متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه چنانچه آب استخر به میزان استاندارد كلر زنی شده باشد، هیچ بیماری نمی‌تواند انتقال یابد، اظهار داشت: بنابراین اگر كلر زنی در حد استاندارد باشد از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر جلوگیری می‌كند.

كلرزنی در حد استاندارد از انتقال بیماری در استخر جلوگیری می‌كند

دكتر مسعود مردانی در گفت و گو با  ایسنا با بیان این مطلب افزود: چنانچه استانداردهای كلرزنی رعایت نشود یا مقدار آن متغیر باشد و یا این كه تعویض آب استخر در فاصله زمانی مناسب صورت نگیرد، بسیاری از بیماریهای ویروسی در فصل تابستان باعث انتقال از استخر می‌شود.

دكتر مردانی با بیان این كه عفونت «آدنو ویروس» با گرفتاری دستگاه تنفسی و چشمی همراه است، یادآور شد: این عفونت باعث قرمزی چشم، تب، سرفه،‌ گلودرد و بزرگی غدد لنفاوی ناحیه گردن می‌شود كه در فصل تابستان شیوع بسیاری دارد ولی خود محدود شونده است.

وی با بیان اینكه استفاده از حوله‌های مشترك باعث انتقال عفونت می‌شود، خاطرنشان كرد: عفونت‌های روده‌ای مانند عفونت انگلی و اسهال حاد عفونی به خصوص در افرادی كه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را نمی‌كنند،؛ بیشتر دیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: توصیه می‌شود از ادرار كردن در داخل استخر خودداری شود. چنانچه فردی حاوی انگل بوده و عفونت میكروبی داشته باشد به دیگران منتقل می‌شود.

وی با بیان اینكه حوله‌هایی كه استخرها در اختیار شناگران قرار می‌دهند، می‌تواند منبعی برای رشد قارچ‌ها باشد، اضافه كرد: استفاده از وسایل عمومی در استخرها باید جدا خودداری شود. زیرا حوله‌های مرطوب می‌توانند مدت طولانی عوامل قارچ را در خود نگه دارند و به مصرف كننده بعدی منتقل كنند.

دكتر مردانی در پایان افزود: این قارچ‌ها در سطوح پوست، ناخن‌ها، مو، چین‌های بدن به خصوص كشاله‌های ران و زیر بغل عفونت‌های قارچی ایجاد می‌كنند.

عفونت‌های قارچی و میكروبی عارضه‌های پوستی ناشی از شنا در استخر

دكتر فرانك احسانی متخصص پوست نیز با بیان اینكه بیماریهایی كه از طریق آب‌های استخر منتقل می‌شوند به علت كلر زنی باعث عفونت مستقیم نمی‌شوند، اظهار داشت:‌محیط مرطوب آب به ویژه آبی كه به مدت طولانی تعویض نشده باشد و در حد استاندارد كلر زنی نشود، می‌تواند عفونت‌های قارچی را ایجاد كند.

وی در ادامه افزود: عفونت‌های قارچی معمولا در افرادی كه پس از خروج از استخر دوش نگرفته و بدن خود را با یك محلول شست و شو ندهند ایجاد می‌شود.

دكتر احسانی تصریح كرد: افرادی كه اگزماهای معمولی، سرشتی و آتوپیك داشته به علت خشكی پوست آنها پس از تماس كلر آب با بدن بیماران باعث عود و تشدید اگزما می‌شود. همچنین كلر آب استخر باعث ریزش مو با نام تلوژن اسلویون در زنان و مردان می‌شود و باید شناگران پس از خروج، موی سر خود را با آب بدون كلر شست و شو كنند.

وی یادآور شد: بیماریهای عفونی مانند قارچ معمولی یا درماتوفیت و قارچ كاندیدا و بیماریهای میكروبی مانند زرده زخم كه به علت باكتری استافیلوكوك ایجاد می‌شود جزو بیماریهای واگیردار می‌باشند كه می‌توانند از طریق آب سرایت پیدا كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha