم با توجه به ناراحتی پوستی‌ام ممکن نبود و باید دنبال درمان کهیر می‌بودم.» او به دکتر مراجعه کرده و دکتر هم مطابق معمول روش‌های درمانی ارائه داده است اما با گذشت زمان معقول درمان آنچنان که باید موثر نبوده هر چند از شدت مشکل کاسته شده اما درمان قطعی اتفاق نیفتاده است.

رخساره توضیح می‌دهد: «در مراجعه بعدی به دکتر توضیح دادم که از دستگاه سولاریوم استفاده کرده‌ام و این بار دکتر روش درمان دیگری در پیش گرفت اما این درمان مدت‌ها طول کشید و به گفته دکتر پوستم آسیب جدی دیده بود. از آن وقت تا حالا نه تنها از سولاریوم بلكه اصلا از هیچ روش دیگری هم برای برنزه کردن پوستم استفاده نکرده‌ام.»

رخساره به هر کسی که فکر می‌کند ممکن است استفاده از سولاریوم به ذهنش خطور کند هشدار می‌دهد که احتیاط کند و ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کرده و سپس تصمیم بگیرد. او مهم‌ترین دلیل تجربه تلخ خود را ناآگاهی می‌داند و معتقد است اگر با یک دکتر مشورت کرده بود شاید هرگز متحمل رنج و بیماری پوستی نمی‌شد.

یک متخصص پوست درباره سولاریوم می‌گوید: «استفاده از اشعه‌ همیشه خطرناک بوده و تولید این نوع دستگاه‌ها حتی اگر هم قابل قبول باشد باید از فیلترهای خاصی گذشته باشد. وقتی قرار است اشعه پوست یک نفر را هدف قرار بدهد باید این کار بر اساس اصول کامل پزشکی انجام شود تا کمترین آسیب متوجه افراد شود.»

دکتر مسعود داوری با اشاره به استفاده از اشعه ‌در درمان بیماری‌‌ها می‌گوید: «علم پیشرفت کرده و از اشعه درمانی برای کنترل بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود اما کارهای درمانی فقط در مراکز درمانی و زیر نظر تیم متخصص انجام می‌شود تا کمترین آسیب و بیشترین سود را به بیمار برساند. گاهی حتی ممکن است این نوع درمان ریسک هم داشته باشد اما به تشخیص پزشک این کار انجام شود. در حال حاضر بسیاری از افراد بدون اینکه تخصص داشته باشند به استفاده از اشعه اقدام می‌کنند و متاسفانه ممکن است نتایج زیانباری نیز به همراه داشته باشد.»

کرم های برنزه

کرم‌های برنزه‌کننده هم سهمی در بازار تغییر رنگ پوست بدن‌ها دارند. این کرم‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌‌رسند و تبلیغ می‌شوند. مکانیسم کار کرم‌های برنزه‌کننده به این شکل است که فرد با استفاده از این کرم می‌تواند برای چند ساعت رنگ پوستش را تیره‌تر از حالت واقعی جلوه دهد. در واقع همان کاری که از سال‌های گذشته با استفاده از کرم‌ پودر روی پوست صورت انجام می‌شد. مزیت این روش برنزه کردن پوست این است که کرم‌ استفاده شده پس از شستشو از روی پوست پاک می‌شود بنابراین تاثیر منفی کمتری بر پوست به جا می‌‌گذارد، اما این کرم‌ها طرفداران چندانی ندارند. مخاطبان معتقدند دوام این کرم‌ها آنچنان که باید زیاد نیست و ممکن است بر اثر تعریق یا کشیده شدن لباس به سطح پوست پاک شوند.

اگر مشکل پیدا کردید

اگر بر اثر استفاده از دستگاه سولاریوم دچار مشکل شدید چند نکته را رعایت کنید؛ نخست آنکه به سرعت به پزشک مراجعه کنید و به هیچ وجه از افراد غیر متخصص راه حل نگیرید. نکته دوم اینکه استفاده از سولاریوم را قطع کنید تا نتیجه درمان پوستتان مشخص شود.

پیش متخصص ها بروید: اگر زیر نظر فردی غیر متخصص به کار برنزه کردن پوستتان می‌پردازید بدانید که در صورت بروز مشکل از حمایت برخوردار نیستید. افرادی که با بی‌ملاحظگی و انجام تبلیغات شما را دعوت به برنزه شدن می‌کنند ممکن است در صورت بروز مشکل ناپدید شوند و شما را تنها بگذارند.

تغییرات پوست تان را بررسی کنید: هیچ‌کس به اندازه شما با پوستتان آشنا نیست بنابراین کوچک‌ترین تغییرات پوستتان را با دقت بررسی کنید. پوست تن مهم‌ترین لباسی است که هر فرد می‌پوشد بنابراین با مراقبت از آن زندگی بهتری را برای خود رقم بزنید.

پیری زودرس پوست: برنزه شدن سبب بروز پیری زودرس پوست می‌شود و به همین دلیل بسیاری از متخصصان هشدار می‌دهند افراد از برنزه کردن پوست خودداری کنند.

از پوست خود محافظت کنید: در برابر اشعه آفتاب از خود مراقبت کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب متناسب با پوست شما را در برابر خطرات این اشعه محافظت می‌کند. سعی کنید قسمت‌هایی از بدن ‌را که بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرد مورد مراقبت بیشتری قرار دهید. پوست دست‌ها و صورت و گاهی گردن از جمله نقاطی است که به سرعت در برابر آفتاب سوختگی واکنش نشان می‌دهد.
منبع: زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha