سلامت نیوز: روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلكه هم چنین به بهبود اختلالات و مشكلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی كمك می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این مقاله 20 خاصیت مهم و مفید روغن ماهی برای بهبود سلامتی تمام افراد در گروه‌های سنی مختلف ارائه شده كه عبارتند از:

- پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی؛ روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و كلسترول خون كمك می‌كند بلكه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.

- پیشگیری از سرطان؛ روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است. امگا -3 در واقع از تبدیل شدن سلولهای سالم و طبیعی به سلولهای سرطانی جلوگیری كرده و مانع از رشد غیرعادی سلولی می‌شود.

- تنظیم كلسترول؛ یكی از خواص مهم و اصلی روغن ماهی این است كه به تنظیم سطح كلسترول خون كمك می‌كند. وجود اسیدهای چرب EPA و DPA‌ در اكثر مكمل‌های با كیفیت روغن ماهی در تنظیم كلسترول نقش مهمی دارد.

- با روغن ماهی، لاغر شوید؛ مصرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی كمك می‌كند. بر اساس یك مطالعه تخصصی در استرالیا، یك رژیم غذایی برای كاهش وزن اگر با مصرف مرتب مقدار مشخصی از ماهی همراه باشد بسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد بود.

- درمان آرتریت (التهاب مفصلی)؛ روغن ماهی هم چنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلند مدت از این روغن مفید در كاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تاثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعا بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلكه ممكن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بكشد تا نتایج مثبت آن بروز كند.

- سلامت چشم‌ها؛ مصرف اسید چرب امگا -3 از چشم‌ها در برابرعارضه تحلیل نقطه ماكولار چشم جلوگیری می‌كند و همچنین خطر بروز سندرم خشكی چشم را كاهش می‌دهد.

- پیشگیری از اختلالات روانی؛ شماری از مطالعات پزشكی نشان داده است كه مصرف روغن ماهی به كاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی كمك می‌كند.

- سلامت پوست و مو؛‌ امگا - 3 به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی، تولید ماده مفید كلاژن و برطرف كردن لكه‌های پوستی كمك می‌كند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می‌شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد موها و حفظ سلامت و تقویت آنها كمك می‌كند.

- مقابله با فشار خون بالا؛ امگا -3 دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در كاهش فشار خون نقش دارد.

- مقابله با آسم؛ روغن ماهی در بهبود مشكلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تاثیرگذار است. این مكمل سودمند به كاهش حملات آسمی و تنفسی آسانتر كمك می‌كند.

- كمك به درمان ایدز؛ مطالعات انجام شده از سوی كارشناسان برنامه علوم تغذیه‌ای در لزینگتون ثابت كرده است كه روغن ماهی با كاهش سطح تری گلیسیرید خون حتی در درمان ایدز نیز نقش موثر و مفیدی ایفا می‌كند.

-سلامت ناخن‌ها؛ مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها نیز كمك می‌كند و از این رو می‌توان از آن در تولید تركیبات تقویت كننده ناخن‌ها استفاده كرد.

- سلامت استخوانها؛ امگا -3 موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوانها و بافتهای اطراف آن كمك می‌كند.

- تاثیر خاص روغن ماهی در بهبود افسردگی؛ افراد مبتلا به افسردگی اغلب با كاهش سطح اسید چرب EPA مواجه هستند. به این ترتیب روغن ماهی برای بهبود حال بیماران افسرده نیز مفید است.

- بارداری سالم؛ از آنجا كه اسید چرب DHA ‌موجود در روغن ماهی برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مفید است لذا مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط جنین جلوگیری می‌كند.

- تاثیر ضد التهابی؛

روغن ماهی نقش موثری در كاهش التهاب در خون و بافت‌ها دارد. این مكمل برای بهبود اختلالات گوارشی، سندرم روده كوتاه و بیماریهای التهابی مزمن مفید است.

- سلامت مغز و سیستم اعصاب؛ مصرف این مكمل به بهبود عملكرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمركز كمك می‌كند. روغن ماهی جریان خون را بهبود می‌بخشد و حتی روی هورمونها و سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرگذار است كه در نهایت روی عملكرد مغز تاثیر می‌گذارد.

- حفاظت در برابر دیابت نوع دوم؛ التهاب در سلولهای چربی منجر به بروز مقاومت انسولینی و در نهایت موجب ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. پزشكان تاكید دارند كه روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلولهای چربی می‌شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش دارد.

- مقابله با آكنه؛ روغن ماهی حتی برای كاهش آكنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تاثیر می‌گذارد.

- بهبود خلق؛ روغن ماهی علاوه بر كاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha