چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 56710

بیشتر زمین خوردن ها صدمات جدی ایجاد نمی کند. پس از زمین خوردن، مهم است که آرام بمانید و سریع نوزاد را ارزیابی کنید. در صورت لزوم فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.درک و استفاده از اقدامات پیشگیری از سقوط می تواند به جلوگیری از وقوع یا تکرار سقوط کمک کند.

چه زمان زمین خوردن کودک را باید جدی گرفت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی نوزادان عموماً بی قرار هستند و معمولاً هنگام چرت زدن یا خوابیدن از تخت پایین می افتند. اگر این اتفاق بیفتد، ارزیابی وضعیت با آرامش و بررسی دقیق علائم آسیب ضروری است.

حتی اگر ممکن است ترسناک باشد، افتادن از روی تخت معمولاً آسیب جدی ایجاد نمی کند. با این حال، صدمات احتمالی وجود دارد، بنابراین مراقبان باید از علائمی که نشان می دهد نوزاد پس از زمین خوردن به معاینه پزشکی نیاز دارد، آگاه باشند.


چه نوع زمین خوردن هایی نگران کننده هستند؟

نوزادان بیشتر از روی تختخواب و یا کاناپه بر روی زمین می افتند. افتادن از بالای تختخواب و یا کاناپه چندان مهم و نگران کننده نیست. دلیل آن این است که ارتفاع آنها بیشتر از 30 الی 35 سانتی متر نبوده و صدمه جدی به نوزاد وارد نمی شود.

بیشتر کودکان نوپا به هنگام دویدن و راه رفتن زمین خورده و احتمال دارد سر آنها به شی و یا زمین برخورد کند. در این شرایط نیازی نیست تا به اورژانس و یا دکتر مراجعه شود مگر اینکه در اثر اصابت کردن سر نوزاد به زمین، در آن بریدگی عمیقی که نیاز به بخیه داشته باشد، به وجود بیاید.

بعضی اوقات احتمال دارد، والدین در حالیکه کودک را در آغوش گرفته و قدم می زنند ناگهان تعادل خود را از دست داده به زمین خورده وروی کودک خود بیافتند. اگر این اتفاق در حال دویدن رخ دهد احتمال دارد تا به کودک صدمه وارد شود. اما در غیر اینصورت ممکن است به کودک صدمه جدی وارد نشود.

افتادن کودک از ارتفاع بیشتر از 30 سانتی متر، خطر صدمه دیدن او را افزایش می دهد. ارتفاع میز تعویض پوشک نوزاد، صندلی های پایه بلند و یا پیشخوان بیش از اندازه است و چنانچه کودک از بالای آنها به زمین پرتاب شود احتمال دارد که صدمه ببیند به ویژه اگر کف پوش زمین از جنس سخت باشد.

ابتدا چه باید کرد؟

اگر کودکی از تخت می افتد، حفظ آرامش مهم است.

هنگامی که نوزاد یا کودک نوپا از تخت می افتد، حفظ آرامش و ارزیابی سریع وضعیت بسیار حیاتی است.

کودک خود را پس از بلند کردن از زمین معاینه کنید. سر و بدن او را به دقت نگاه کنید. برای اینکه بتوانید بهتر این کار را انجام دهید، لباسهای او را از تنش خارج کنید. اگر متوجه اثری از کبودی، قرمزی و یا ورم و لنگیدن در او نشدید مطمئن باشید که به کودک شما صدمه خاصی واد نشده است.

اگر متوجه شدید قسمتی از بدن کودک ورم کرده و یا کودک به هنگام راه رفتن لنگ می زند، باید هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.

اگر سر نوزاد به زمین اصابت کرد مراقب باشید تا احساس سرگیجه و یا تاری دید نداشته باشد. چنانچه کودک پس از اصابت کردن سرش به زمین حالت تهوع داشته باشد و یا اینکه استفراغ کند باید هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه شود. در غیر اینصورت صدمه جدی به او وارد نشده است.

در صورتی که:

  • آنها هوشیاری خود را از دست داده اند
  • خونریزی زیادی دارند

احتمال دارد آسیب جدی به سرشان وارد شده باشد.

حرکت دادن نوزاد با آسیب سر یا ستون فقرات می تواند عوارض جدی ایجاد کند. با این حال، اگر کودک در مکانی است که خطر آسیب بیشتر وجود دارد، اشکالی ندارد که او را به آرامی به مکان امن‌تری منتقل کنید.

اگر کودک استفراغ می کند یا تشنج می کند، به آرامی او را به پهلو بچرخانید. هنگام چرخاندن گردن نوزاد، مطمئن شوید که گردن او را صاف نگه دارید.

اگر کودک هوشیار است و به نظر می رسد آسیب جدی ندارد، خوب است که نوزاد را بردارید و به او آرامش دهید.

به آرامی آنها را بررسی کنید و به سر آنها از نظر برجستگی، کبودی یا آسیب های دیگر توجه کنید. بقیه بدن نوزاد از جمله بازوها، پاها، سینه و پشت را بررسی کنید.

اگر کودک هیچ نشانه قابل مشاهده ای از آسیب را نشان نمی دهد و به نظر نمی رسد که رفتار متفاوتی داشته باشد، کافی است برای مدت کوتاهی آنها را از نزدیک تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که چیزی تغییر نمی کند.

صدمات احتمالی

چندین صدمات احتمالی ممکن است در اثر سقوط ایجاد شود، از جمله:

ضربه مغزی

پزشک باید آسیب های سر را برای احتمال ضربه مغزی ارزیابی کند.

ضربه مغزی نوعی ضربه به سر است که معمولاً زمانی رخ می دهد که ضربه ای به سر باعث تکان دادن مغز در داخل جمجمه شود. تشخیص ضربه مغزی در نوزاد یا کودک نوپا می تواند دشوار باشد زیرا آنها نمی توانند به راحتی علائم خود را به فرد بگویند.

علائم ضربه مغزی در نوزاد عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • گریه تسلی ناپذیر
  • استفراغ
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • دوره های طولانی سکوت
  • امتناع از خوردن
  • از دست دادن موقت مهارت هایی که اخیراً به دست آورده اید
  • تحریک پذیری
  • آسیب های پوست سر

پوست سر پوستی است که سر را می پوشاند و حاوی بسیاری از رگ های خونی کوچک است. حتی یک بریدگی یا جراحت جزئی می تواند خونریزی زیادی داشته باشد، بنابراین می تواند جدی تر از آنچه هست به نظر برسد.

گاهی اوقات، خونریزی در داخل و زیر پوست سر می تواند باعث ایجاد برآمدگی یا تورم در سر کودک شود که ممکن است چند روز طول بکشد تا از بین برود.

شکستگی جمجمه

جمجمه استخوانی است که مغز را احاطه کرده است. ممکن است سقوط از بلندی آن را بشکند.

نوزادان مبتلا به شکستگی جمجمه ممکن است دارای علائم زیر باشند:

  • یک ناحیه تو رفته روی سر
  • تخلیه مایع شفاف از چشم یا گوش
  • کبودی اطراف چشم یا گوش

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، نوزاد را فورا به اورژانس ببرید.

آسیب مغزی

مغز ساختار ظریفی است که شامل بسیاری از عروق خونی، اعصاب و سایر بافت های داخلی است. سقوط می تواند به این ساختارها آسیب برساند یا گاهی اوقات به شدت آسیب ببیند.

چه زمانی باید مراقبت های اورژانسی دریافت کرد

اگر کودک پس از افتادن از تخت هر یک از این علائم را نشان داد، مهم است که با 911 تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید:

  • از دست دادن هوشیاری
  • تنفس غیر طبیعی یا آهسته
  • خونریزی یا نشت مایع شفاف از بینی یا گوش
  • مردمک با اندازه های مختلف
  • برآمدگی نقطه نرم روی سر
  • تشنج
  • یک زخم جدی
  • استفراغ
  • گریه غیر قابل کنترل
  • خواب آلودگی بیش از حد یا ناتوانی در بیدار شدن
  • تغییر در الگوی خوردن یا خوابیدن

والدین و مراقبان شهود قدرتمندی دارند. اگر مشکلی برای نوزاد به نظر می رسد، ضروری است که او را نزد پزشک ببرید. همیشه بهتر است مطمئن شوید که آسیب جدی رخ نداده است.

مراقبت در منزل از کودکی که زمین خورده

ممکن است پزشک پس از زمین خوردن، استراحت را برای نوزاد توصیه کند.

ممکن است نوزاد بعد از زمین خوردن کمی خواب‌آلود باشد، مخصوصاً اگر در حین یا بعد از چرت زدن یا خوابیدن اتفاق افتاده باشد. استراحت دادن به کودک ممکن است مفید باشد. با این حال، پزشک ممکن است توصیه کند کودک را در فواصل زمانی معین از خواب بیدار کنید تا وضعیت او را بررسی کند.

بیدار کردن نوزاد می‌تواند تشخیص هر گونه نشانه‌ای از آسیب شدیدتر به سر را آسان‌تر کند. نوزاد باید:

  • عادی نفس بکشید
  • والدین یا مراقب خود را بشناسند
  • بیدار شدن آسان باشد

اگر هر یک از این موارد وجود ندارد، دوباره با پزشک مشورت کنید یا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

افتادن از تخت می تواند باعث درد سر، گردن یا بدن نوزاد شود. مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، می‌توانند به راحتی کودک کمک کنند. بهتر است نوع دارو و میزان مصرف آن را با پزشک بررسی کنید.

استراحت بهترین درمان بعد از هر ضربه سر است. والدین و مراقبان باید فعالیت های آرام را برای چند روز با کودک داشته باشند.

از زمین خوردن کودک پیشگیری کنید

پیشگیری از زمین خوردن بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی نوزاد است. با این حال، تصادفات اتفاق می افتد. پس از زمین خوردن، ارزیابی مجدد ایمنی و محافظت از کودکان در خانه بسیار مهم است.

هرگز کودک را روی تخت بزرگسالان بدون نظارت رها نکنید، حتی اگر بالش هایی برای جلوگیری از نزدیک شدن به لبه آن در جای خود قرار دهید. تخت بزرگسالان علاوه بر افتادن، خطر ابتلا به انواع دیگری از حوادث، از جمله جراحت به دام افتادن یا خفگی را نیز به همراه دارد.

همچنین، حتی پس از بستن بند در کودک، صندلی ماشین یا صندلی فنری را روی یک سطح مرتفع قرار ندهید.

همیشه کودک را در تختی بخوابانید که تشک و ملحفه ای محکم دارد. گهواره نباید دارای ملافه نرمی باشد که بتواند کودک را به دام بیاندازد یا خفه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    دستتون درد نکنه بابت مطالب بسیار مفید و زیباتون
  • هانی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    11 8
    پسرپنج ماهم از مبل افتاده خیلی میترسم