جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 56704

اقدامات زیادی وجود دارند که برای کاهش میزان خطر عوارض دیابت می توانید انجام دهید. عوارضی نظیر درگیری قلب و عروق، چشم ها، کلیه ها، اعصاب و عارضه پای دیابتی.

سلامت نیوز:  اقدامات زیادی وجود دارند که برای کاهش میزان خطر عوارض دیابت می توانید انجام دهید. عوارضی نظیر درگیری قلب و عروق، چشم ها، کلیه ها، اعصاب و عارضه پای دیابتی. حفظ سطح قند خون در محدوده نرمال تنها اولین گام است و اقدامات دیگری نظیر کنترل فشار خون و کلسترول نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

شش آزمایش زیر برای حفظ سلامتی و کنترل عوارض در بیمار دیابتی ضروری می باشند:

1-هموگلوبین A1C :
*همگلوبین A1C چیست؟ یک آزمایش خونی که متوسط قند خون در طی 3-2 ماه گذشته را نشان می دهد. *به چه دلیل انجام می شود؟ این آزمایش، بهترین روش برای بررسی نحوه کنترل قند خون در طول زمان می باشد. *چند وقت یکبار انجام می شود؟ 4-2 بار در سال *میزان هدف آن چقدر است؟ کمتر از 7درصد( مقدار هدف شما ممکن است فرق داشته باشد که باید از پزشک خود بپرسید) *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - سطوح قند خون خود را چک کرده و در مورد نتایج آن با پزشک و پرستارتان صحبت کنید. با توجه به نتیجه آزمایش، آیا تغییری در دوز داروی مصرفی شما باید صورت گیرد یا خیر. - برنامه غذایی و فعالیت فیزیکی خود را بازنگری کنید.

 2-فشارخون:
*فشارخون چیست؟ فشار خون نیرویی است كه از طرف خون به دیواره رگ ها وارد می شود. *چرا باید اندازه گیری شود؟ ازآنجایی که بیماری پرفشاری خون در بیماران دیابتی خیلی رایج است و می تواند منجر به بروز حمله قلبی و مغزی، بیماری کلیوی و بیماری چشمی شود. *چند وقت یکبار انجام می شود؟در هر ویزیت پزشک *میزان هدف آن چقدر است؟ کمتر از 80/130 میلی متر جیوه *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید - اگر اضافه وزن دارید حتماً وزن خود را کاهش دهید - از مصرف نمک و غذاهای شور پرهیز کنید - داروهای پایین آورنده فشارخون را که پزشک برای شما تجویز کرده، به طور مرتب مصرف کنید

 3-کلسترول(LDL) :
*کلسترول LDL چیست؟ LDL نوعی ازکلسترول است که به آن چربی بد گفته می شود *چرا باید اندازه گیری شود؟ دیابت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، کلسترول LDL می تواند در دیواره عروق رسوب کرده وآنها را مسدود کند. (اگر به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است) *چند وقت یکبار انجام می شود؟سالی یکبار(اگر سطح آن بالا باشد در فواصل کوتاهتر باید چک شود) *میزان هدف آن چقدر است؟LDL کمتر از 100(اگر بیماری قلبی دارید حتی کمتر) *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - سیگار را ترک کنید - فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید . - چربیهای اشباع کمتر مصرف کنید و وزن خود را کاهش دهید - با صلاحدید پزشک از داروهای پایین آورنده چربی خون استفاده کنید.

 4-میکروآلبومینوری:
*آزمایش میکروآلبومینوری چیست؟ یک آزمایش ادرار است که نشان می دهد کلیه ها چگونه کار می کنند. *چرا باید اندازه گیری شود؟سطوح بالای قند خون می تواند به کلیه ها آسیب برساند. (با تشخیص به موقع می توان جلوی پیشرفت عارضه را گرفت) *چند وقت یکبار انجام می شود؟ حداقل سالی یکبار *میزان هدف آن چقدر است؟ کمتر از 30 *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - مقادیر هموگلوبین A1C را در محدوده هدف نگه دارید - فشارخون خود را زیر 80/130 حفظ کنید. - داروهای پایین آورنده فشارخون خود را که پزشک برایتان تجویز می کند به طور مرتب مصرف کنید. این داروها به کنترل فشارخون و میکروآلبومین کمک می نمایند.

 5-معاینه چشم : *معاینه چشم چیست؟ در این آزمون چشم پزشک، با استفاده از یک قطره، مردمک چشم را گشاد کرده و با دستگاه ته چشم (رتین) را مشاهده و معاینه می کند *معاینه چشم به چه دلیل انجام می شود؟ قند خون بالا و پر فشاری خون می توانند به عروق خونی بسیار کوچک در چشم آسیب برسانند. لیکن اگر به موقع تشخیص داده شود جلوی پیشرفت عارضه و کوری را می توان گرفت *چند وقت یکبار انجام می شود؟سالی یکبار *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - جهت معاینه سالیانه چشم به متخصص چشم مراجعه کنید. - سطح هموگلوبین A1C خود را در محدوده هدف یا نزدیک به آن نگه دارید.

 6- معاینه پاها:
*معاینه پا چیست؟ مشاهده و معاینه دقیق پا توسط پزشک یا پرستار از نظر ارزیابی جریان خون پا و عملکرد عصبی *معاینه پا به چه دلیل انجام می شود؟ کاهش جریان خون به پاها و فقدان حس در پاها در اثر سطوح بالای قندخون می تواند منجر به بروز عارضه پای دیابتی شود. *چند وقت یکبار انجام می شود؟در هر مراجعه به پزشک (از پزشکتان بخواهید حتماً پاهای شما را معاینه کند) *برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه اقداماتی باید انجام شود؟ - هر روز در خانه پاهای خود را از نظر بروز هر گونه قرمزی، تاول و زخم مشاهده کنید. - کفش و جوراب مناسب ( نخی و جاذب رطوبت) بپوشید. - ناخن های خود را کوتاه نگه دارید، برای اینکار از ناخن گیر استفاده کرده و سر ناخن ها را با سوهان صاف کنید.

سایر اقدامات برای حفظ سلامتی و پیشگیری از عوارض در بیماران دیابتی

-سطح قند خون خود را مرتباً چک کنید. مقادیر خیلی بالا یا خیلی پایین قند خون را بدانید و اقدامات لازم در این مواقع را بیاموزید.

-هر چقدر که می توانید در کنترل قندخون خود کوشا باشید.اگر پزشک شروع انسولین درمانی را توصیه می کند آن را به تاخیر نیاندازید یا در برابر آن مقاومت نکنید.

-داروهای خود را همان گونه که پزشک تجویز کرده مصرف کنید . اگر عوارض جانبی داروها را تجربه کردید یا به هر دلیلی تصمیم به قطع مصرف دارو گرفتید حتماً پزشک خود را مطلع سازید.

-درباره مصرف روزانه آسپرین با پزشک خود مشورت کنید.

-برای چکاپ به طور منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

-واکسن آنفولانزا را سالی یکبار تزریق کنید.

منبع: کلینیک مجازی دیابت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha